Fiskar till Juwel Rio 450Liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #31
    Jag hade nog startat upp karet, väntat några dagar och sedan satt i ca fyra platys som du ju redan har (dessa hade jag sedan flyttat tillbaka efter en tid). Efter drygt en vecka med platysarna hade jag köpt hälften av de tetror du tänker ha (ska du ha ca 15 stycken eller vad tänker du dig för antal?). När de har gått ett tag och allt verkar bra hade den andra hälften tetror fått komma i. Därefter amanos, bolivianer och sist scalarer med lagom tid emellan så man inte fyller på med för mycket fisk för snabbt. Om otocinclus ska i hade jag tillsatt dem allra sist. Det finns nog olika sorters ottosar. De jag har i mitt stora kar är helt klart för stora för att bli uppätna av scalarer men det är kanske möjligt att någon mindre sort skulle kunna bli det.

    Kul att du gillar min profilbild. Jag vill bara säga angående den att det är en bolivian i lekdräkt och möjligen har jag även färgförstärkt den bilden om jag inte minns fel. När man köper bolivianer ser de gråa och trista ut men när de trivs och färgar ut i karet, och börjar leka, är de jättevackra om än långt ifrån så färgsprakande som vanliga fjärilar oftast är. Bäst är att köpa en grupp ungfiskar, ca 6 stycken kanske i ditt fall, och låta dem växa upp och para ut naturligt.

    Det har du säkert redan tänkt på men läs på ordentligt om de arter du tänker på och anpassa inredningen efter dem så att de trivs. Det är lättare att inreda ”rätt” från början än att börja ändra i ett kar fullt med fisk.

    Om du ska ha grus på botten passar inte corysar eftersom de vill ha sand med runda kanter för att inte skada skäggtömmarna.

    Jag ska leta upp några andra bilder på mina bolivianer och lägga in här

    Lycka till!

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #32
      Neruza, titta in i Smajlet´s tråd "Discus akvarium 720 Liter =)", och inlägg 1105. Där har C90368 lagt en video snutt på ett 400 liters med i princip den fiskbesättning som du efterfrågar. Skalarer, tetror och nyckelhålsciklider vad jag kan se. Ett bevis på att det fungerar.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #33
        Klicka på bilden för större version

Namn: 9231033B-94CA-4778-BF75-E013C52D60F1.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 434,2 KB
ID: 2402434Klicka på bilden för större version

Namn: 814F6C8A-9CCD-4E27-9D70-A8386EE1B4D8.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 492,9 KB
ID: 2402433Klicka på bilden för större version

Namn: 4F8811E6-9C59-4CE5-A08E-654420EF0FB4.jpeg
Visningar: 189
Storlek: 367,3 KB
ID: 2402432Klicka på bilden för större version

Namn: 7341C4FE-4706-4583-AC9B-DCC2899FC53A.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 380,7 KB
ID: 2402431

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #34
          Bilderna ovan är inte fixade med utan naturliga

          Kommentar

          • Neruza
            • April 2019
            • 32

            #35
            ICC! Kollade på dem videon du reckomenderade, mycket snyggt!

            Nando, tackar för hjälpen ännu en gång! Grymt vackra bomivaner du har!
            Just antal vet jag inte...vill ju se att det är fisk i akvariet, men samtidigt ska det ju se harmoniskt ut och fiskarna ska givetvis inte känna sig trängda
            vad kan vara lämpligt?
            6-8 scalarer
            6 bolivaner
            30 tetror
            ett okänt antal amano då jag antar att det kommer behövas några stycker för att man ska få se någon av dom
            Sen är ju frågan om man ska ha några nyckelhål också, nu när jag fått bevis från ICC att det bör fungera!
            Dock rädd att det blir för många olika sorter i samma akvarium, hmmm....

            Dessutom så är både jag och sambon svaga för kilfläcksrasbora, letat runt en del men inte hittat mycket info från folk som haft dem tillsammans med scalarer.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #36
              Ska inte ta åt mig äran från C90368, då det var hans akvarium jag tipsa om. Det kom bara upp så lämpligt då det blev bildbevis på just din fråga. Hoppas dessutom att C90368 läser denna tråden. Nästan helt säker på att han kan ha ett bra svar om rasboran du gillar.
              Kilfläcksrasboran påminner ju starkt åt en högryggad tetra. Kan inte tänka mig att scalarerna ger sig på dem. Jag personligen hade provat.
              Börja med Bolivianerna, de är trevliga och färgglada. Scalarerna gör du klokt i att skaffa små individer.

              Kommentar

              • Neruza
                • April 2019
                • 32

                #37
                Så ja! Nu har jag varit och köpt 15st fantomer och 7st fjärilar!
                10st scalarer är på g snart!
                Sirter och försöker se framför mig hur det kommer se ut med fisk mixen, och jag kan inte hjälpa att känna att något saknas...
                Då scalarerna ska vara den fisk man ser först när man tittar i akvariet så bör denna okända fisk inte vara större, så tror jag kommer skippa nyckelhålcikliden...men är dock inte säker.
                Det är nog trots allt något med färg jag söker, då de flesta i karet (utom fjärilen) är i princip vit/silver eller svart
                Det kanske är kilfläcksrasboran som saknas?

                Någon som har ett fisk-ess i rockärmen?

                Kommentar

                • pean36@hotmail.com

                  • July 2022
                  • 5

                  #38
                  Ursprungligen postat av Neruza
                  Hej!
                  Som titeln säger så har jag precis skaffat mig ett Juwel rio 450! Äntlitgen!

                  Tanken är att det ska vara svart grus, grå stenar och en hel del växter.

                  Drömmen är ju att ha ett gäng Platinum Skalarer, amano räkor och 1-2 ancistrus.
                  Jag har även ett 9 st black molly och 9 st röd/svarta platys i en annan tank som jag funderar på att slänga i det stora, dock inte säker på det ännu!
                  Eventuellt lite kardinaltetra?
                  Sen har jag inte kommit mycket längre i mitt spånande...
                  Någon som har något förslag på en spännande mix som kan passa till detta? Eller är jag fel ute och bör jag tänka om helt och hållet?

                  mvh Neruza!
                  Hej! Jag har ett 450 liters kar (Juwel) som jag startade i september 2022. Jag har tagit det rätt så lugnt med att befolka akvariet. Akvariet har en pro flora co2 lösning med rätt så mycket växter. Det växer grymt bra med tillförsel av växtnäring. pH runt 7 och temperatur kring 25 grader. I karet finns en grupp blodtetror, corydoras, siamesiska allätare, ancistrus (1 hane och två honor), 3 pakistanbotior, 5 platinum scalarer, 2 kakadua ciklider och Amano räkor och chrystal red och blue räkor. Ikväll fyllde jag på med ett 50 tal guppies som jag haft i ett annat kar. Jag har haft en viss tveksamhet till scalarer efter tidigare erfarenheter men dessa platinum är helcoola då de bara svävar omkring. Snäckor finns också. Jag försöker odla elefant snäckor som är min favorit. Varje gång jag byter biopad i filtret så måste jag försöka rädda de blå räkorna som ofta har sökt sig till filtret trots räkskydd som sitter på filtret. Allt verkar fungera bra. En av ancistrusmalarna blev dock lite stressad då jag släppte i botiorna. De är väldigt nyfikna och sökte igenom hela karet första kvällen. Men nu är det lugnare. Jag använder uteslutande Seachem vattenberedningspreparat. Lycka till!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...