Fiskar till Juwel Rio 450Liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neruza
    • April 2019
    • 32

    Fiskar till Juwel Rio 450Liter

    Hej!
    Som titeln säger så har jag precis skaffat mig ett Juwel rio 450! Äntlitgen!

    Tanken är att det ska vara svart grus, grå stenar och en hel del växter.

    Drömmen är ju att ha ett gäng Platinum Skalarer, amano räkor och 1-2 ancistrus.
    Jag har även ett 9 st black molly och 9 st röd/svarta platys i en annan tank som jag funderar på att slänga i det stora, dock inte säker på det ännu!
    Eventuellt lite kardinaltetra?
    Sen har jag inte kommit mycket längre i mitt spånande...
    Någon som har något förslag på en spännande mix som kan passa till detta? Eller är jag fel ute och bör jag tänka om helt och hållet?

    mvh Neruza!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    I det akvariet kan ju de flesta av de vanligaste förekommande akvariefiskarna passa. Dock inte tillsammans eller i vissa kombinationer.

    Det finns däremot ett bättre sätt att ge stora skalarer levande foder än med dyra kardinaltetror!
    Lysande tetror såsom neon- kardinal- och glödbandstetror är både dagens rätt och á la carte för skalarer. Ja även andra mindre eller halvsmå spolformade tetror och liknande fiskar slinker lätt ned i skalarernas strupar.
    Jag vet att det finns litet olika åsikter på detta forum om skalarernas glupskhet, några sägs ha lyckats ha skalarer och kardinal-/neontetra tillsammans sedan dom var yngel... men jag är skeptisk.
    Om skalarna även äter räkor vet jag ingenting om, men det är lätt att misstänka att även sådan förtärs med god aptit.
    Rom och kött från vanlig (kokt) nordhavsräka gillar ju alla ciklider som jag känner till i alla fall.

    Sedan ser det ju trevligt ut med röda och svarta fiskar i ett välplanterat grönt akvarium, men fela mig om jag har rätt, mollynesior och platy/svärdbärare kan väl para sig med varandra och få bastarder?? jag ganska har fel dock. Jag har under de mer än femtio åren jag haft akvarium nog aldrig haft sådana tillsammans, kanske mest av en slump.

    Oavsett vad för fiskar du skall ha så tänk på att befolka(!) akvariet i de olika vattenlagren.
    nedifrån och upp; någon bottenlevande art, någon mal eller liknande, skalarer på mitten och då STORA tetror på mitten samt något över mitten, och slutligen platy eller liknande strax under vattenytan.

    Bättre med fler exemplar av samma art än motsatsen, då blir det lätt "bouillabaisse", ja alltså fisksoppa.

    å nu är jag hungrig, dreglar liksom Pavlovs hundar införtanken att det drar ihop sig till lunch.
    Senast redigerad av Björn J.; 01 May 2019, 11:41.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Scalarer kan vara lite smått elaka (speciellt när de leker) så jag tror att platysarna riskerar att råka illa ut, mollysarna å sin sida vill ha hårt basiskt vatten med kanske lite salt i; inte optimalt scalarevatten. Håller med Björn om att större tetror borde fungera, men är du inte ute efter en "biotop" så rekommenderar jag regnbågsfiskar (finns flera arter men alla är väldigt vackra).

      Kommentar

      • Neruza
        • April 2019
        • 32

        #4
        Härligt med så detaljerade svar! man tackar
        hmmm, jag hör vad ni säger! Då jag väldigt gärna vill ha ett gäng platinum scalarer i karet så har jag tänk om lite!
        Har tittat en del på följade:
        Eldbuk
        Flaggciklid
        Sajica-ciklid
        Nyckelhålsciklid
        Hantelciklid
        Marmor Gurami
        Vad tror ni om dessa? Något av dessa förslagen jag bör stryka direkt eller skulle jag kunna välja 1 eller 2 av dessa tillsammans med sclararena?

        Samt 1-2st L-mal...vet dock inte vilken
        ev. amano räkor om dom inte blir middag direkt?
        vilken annan städare skulle passat som kompliterar en L-mal

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Är inte så bra på ciklider, men om du vill kunna ha lite rotade växter så bör du se till att inte välja någon grävande art. Vad gäller L-mal så skulle jag rekommendera 052:an ("Dekeyseria" brachyura) syns inte hela tiden och vill ha grönfoder; men väldigt snygg när den väljer att vara det (den skiftar färg en del). Räkorna blir nog tyvärr uppätna.

