Asiatisk mal som lämpar sig för stilla kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Asiatisk mal som lämpar sig för stilla kar?

    Jag älskar malar - men då jag är helt bestämd att hålla mig till sydasien nu när jag startar upp ett något större kar igen, så tänker jag ta mig tusan hålla mig till regionen också, eftersom jag alltid börjat tumma på det efter ett tag...

    Jag har en gammal super rot ancistrushanne som får slinka med som fripassagerare för jag har ingen annanstans att stoppa honom - och jag tänker inte ha mer än ett kar och möjligen ett nano, denna gången - men han får vara det enda undantaget.


    Jag har tittat runt lite efter asiatiska malar och andra malliknande fiskar men jag tycker inte riktigt att jag sett något. Indisk stenmal och sewellia är typ det enda av typen.
    Men stenmalarna verkar vilja ha lite svalare temperaturer än vad resterande besättning jag planerar, vill ha. (18-24 enligt de flesta källor. Och jag kommer att hålla karet runt 24-25). Och egentligen hade jag velat ha något lite större...
    Sewellia är häftiga men de går bort eftersom deras behov inte passar alls ihop med resterande fiskar som vill ha stilla flöde och lugnt vatten.

    Och mer än så har jag egentligen inte hittat när jag kikat runt.

    Karet blir antingen ett 180 eller 240, det är inte helt klart vilket - och det bör måste vara något litet om de ska vara i grupp. Att föredra vore något som trivs bra själv eller i väldigt små grupper - men får inte bli för stora då heller. Temperamentet måste vara trevligt då övriga arter i karet är ganska små, och väldigt fredliga. Sedan vet jag i och för sig inte hur det skulle fungera med min ancistrus men han har inte haft problem med andra hanar av sin art när han bodde med sådana för åratal sedan.

    Skulle det kunna tänkas finnas något lämpligt som jag missat?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Den asiatiska mal som är vanligast att se i affärer är nog någon art av glasmal, men jag antar att du är ute efter något mer bottenlevande och då blir det svårare. Har du en bra akvarieaffär inom rimligt avstånd så kan de kanske ta hem någon Mystus-art, jag ser de dock varken på imazos eller akvarielagrets listor så det kan ta ett tag att få fram. Malar är ju till stor del ersatta av grönlingar (ex Sewellia, Botia, Kuhlii) i Asien så de blir nog ett enklare alternativ, det har ju kommit in ett antal nya arter av framförallt Botier i handeln nu om du vill ha något mera udda också.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Glasmalar ser väl inte riktigt ut som typen av fisk jag hade velat ha. Jag tänker mer typisk "sugfisk"-utseende men det tycks inte finnas mycket av den typen som syns till i akvariehobbyn, från den delen av världen. De flesta sådana kommer ju från sydamerika. Jag har haft mest sydamerikanska kar förut men nu var jag sugen på ett rent sydasiatiskt kar. Jag har aldrig direkt funderat i banorna "asiatiska malar", så jag har dålig koll på arterna.
      Det spelar ingen större roll om de är bottenlevande eller ej - de flesta malar jag haft har röjt runt i hela karet - det är mer utseendet av en "typisk mal" jag tycker om.

      Jag googlade släktet du nämnde (Mystus) och de såg lite festliga ut - däremot påminde de utseendemässigt (lustigt nog) lite om arten av botia jag planerar att införskaffa - "rosa dvärgbotia" (Petruichtys sp. rosa). Jag gillade dem så det hamnar på "titta närmare på"-listan. Hur är de med förökning? Om de går att föröka enkelt, så kanske det går att hitta några från odlare i Sverige. Utbudet hos Imazo är ju inte direkt enormt, nej.

      Jag är ett stort fan av botia av alla de slag, men vill försöka hålla mig så smått det bara går, den här omgången. Jag har i mitt liv gjort tabben att skaffa på tok för stora arter och var bitter över att behöva skiljas från dem. (Praktbotia). Jag vill nog till och med dra det till punkten att jag påstår att man inte bör ha ens dvärgarterna i kar som är mindre än 240 eller så. Jag vägrar hålla botia av någon art, i mindre grupper än ca 10, helst fler. Dessutom passar temperamentet hos många av dem dåligt samman med arterna jag planerar i karet jag ska starta upp. Jag föredrar generellt livliga och "bråkiga" fiskar men då får man också problemen som kan medfölja om man vill blanda på ett specifikt sätt.

