Algätare till litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Algätare till litet akvarium

    Det enda jag upplever jag saknar i mitt akvarium är algätare som hjälper mig med borttagning av alger från glas och växter. Akvariet rymmer ca 90-95 l men är högre än basen (hexagon med 60 cm diameter om jag minns rätt), vilket såklart påverkar möjligt fiskantal. Misstänker fiskbesättningen är fredlig i övrigt:
    :
    19 st drottningrasbora
    2 + 2 malar - leopardcorydora, venezuelamal

    (Ja, blandning av SA och Asien, jag skäms. ;-) Får åtgärda på sikt.)

    Siamesisk algätare sägs ju vara den bästa men den är för stor för detta akvarium. Frågan om det finns något mindre som duger? Har rätt hårt vatten här så kan inte få pH under 7 med kemisk behandling.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Du har förstått helt rätt om siameserna, mina största är på drygt 1,5 dm och bor i 500 liter vilket känns som lagom.

    Jag föredrar de som vissa kallar "skräpsnäckor"; posthorn, blåssnäckor och malaysiska sandsnäckor. De anpassar antalet till mängden mat så fungerar väldigt bra för att ta hand om rester och alger, för mycket snäckor är inte deras fel utan tyder på dålig skötsel (men det är många som inte vill erkänna detta utan klagar på snäckorna istället). Mitt andra alternativ skulle vara amanoräkor, som också har som bonus att de är väldigt intressanta i sig själva.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      En bra algätande fisk för små akvarier är Otocinclus-arterna. I övrigt håller jag med Tyko om att en del snäckor (främst "neritina"-arterna) och räkor är bra på alger.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Amanoräkor brukar vara ett säker kort. Jag har just skaffat "Red racer"-snäckor, som också verkar vara suveräna algätare, det blev bara tre eftersom dessa kostar en slant, men just detta kar är inte så stort

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Tack för tipsen. Såg att den lokala akvarieaffären emellanåt har Amanoräkor och en eller fler Otocinclus-arter så blir nog en kombination av dessa. Ev. vadhelst i snäckväg jag får tag på också, att ha en dynamiskt algtillgångsanpassande population som buffert lockar. Har ofrivilligt någon typ av snäcka redan men den ger sig på växterna, så om den kan konkurreras ut vore det en extra bonus.
          Senast redigerad av Fiskburken; 11 June 2019, 20:07.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Tänk på att otocinclusar kan vara svåra att få att acceptera annan mat än alger och att de inte ska tillsättas i nystartade/omogna akvarium. Det måste finnas en del passande alger i karet redan och det är också bra att stödmata dem med algtablett, zucchini, ärtor och liknande. De vill dessutom inte vara för få, utan ett stim.

            ​​Amanos är intressanta och hyfsade algätare!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Hur äter räkorna alger högre upp på rutorna? Trodde de mestadels var bottenlevande? Om det finns tillräckligt med alger där. En ancistrus städar HELA karet. Ända upp till ytan på rutorna om det behövs. Eller annan inredning som är byggt på höjden? Jag har aldrig haft räkor. Men de jag sett i butikerna är princip alltid på botten.
              Nej, amanosarna sitter inte på rutan och äter, inte mina i alla fall. De är på rötter, stenar, grenar, växter och sanden. Håller med om att ancistrusar är bättre på att ”städa rutor”, om det är det man är ute efter. Uppfattade dock trådstartaren som att det var förslag på algätare som passar i ett mindre kar som efterfrågades. I så fall är otocinclus och amanos bra alternativ i mitt tycke.

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Har algskrapa för rutorna (även om det finns pilliga ställen att komma åt, t.ex. sugproppar). Däremot har jag ingen lust att ta bort alger från växter, rötter etc.

                Kommentar

                • Fiskburken
                  • March 2019
                  • 198

                  #9
                  Skaffade 3st randig Otocinclus samt 4 st Amano. Räkorna gömmer sig mest under rötter och vid filterröret, och jag har inte ens koll på om alla är vid liv då jag inte ser dem samtidigt, så blir nog Otocinclus i fortsättningen.

                  Kommentar

                  • Fiskburken
                    • March 2019
                    • 198

                    #10
                    Rättelse: Räkorna lever, de var alla ute och kröp runt när jag kom hem igår. Hittade något som såg ut som en död räka idag men kunde konstatera att det var ett ömsat skal.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Vad bra! Köp gärna några till räkor av samma sort, de gillar att vara fler och jag upplever också att de blir mindre skygga om de inte är för få.

                      Kommentar

                      • Fiskburken
                        • March 2019
                        • 198

                        #12
                        Har lite problem med att mata Otocinclusarna. Köpte algtabletter men rasbororna äter upp dessa girigt som ett gäng pirayor (de får redan flingfoder före), medan Otocinclusarna och räkorna ger sig på de animaliska sjunktabletterna ämnade för de andra malarna...

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vad bra! Köp gärna några till räkor av samma sort, de gillar att vara fler och jag upplever också att de blir mindre skygga om de inte är för få.
                        Låter bra, vet inte hur många jag "bör ha" men finns bra med plats på botten. Dyra i affären här (40 kr st) men lägger at the moment 2k i månaden på akvariet så det ryms i budgeten. Hör dock andra köpa dem för 20 kr och under...
                        Senast redigerad av Fiskburken; 03 July 2019, 20:17.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Testa att koka ett par skivor skalad zucchini i några minuter och lägg dem sedan i iskallt vatten så de sjunker. Sedan kan du lägga dem i karet och se om ottosarna äter. Mina brukar gilla det. Låt skivorna ligga i karet under ett dygn i alla fall. Ibland behöver de lite tid för att våga testa. Även catappalöv och skalade ärtor kan funka.

                          Jag tror du kan ha åtta räkor utan problem, de belastar nästan inte karet alls.

                          Kommentar

                          • Fiskburken
                            • March 2019
                            • 198

                            #14
                            Tack Nando! Ska prova kokad Zucchini, de verkade inte vara så sugna på rå gurka.

                            Finns en del humor i att se hur räkorna strider mot och driver bort Otocinclusarna och de andra malarna (som är större) från sjunkabletterna. De har blivit rätt kaxiga.

                            Kommentar

                            • Fiskburken
                              • March 2019
                              • 198

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawi_forever

                              Dom kanske tror dom är en hummer.
                              Haha kanske. Eller så är det mest fiskarna som är jäkligt fega.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...