Fjärilciklider och kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Tauriel
    Tack picachu, jag undrade just kring synpunkten du hade om Juwel. Jag kan ju rikta utflödet på olika vis, men det hjäper inte? I djuraffären (ja de vill förstås sälja) menade hon att fisken kan hitta en lugnare del av akvariet...

    Jo siameserna blir stora, men ena är redan 10 cm och hyggligt tjock. Fina firrar och ett skäl till att jag vill ha någon mer större art som syns
    Då har du egentligen bara dvärgciklider att välja på rent krasst.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    svarade
    Tack picachu, jag undrade just kring synpunkten du hade om Juwel. Jag kan ju rikta utflödet på olika vis, men det hjäper inte? I djuraffären (ja de vill förstås sälja) menade hon att fisken kan hitta en lugnare del av akvariet...

    Jo siameserna blir stora, men ena är redan 10 cm och hyggligt tjock. Fina firrar och ett skäl till att jag vill ha någon mer större art som syns

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant
    Läppgurami? Boliviansk fjärilsciklid?
    Juwel akvarier är dessvärre rätt dåligt anpassade för labyrintfiskar då de flesta labyrintfiskar vill ha ett lugnt flöde.

    Boliviansk fjäril är ju en lättlekt art och det ville ju TS inte ha uppenbarligen.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Läppgurami? Boliviansk fjärilsciklid?

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Som sagt, bara för att apistogrammorna (i det här fallet kakadua eller regnbågsciklid) leker så lär det inte bli fler fiskar för det.
    Dina andra fiskar kommer troligen att hinna äta upp ynglen och ancistrusar är ökända äggtjuvar som mer än gärna försöker bryta sig in och stjäla äggen från vaktande ciklider.

    De fiskar som blir fler kan man alltid bli av med antingen här, genom blocket, djuraffärer eller tex facebook.

    Siameserna kommer garanterat att räknas som större fiskar tids nog då de blir 15 cm som vuxna.
    På de önskemål och det faktum att vi pratar om ett juwel akvarium så kan jag tyvärr inte komma på någon passande art.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    svarade
    Ledsen för konstig kommunikation, skrev på mobilen på lunchen och blev avbruten mitt i. Hade också lite svårt att hantera citat-funktionen...

    Det jag ville säga var att för mig är det för mycket med en burk till om än aldrig så liten :-) och jag vill ha färre yngel snarare än fler. Jag vet att fiskarnas lek är målet för många som har akvarium och det är roligt till en viss gräns... Just nu vill jag ha lite mer balans i akvariet. Så kanske inte ciklider heller då?

    Har du möjligen något tips på en lite större (max 10 cm) fisk som faktiskt skulle kunna trivas med mina övriga fiskar och vara vacker att se på, som inte bildar stim och helst kan gå själv (eller är svårlekt om den behöver ha sällskap)? Det gör inget om den äter upp ett eller annat yngel också.

    Jag är mån om att fiskarna mår bra, så jag vill inte köpa nån som troligen inte trivs. Tacksam för din input kring just det när det gäller kampfisken!

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Vad vill du ha sagt?

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Tauriel
    Tack för svar! Synd med kampisen då hela familjen vill ha en... Men inte fler akvarier.

    Tyckte jag läste att även kakadua var känslig...? Regnbågen var fin. Den är väl inte lättodlad? För nu räcker det med yngel för mig... Vill ha vackra fiskar som mår bra att njuta av, men utan smått!
    Inte för att det är så mycket mer arbete att ha ett 30l åt en kamphane.

    Fjärilen är mycket känsligare än kakaduan, alla ciklider leker. Huruvida det blir yngel som växter upp till vuxen storlek är helt beroende på fall föräldrarna klarar av att skydda de mot hungriga munnar samt vet vad de gör.
    Regnbåge och kakadua är lättodlade såtillvida att honorna vet vad de ska göra, men har man många hungriga munnar i akvariet så har de ingen chans att skydda ynglen när de blir frisimmande.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    svarade
    Tack för svar! Synd med kampisen då hela familjen vill ha en... Men inte fler akvarier.

    Tyckte jag läste att även kakadua var känslig...? Regnbågen var fin. Den är väl inte lättodlad? För nu räcker det med yngel för mig... Vill ha vackra fiskar som mår bra att njuta av, men utan smått!

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Kampfiskhanar ska helst bo ensamma, fjärilar kan du däremot ha med dina övriga fiskar.
    Problemet med vanliga fjärilar är att de är så känsliga och lätt dör av allt möjligt.
    Finns ju andra dvärgciklider från apistogramma släktet aannars som Kakadua och Regnbågs ciklid.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    startade ett ämne Fjärilciklider och kampfisk

    Fjärilciklider och kampfisk

    Längtar efter en eller ett par vackra lite större fiskar som syns i akvariet! Behöver dock råd om vilka som kan funka ihop och med dem jag har.

    Har ett inkört 180 l Juwel Rio där 12 kardinaltetror, två siamesiska algätare, drygt sju ancistrus (de ynglar av sig...) och x antal blåskimrande platy bor. Platys blir fler och fler, vilket börjar bli lite problematiskt...

    Akvariet har stabila vattenvärden med lite många skräpsnäckor. Matar varannan var tredje dag och byter cirka 20% vatten varannan vecka. 26 stabila grader.

    Nu har jag blivit väldigt sugen på en skimrande lite större fisk. Frågan är hur en kampfiskhanne respektive ett par fjärilsciklider skulle trivas i mitt akvarium - och vad de befintliga firrarna kan råka ut för? Barnen är mest sugna på kampfisken... Affären påstod att jag skulle kunna ha både och... (Andra fisktips är också välkomna).
Arbetssätt...