Bra fiskar till ett Juwel Rio 125 liter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adrian C
    • May 2020
    • 13

    Bra fiskar till ett Juwel Rio 125 liter!

    Hej, har köpt ett Juwel Rio 125 liter. Undrar om ni har några förslag på olika fiskar. Gillar färgglada och aktiva fiskar. Bomba gärna med olika förslag!
    Mvh Adrian
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    #2
    Citronmal
    ancistrusmal
    guldfiskar
    dvärggouramies
    dvärgciklider

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #3
      Kolglödstetra är vackra

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ursprungligen postat av Hugobugo
        guldfiskar
        Med tanke på att maxlängden för guldfisk är dryga halvmetern tycker jag att det låter som ett dåligt förslag.

        Vet du vad du har för vattenvärden Adrian? Blir betydligt enklare med vattenbyten om du inte behöver mixtra med diverse tillsatser. I någorlunda mjukt vatten kan jag rekommendera gardneri-killis, väldigt vackra färger på hanarna och jag tycker de har lite mer personlighet än tetror.

        Kommentar

        • Hugobugo
          • January 2019
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Med tanke på att maxlängden för guldfisk är dryga halvmetern tycker jag att det låter som ett dåligt förslag.

          Vet du vad du har för vattenvärden Adrian? Blir betydligt enklare med vattenbyten om du inte behöver mixtra med diverse tillsatser. I någorlunda mjukt vatten kan jag rekommendera gardneri-killis, väldigt vackra färger på hanarna och jag tycker de har lite mer personlighet än tetror.
          Jag vet att vissa guldfiskar kan bli stora men det finns arter som inte blir så stora faktist

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Hugobugo
            Jag vet att vissa guldfiskar kan bli stora men det finns arter som inte blir så stora faktist
            Alla guldfiskar är samma art (Carassius auratus) så blir stora, även om det finns odlingsformer som kanske inte blir mycket mer än 20-30 cm. 20 cm tycker jag dock personligen fortfarande är för stort för ett 125 liters, speciellt eftersom de helst vill vara några stycken.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Xenotoca om du kan få tag i dem. Svårt att hitta färggladare!

              Kommentar

              • MIL

                • August 2019
                • 86

                #8
                Svärdbärare finns i många glada färger och pigga är de också. De jagar honor, äter, jagar honor, äter, jagar honor osv. Lite bråk också om det är många hannar.

                Kommentar

                • Adrian C
                  • May 2020
                  • 13

                  #9
                  Hade tänkt mig 10 st neontetror, 2 st Afrikansk Dvärgklogroda och en Ancistrus Guld. Är väldigt intresserad av ciklider har ni några bra förslag??

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Har för mig att dvärgklogrodor är rätt långsamma på att äta så tror de kan bli utkonkurrerade av tetrorna och ancistrusen, de kommer nog också att bli hackade på av eventuella ciklider.

                    Kommentar

                    • Adrian C
                      • May 2020
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tyko
                      Har för mig att dvärgklogrodor är rätt långsamma på att äta så tror de kan bli utkonkurrerade av tetrorna och ancistrusen, de kommer nog också att bli hackade på av eventuella ciklider.
                      Ok, får lägga ner den idén då
                      Hade Palettciklider fungerat ihop med dem andra fiskarna tro?
                      Vad skulle passa som underlag i karet?
                      Senast redigerad av Adrian C; 05 June 2020, 18:24.

                      Kommentar

                      • Tyko
                        • April 2015
                        • 279

                        #12
                        Palettciklider kan nog fungera, bara du planterar rätt tätt så att de andra fiskarna kan hålla sig undan när de leker. De är duktiga föräldrar så du kommer nog få fler relativt snabbt, men det är en bra anledning till att skaffa ett till akvarium

                        Jag kör med sand i mina akvarier, tycker det är bäst på alla sätt. Det ser mer naturligt ut än grus i de flesta fall, grävande fiskar kan rota omkring utan att skada sig, och det är lättare att hålla rent då smutsen lägger sig ovanpå istället för mellan kornen.

                        Kommentar

                        • Adrian C
                          • May 2020
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko
                          Palettciklider kan nog fungera, bara du planterar rätt tätt så att de andra fiskarna kan hålla sig undan när de leker. De är duktiga föräldrar så du kommer nog få fler relativt snabbt, men det är en bra anledning till att skaffa ett till akvarium

                          Jag kör med sand i mina akvarier, tycker det är bäst på alla sätt. Det ser mer naturligt ut än grus i de flesta fall, grävande fiskar kan rota omkring utan att skada sig, och det är lättare att hålla rent då smutsen lägger sig ovanpå istället för mellan kornen.
                          Tack för snabbt svar!
                          Tror jag kommit fram till vad jag ska ha 2 st palettciklider, 2 fjärilsciklider, ett stim på 10 neontetror och en ancistrus.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #14
                            Hej! Vad roligt att planera fiskinköp! Jag tror dock inte att paletter och fjärilar är en bra kombination, särskilt inte i ett hyfsat litet kar. Fjärilarna lär bli stressade och riskerar då att bli sjuka. Om du vill ha paletter tycker jag du ska satsa på dem som ensam ciklidsort.

                            Kommentar

                            • Tyko
                              • April 2015
                              • 279

                              #15
                              Fjärilsciklider vill också ha betydligt varmare vatten än neontetror, så som Nando säger är det nog bättre att bara ha palettcikliderna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...