Fiskar som fyller ut på höjden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Näckros
    • February 2020
    • 19

    Fiskar som fyller ut på höjden?

    Hej,

    Mitt akvarium är en Lido 120, alltså 60cm bred och rätt högt. På bottenplan lever nu 5 panda pansarmalar, 1 grön pansarmal, 3 amanoräkor, 2 kuhliålar och 2 snäckor. De som bebor just nu övre delen är guramiser och synodontisar. Dessa behöver dock flytta och jag vill gärna ersätta de med andra som skulle vilja hänga lite högre upp.
    Jag tänker ett par lite större fiskar (visst inte för stora pga av storleken av karet) och ett litet stim kanske? Helst ska de inte behöva levande foder för att hålla det enkelt. Går det med torrfoder och tabletter är det nog bäst.
    Inredning: Det finns växter (på botten och på höjden), stenar, rötter och vit sand.

    Skulle kurvciklider passa in med de andra som bor längre ner? Eller håller de sig också främst till bottenplanet? Tar gärna emot andra förslag. Vilka stimfiskar rekommenderas annars och hur många exemplar behövs för att det funkar?

  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Ursprungligen postat av Näckros
    Hej,

    Mitt akvarium är en Lido 120, alltså 60cm bred och rätt högt. På bottenplan lever nu 5 panda pansarmalar, 1 grön pansarmal, 3 amanoräkor, 2 kuhliålar och 2 snäckor. De som bebor just nu övre delen är guramiser och synodontisar. Dessa behöver dock flytta och jag vill gärna ersätta de med andra som skulle vilja hänga lite högre upp.
    Jag tänker ett par lite större fiskar (visst inte för stora pga av storleken av karet) och ett litet stim kanske? Helst ska de inte behöva levande foder för att hålla det enkelt. Går det med torrfoder och tabletter är det nog bäst.
    Inredning: Det finns växter (på botten och på höjden), stenar, rötter och vit sand.

    Skulle kurvciklider passa in med de andra som bor längre ner? Eller håller de sig också främst till bottenplanet? Tar gärna emot andra förslag. Vilka stimfiskar rekommenderas annars och hur många exemplar behövs för att det funkar?
    Lite smågammal tråd vid det här laget och du har kanske redan köpt fiskar, men du har inte fått några svar och jag har tråkigt så jag sitter och skummar trådar

    Viktigt först och främst; Du kan inte ha två kuhlii. Du måste ha minst åtta-tio st. Gärna långt fler än så. Som mest har jag haft 25+. Jag har bara sex för tillfället eftersom mina äldsta fetton dött och jag inte hade koll på hur många de var i sin tätplanterade tank, förrän jag flyttade dem till ett tempkar i väntan på större - och jag måste se till att införskaffa en hög till så fort som möjligt. De lever i väldigt stora grupper i det vilda och mår inte bra av att vara få. De kan bli rädda och stressade och man ser enorm skillnad på trygga kuhlii och skygga sådana. Ju fler man har, desto mer aktiva och synliga är de. De är klassiska stimfiskar som måste hållas i större grupper.

    Om din gröna pansarmal hänger med pandorna, funkar den biten men om den inte gör det - behöver den artfränder så fort som möjligt. Du kunde ju dock fylla ut med några fler pansar, du har ju plats över

    (Förresten, om foder; Sååå jobbigt är det ju inte med att iallafall ge dem fryst mat Inte riktigt lika spännande för dem som levande, men ändock något som får dem att bli helt stolliga av lycka. Variation är ju bäst och både pansarmal och kuhlii vill gärna ha sådant. Det är egentligen det som vore bäst som basfoder... Men jag använder också tabletter som bas. Hikaris för bottenlevare. Men jag försöker ge fryst eller de där äckliga på portionspåsar i gelé - regelbundet).


    Jag har aldrig haft några ciklider över huvud taget, förutom några fjärilar som jag fort insåg inte passade in med övriga, för många år sedan. Men jag har hört att kurvciklider kan vara rätt griniga med territorium - och såvitt jag förstått gäller det för väldigt många (de flesta?) arter av ciklider. Så de kan ju tänkas vara ett stressmoment för snällare och mer timida fiskar. Vilket ju både kuhlii och pansarmalar är. Dock ger väl sig de flesta fiskar mest på arter som liknar dem själva i storlek eller utseende - och konkurrerar om samma områden i vattnet.

    Vad som vore lämpligt beror väl lite på vad du tycker är snyggt och intressant. Det finns ju tonvis med klassiska superenkla stimfiskar men jag antar att du redan valt bort dem. De flesta är ju iofs lite små i formatet. Men jag tycker att du ska utgå från behoven för de du redan har - och leta därifrån. Du ska ju hålla dig till fiskar som gillar småsurt vatten. Kuhlii behöver det.
    Och att hålla dig till snälla och hyfsat stillsamma arter som inte jäklas med bottenlevarna.
    Varför gör du av med dina gurami? Många arter av gurami verkar ju annars vara ungefär vad du tycks vara ute efter

    Vissa barber får ju hyfsade storlekar och lite surare vatten är optimalt för de flesta. Men de är kanske lite för "tråkiga"? Är det färg du är ute efter?
    Jag hade kört på ett lite större stim av någon lite mindre fisk och ett gäng av någon aningen större som funkar i mindre grupper. (Men du kan inte gå för stort med ett 120...)
    ELLER ett stim av någon större art och skippat att ha två nya arter. Ett stim av en aningen större art som t.ex. de något större barberna, som är livlig, fyller ut rejält och de rör sig ofta i alla skikt.


    Så håll dig inom ramarna eftersom du verkligen måste utöka kuhliigruppen rejält - och det skadar inte med några fler pansarmalar eftersom du har någorlunda bottenutrymme för arter som ändå lever i "klump", på varandra.

    Kommentar

    • Näckros
      • February 2020
      • 19

      #3
      Tack för svaret! Länge sedan att jag var här och visst har jag hittat fiskar som verkar funka bra i mitt kar sedan februari.
      Gurami ville har större kar och mindre vattenrörelse fick jag veta så de fick flytta, synodontisarna med, de var tydligen ett stressmoment för resten av invånarna. Ang khuli har jag lärt mig sedan jag fick karet i början av året att det finns olika sorter och de som jag har är Pangio pangia, de kortare bruna. Visst behöver de inte ha större sällskap?
      Jag köpte ett stim rosentetror som är fina och tog över ett mindre stim zebrafiskar som störde hos någon annan. Intressant nog hänger de gärna längst uppe bland flytväxterna. På det sätt har jag nu fiskar överallt i karet även om det inte allts var tänkt så. Det blev inga större fiskar och jag är nöjd med invånarna som det är nu.

      Kommentar

      Arbetssätt...