          Som städare föredrar jag "skräp"snäckor som Physa, posthorn och malaysiska sandsnäckor. Dessa förökar sig villigt i sötvatten och kommer reglera populationen till mängden mat, mycket mat (alger och detritus) ger mycket snäckor! Sen så är jag svag för pansarmalar så jag hade kompletterat med någon större art (exempelvis Megalechis thoracata), de kommer inte att äta upp skräpet men det är bra på att virvla upp det från bottnen så att filtret kan ta det.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Neruza
            Härligt med så detaljerade svar! man tackar
            hmmm, jag hör vad ni säger! Då jag väldigt gärna vill ha ett gäng platinum scalarer i karet så har jag tänk om lite!
            Har tittat en del på följade:
            Eldbuk
            Flaggciklid
            Sajica-ciklid
            Nyckelhålsciklid
            Hantelciklid
            Marmor Gurami
            Vad tror ni om dessa? Något av dessa förslagen jag bör stryka direkt eller skulle jag kunna välja 1 eller 2 av dessa tillsammans med sclararena?

            Samt 1-2st L-mal...vet dock inte vilken
            ev. amano räkor om dom inte blir middag direkt?
            vilken annan städare skulle passat som kompliterar en L-mal
            Missuppfattar jag dig riktigt om du undrar om du kan ha platiumskalarer tillsammans med någon av dessa, eller några av dessa fiskar?
            Eldbuk
            Flaggciklid
            Sajica-ciklid
            Nyckelhålsciklid
            Hantelciklid
            Marmorgurami...?

            Njae...
            Skalarer i allmänhet vill ha kompisar i akvariet som håller sig rätt så lugna, fiskar som beter sig som galna torpeder stör bara skalarerna.
            (Stör har du inte listat, men olika arter av den fisken kan hållas i specialakvarium)...
            Marmorgurami kan kanske fungera tillsammans med stora skalarer, jag har haft mosaikgurami tillsammas med skalarer och det funkar, dom båda arterna beter sig på likartat sätt, men båda befinner sig i samma vattenlager.

            Att ha stora (eller små-) skalarer tillsammans med dessa ciklider känns inte så bra, sajican har jag ingen erfarenhet av, men de andra är mer eller mindre, oftast mer revirhävdande och det kan bli tuffa konflikter med skalarena.
            Och det jag då syftar på är beteendet vid leken, revirhävdandet och det aktiva försvaret av rom och yngel.
            Jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat, att olika arter påverkar varandra hormonellt då det är lek på gång, måhända kan olika ciklider påverka varandra, och då kan det ju bli stridigheter med skador som följd.

            Sedan kanske effekten tar ut sig, man ser inte skalarena för andra ciklider, kanske skalarerna håller sig gömda om exempevis eldbukar tar för sig och spelar förstastämman som de oftast gör, dom är för övrigt också veritabla linslöss.

            Jag har just nu hantelciklider, men som ensamma ciklider, tillsammans med stora tetror och "galna torpeder" alltså siamensisar i ett 350 liters välplanterat akvarium, där hantlarna håller sig lugna, men jag vet inte hur dom skulle reagera om det kom i skalarer som försökte annektera på reviret.
            Kan väl också få hissa en varningsflagga för just flaggcikliderna, oftast lugna och fina, men jag tvivlar på att de trivs med stora skalare i endast 450 litersakvarium, måhända i större vattenvolymer.
            Eldbuken är ju rätt tuff mot allehanda fiskar, hörde av en akvariekompis att eldbukar hade bitit av skalarenas (och gurmis) långa fenstrålar, nån gång för längesedan.

            Om du absolut skall ha andra ciklider tillsammans med dina önskade skalarer skall du nog kolla litet på mindre ciklider eller dvärgciklider. Och då även ciklider som befinner sig längre ned i akvariet.
            Fjärilsciklider exempelvis.

            Vidare är ju någon eller några malar en bra idé, jag har haft grenmalar tillsammans med skalarer och det fungerar bra.
            Stora tetror, platy eller svärdbärare funkar bra. Sedan drygt ett år har jag kolombiatetror, det var en ny bekantskap, kanske inte världens snyggaste tetror, men pigga och nyfikna, går tätt i stimmet och dom är produktiva också.
            Räkorna får någon annan uttala sig om, jag uppskattar bara nordhavsräkan med ägg och majonäs på en bit bröd, med välkylt vitt vin till.

