Algätare till litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #16
    Har skaffat större akvarium på 200 l som är enklare att ha växter i. Har kvar besättningen ovan. Går det att ha siamesiska algätare eller kommer de ge sig på vuxna Amanoräkor när de blir stora nog? Det råder delade uppfattningar i frågan överallt jag läser, även efter att artförväxlingen med de två andra "falska" arterna avräknats.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #17
      Har tre stycken mindre siamensis i ett kar med svarta räkor som förökar sig kraftigt, så det finns alltid en hel del små "räklingar". Inget som dessa siamensis verkar vara sugna på.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #18
        Min uppfattning, baserat på att jag har, och har haft, siameser ihop med amanos i ett par år är att de inte tar vuxna räkor. Däremot tror jag att de tar räklingar om de kommer åt. De äter i vart fall frisimmande fiskyngel. Nu är ju det inget problem med just amanos eftersom dessa inte förökar sig i sötvatten.

        När det gäller siameser så växer dessa fort och blir stora. Min största är ca 15 cm lång. De behöver också gå i ett stim för att trivas. På sikt kommer därmed ett 200-kar att bli för litet. Hör med din butik om de kan tänka sig att byta in större siameser mot mindre. I så fall kan du ha dem när de är små och sedan byta in när de blir för stora. Problemet är dock att de är vansinnigt svåra att fånga. De är dock grymma algätare, framförallt som små.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #19
          Tackar för input. Vad jag läst på annat håll så tror jag ensam SAE "mår OK" med denna storlek men struntar i det, ser hursomhelst inte snyggt ut med en 15 cm fisk i en 100x40 cm burk. Räknar få kontroll på mina alger på andra sätt ändå snart. Bättre att lägga till fler Otos och Amano.

          Kommentar

          Arbetssätt...