      Extra mycket så om man prompt vill hålla sig till en specifik region. Jag är irriterad över att jag inte kan få ihop en hel besättning från just sydostasien - utan har fått välja kopparbarb för något större stimfisk (Sri Lanka) och tvekar mellan två arter av gurami. Honung - (Indien mestadels) och mosaiker (rätt region men jag är fundersam).
      Men jag kan helt enkelt inte hitta något lämpligt från rätt region för att ersätta kopparbarb, då övriga inte riktigt tycks lämpa sig i storlek/temperament för att passa med pyttesmå och fredliga drottningsrasboras och Petruichtys. Kuhlii har jag redan - en stor favorit - och de kommer att finnas i karet, men de brukar tåla att bo med allt utom elaka arter. Tigerbarb tycker jag verkligen om men de är så besvärliga att de terroriserar det mesta utom botior... Jag har nog aldrig lyckats balansera någonting riktigt bra med tigrar utom malar och botier. (Jag har alltid stora stim av tigrar och då får man en extra stöddig hop...)

      Den här gången har jag planerat hela besättningen utifrån just biotop och de här vansinnigt söta små Petruichtys som jag föll pladask för. De är så små att de inte belastar karet ens i en stor grupp - men verkar ha de trevliga sidorna av botia, minus sidorna som kan irritera/skrämma mer timida fiskar.
      Jag hade helst velat ha sidhtimunki men de är så dyra att det helt enkelt inte funkar när jag nu måste lägga så pass mycket pengar på att starta upp ett helt nytt kar från scratch. 10 eller fler sådana, gräver ett stort hål i kassan.


      Jag blev förtjust i stenmalarna, de ser ut som typen jag helst vill ha (om än lite väl små) men jag vill helst inte behöva ha dem i den absoluta max-temperaturen om de nu bör ha 18-24 som de flesta källor anger.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Skulle Garra Flavatra fungera kanske? Jag har aldrig haft dem själv men har hört mycket gott om dem, de har en rätt "pleco-lik" form och verkar livliga men snälla. Petruichtys är också väldigt söta, jag har funderat på dem själv flera gånger, så bestämmer du dig för att köra på dem så får du gärna berätta hur det fungerar. (Kuhliisar är en favorit här också, inget som slår deras ansiktsuttryck när de kryper runt och bökar).

        Du kanske skulle kunna byta ut tigerbarber mot fembandsbarber? De är betydligt fredligare, även om jag kanske inte skulle lita på dem med överdrivet långfenade fiskar (typ framodlade kampfiskar).

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Skulle Garra Flavatra fungera kanske? Jag har aldrig haft dem själv men har hört mycket gott om dem, de har en rätt "pleco-lik" form och verkar livliga men snälla. Petruichtys är också väldigt söta, jag har funderat på dem själv flera gånger, så bestämmer du dig för att köra på dem så får du gärna berätta hur det fungerar. (Kuhliisar är en favorit här också, inget som slår deras ansiktsuttryck när de kryper runt och bökar).

          Du kanske skulle kunna byta ut tigerbarber mot fembandsbarber? De är betydligt fredligare, även om jag kanske inte skulle lita på dem med överdrivet långfenade fiskar (typ framodlade kampfiskar).
          Ahh... det var en som nämnde just flavatra i en annan tråd där jag yrade om guramis och jag hade just tittat på dem och svor lite över att de inte verkade passa ihop med övrigt jag vill ha... de är verkligen otroligt häftiga - jag älskar randiga fiskar (har egentligen aldrig tänkt tanken medvetet men jag insåg att många av mina favoriter råkar vara randiga fiskar i starka färger...)
          Det som avskräckte mig med dem var att de inte riktigt tycks trivas i samma förhållanden som de övriga fiskarna jag planerar. Personen som hade haft garra tillsammans med gurami påpekade just att de egentligen inte passade ihop då gurami ju vill ha stilla flöde men flavatran ville ha mer ös i cirkulationen - de kommer ju från floder. Så det skulle ju kunna ställa till det för endera arten. Dessutom verkar de behöva biofilm att mumsa på och såvitt jag förstår brukar det främjas av starkt ljus - medan jag kommer att ha ett till största delen halvmörkt kar - med ett hörn eller mitten starkt belyst.

          Petruichtys kommer jag att skaffa, det är jag säker på - för det var den första arten jag bestämde mig för (förutom mina befintliga kuhlii). Om du kikar på Youtube finns det en tjej i USA som föder upp fisk och hon har en lång (10 minuter eller något sådant) video med en artpresentation. De verkar väldigt kul. Hon hade dem med pygmégurami i ett annat klipp.

          Fembandsbarberna funderade jag lite på men kom fram till att de ändå verkade ha lite av ett fensnapparbeteende enligt vissa - och det vore inte så bra med gurami som ju ändå har någorlunda långa och lockande fenor.