            Summa summarum, har jag den uppfattningen att skalarer kanske inte behöver vara de enda cikliderna i samma akvarium, men man bör nog i så fall ha små ciklider som trivs i samma vatten och med samma temperatur som skalarerna, större 15-20cm ciklider är inga bra kompisar till skalarer, enligt min uppfattning i alla fall, men det finns säkert fler uppfattningar erfarenheter och åsikter om detta.

            I min ungdom hade jag blåciklider tillsammans med bland annat skalarer... Ja ett par av blåciklider tog upp 95% av ett 375liters akvarium, övrika fiskar fick vistas uppe i ena hörnet.
            Men "bara" då blåcikliderna lekte, men de gjorde de ju nästan hela tiden....
            Senast redigerad av Björn J.; 05 May 2019, 20:16.

            Kommentar

            • Neruza
              • April 2019
              • 32

              #7
              Tyko, tackar för det, kommer definit ta en extra titt på snäckor och malen du pratade om, tack för det!

              Björn J, tackar återigen för ett mycket givande svar! Att det måste vara ciklider tillsammans med scalarerna är definitivt inte skrivit i sten, så där är jag öppen för förslag! Att hitta sällskap till scalar verkar vara betydligt svårare än jag trodde hehe, men det gör ju det hela roligare också!
              Har läst runt en del på forumet och det verkar som att det är en svår fisk att hitta sällskap till?
              Ska ta en titt på fjärilciklid och ev kakaduaciklid??
              Det är klurigt att hitta en fisk som passar scalarvatten, inte blir uppätna eller stressar scalerna....hmmm

              Återigen, alla tips, tankar och ideér är mycket välkomna!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Nyckelhålscikliden som som du själv nämner kan du absolut ha med scalarer. Björk J´s svar är väl ganska så komplett annars.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Ett annat tips är boliviansk fjärilsciklid. Det har jag haft med mina scalarer utan problem. Har nu även kakaduaciklid ihop med scalarerna och märker inga problem med det heller.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    I övrigt funkar, som väl nämnts tidigare, högryggade tetror typ citrontetra bra. Jag har amanoräkor ihop med scalarerna också. Jag tillsatte stora amanoräkor i karet innan de små scalarerna fick flytta in. Räkorna håller sig inte framme lika mycket i det karet jämfört med karen utan scalarer men de verkar inte bli uppätna i alla fall.

                    Kommentar

                    • Neruza
                      • April 2019
                      • 32

                      #11
                      Så kul att så många blev engagerade!
                      NYckelhålscikliden ska jag fundera lite extra på!

                      Nando, vad sägs om Svart fantomtetra?
                      eller man skulle satsa på något med lite färg kanske, just nu är det i princip bara svart och vitt/silvrigt

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #12
                        Jag har inte haft svart fantomtetra själv men formen och storleken på den funkar säkert med scalarer. När det gäller färger så är ju det viktiga vad du gillar. Thomas Ekenberg har den sortens tetra (kolla hans discustrådar) och jag vill minnas att hannarna även har ett blått parti. De var jättesnygga i alla fall!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Det finns ju scalarer med lite färg också, om du inte har bestämt dig för just platinum. Redbacks tycker jag är snygga! (Hoppas du tycker det är okej att jag lägger in en bild. Säg till annars så tar jag bort den)

                          Kommentar

                          • Neruza
                            • April 2019
                            • 32

                            #14
                            Håller med om att de är väldigt snygga! Antar att Kilfläcksrasboran inte är tillräckligt högryggad för att klara sig undan scalarerna?

                            Kommentar

                            • Neruza
                              • April 2019
                              • 32

                              #15
                              Nejnej, det är mer än okej! som sagt, är öppen för alla förslag och ideér! så bara kasta upp alla bilder du känner för haha!


                              mal L-???
                              Amano/ev snäcka
                              Platinum scalare
                              Svart fantom tetra
                              Kongotetra?????
                              kakaduaciklid?
                              nycklehålsciklid?

                              Några fin justeringar sen börjar man kanske närma sig målet?
                              Senast redigerad av Neruza; 05 May 2019, 22:10.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...