          Jag tror inte att jag orkar ha mer än ett kar igång (iallafall inte inom överskådlig framtid men det brukar spåra ur igen efter ett tag... haha) men ska jag det, så blir det ett "bråkigare" kar för jag är egentligen väldigt förtjust i just de som hittar på fanskap. Bara man lyckas passa ihop allt, så... den mest välfungerande kombon jag haft med livlig fisk var praktbotia med tigrar och några plecos. Det var inte så många arter men eftersom jag hade stora stim var det lika bra att det var arter som orkade med varandras intensitet. Jag hoppas att jag någon gång skulle kunna tänkas bo någonstans där jag kunde ha ett enormt kar - för då skaffar jag ett stim praktbotia igen. Jag älskar dem verkligen, det är den absolut roligaste fisk jag råkat på. (Förutom dvärgkulfisk. Jag vill inte ha några igen - men jag får erkänna att de är fantastiskt underhållande...)

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            Petruichtys är också väldigt söta, jag har funderat på dem själv flera gånger, så bestämmer du dig för att köra på dem så får du gärna berätta hur det fungerar.
            Du som också funderat på Petruichtys; Idag när jag var iväg en sväng till Hornbach, passade jag på att ta mig en titt på dem - jag hade aldrig sett dem i verkligheten förut - och jag blev helsåld
            De är ju kanske aningen anonyma i utseende, och väldigt små i jämförelse, om man är förtjust i botior i allmänhet - men de var riktigt skojiga i beteendet och väldigt nyfikna av sig. Visst, fisk i butik brukar ju vara betingade till att förknippa människor med mat, men de här var förvånansvärt framåt. Hela stimmet var framme vid rutan och simmade upp och ner på det där sättet som botior kan roa sig, följde mig nonstop och var allmänt charmiga och glada små krabater. Det var verkligen liv och rörelse i den tanken jämfört med alla grannar... Man kom att tänka lite på ett gäng snurriga små humlor eller någonting åt det hållet...

            Jag hade redan bestämt mig för arten men idag blev jag stensäker Jag måste ha dem. Även om det svider lite att inte kunna ha någon av de större arterna (jag älskar botiors smått underliga fysik och utseende och de här småttingarna är ju inte riktigt lika de andra) så hade de verkligen det där lilla extra som är så speciellt med botior och påminde mig speciellt just om min favorit praktbotia och deras fåniga glädjeryck

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Ursprungligen postat av Bambikill

              Du som också funderat på Petruichtys; Idag när jag var iväg en sväng till Hornbach, passade jag på att ta mig en titt på dem - jag hade aldrig sett dem i verkligheten förut - och jag blev helsåld
              Det låter riktigt lovande, om de ser så bra ut i affären tänk hur roliga de blir efter lite ordentlig omvårdnad. Det låter som att du hittat helt rätt, vad var det för pris på dem? De är ju tillräckligt små för att du ska kunna ha ett ordentligt stim. Jag ska definitivt överväga dem till mitt nästa projekt.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Tyko

                Det låter riktigt lovande, om de ser så bra ut i affären tänk hur roliga de blir efter lite ordentlig omvårdnad. Det låter som att du hittat helt rätt, vad var det för pris på dem? De är ju tillräckligt små för att du ska kunna ha ett ordentligt stim. Jag ska definitivt överväga dem till mitt nästa projekt.
                Jaa... det är ju lite extra roligt med de där fiskarna som är riktigt framåt, även om jag som reptil/amfibieälskare är van vid, och uppskattar, även djur som antingen ger blanka tusan i min existens eller skyr mig som pesten... haha
                Jag uppskattar alla fiskar - alla djur - för deras unika egenskaper, men det är ju lite extra skoj med djur som är nyfikna på en

                29,90 st, så det är ju billigt och bra (Vad gäller de större arterna önskar jag att fler var svindyra, så att folk inte köpte dem på måfå... tyvärr har jag sällan varit med om att butiker poängterar för köpare att de är olämpliga för allt annat än stora kar. Om de ens vet, alla gånger...)
                Med tanke på att jag tänkt ha fisk som trivs i större stim, så är det ju en fördel om de kostar så lite som möjligt :P Nu är dock inte det nuvarande karet särskilt stort (180) så stimmen får bli moderata såhär i början men jag tänker uppgradera till minst 240 så fort jag kan få ihop det ekonomiskt. Helst 350. Och då får stimmen bli större också.
                Arterna är valda dels efter storlek men de här hade jag velat ha oavsett.


                Nu vill jag få igång mitt kar, om jag bara kan få löst samtliga problem, så att jag kan börja köra in det och få hem lite fisk också.

                Kommentar

                Arbetssätt...