Fiskar till Juwel Rio 450Liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #16
    Vad bra, haha! Har ingen erfarenhet av kilfläcksrasbora, tyvärr.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #17
      En högryggad tetra som också är snygg och blir en färgklick är Serpatetran https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=443&SOK=1 Artbeskrivningens bild gör den inte rättvis, så jag lägger in en bild på mina. Tänkte att jag föreslår den då du själv var inne på Svart Fantomtetra.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #18
        De var riktigt snygga!
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Neruza
          • April 2019
          • 32

          #19
          Ja, verkligen!
          nando, är det en fjärilciklid du har som profilbild? Den ser betydligt snyggare ut än någon jag sett innan

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2887

            #20
            Är inte Serpatetra något av en fenbitare?

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              #21
              Neruza - profilbilden är en boliviansk fjärilsciklid, alltså inte den ”vanliga” fjärilen. Mycket trevlig och robust sort.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #22
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Är inte Serpatetra något av en fenbitare?
                Det sägs att de kan vara fenbitare. Inget jag har märkt eller sett på deras sällskap i akvariet. De 8 jag har simmar i ett 540, och har gott om plats. Tycker de ägnar sig mer åt inbördes styrkeprov bland hanarna samt dans-moves för sina damer.

                Kommentar

                • Neruza
                  • April 2019
                  • 32

                  #23
                  Så vad säger ni om denna kombon?


                  mal L-???
                  Amano/ev snäcka
                  Platinum scalare
                  Svart fantom tetra
                  Bolivansk fjärilciklid
                  nycklehålsciklid?

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    #24
                    Tror att det blir bäst med antingen bolivianer eller nyckelhålsciklider. De rör sig i samma del av karet och risken finns att de annars får konkurrera med varandra om revir. Ta hellre en lite större grupp av den ena sorten än färre av båda är mitt råd.

                    L-malar kan säkert vara trevliga men de lär äta den ev rom som scalarer och bolivianer/nyckelhål lägger. Kanske vill du inte ha yngel och då gör det väl inget men det är ändå ledsamt att se en lek bli brutalt avbruten på det sättet (tycker jag i alla fall). Otocinclus är ett alternativ som inte rövar rom. De behöver vara ett stim dock och ska inte tillsättas i omogna akvarier eftersom de äter alger och kan vara svåra att få att ta annan mat. Vänta i så fall med dem tills karet är väl inkört och du har fått en del grönalger.

                    Försök hitta stora amanoräkor och tillsätt dem innan du släpper i scalarerna.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      #25
                      Kanske någon sorts corydoras till bottenregionen också?

                      Kommentar

                      • Neruza
                        • April 2019
                        • 32

                        #26
                        Hmmm, tufft val, men tror fjärilen vinner över nyckelhålet....blev helt såld på fjärilen efter att jag tittat närmare på din profilbild nando haha!

                        hmmm jadu, nu dök det upp frågor jag inte visste jag hade om städarna haha!
                        Är ju rellativt ny i akvarie hobbyn, men just städare är dom jag har minst koll på..
                        L-mal var på listan för att det är "standard" de är effektiva och coola.
                        Räkor är också riktigt tuffa!

                        Skulle man kunna säga att Otocinclus och corydoras gör samma jobb som en L-mal? Bättre eller sämre? Finns det andra sorters städare?

                        som sagt så dök det upp en heö del frågor hehe

                        Kommentar

                        • cambru

                          • September 2008
                          • 209

                          #27
                          Otocinclus är en ren algätare och kräver ofta lite stödmatning med grönsaker om akvariets alger inte räcker. Corydoras är ingen algätare utan letar runt i hela akvariet efter små djur, foderrester och vegetabilier. Amanoräkan äter allt den kan komma över inkl alger.

                          Kommentar

                          • Neruza
                            • April 2019
                            • 32

                            #28
                            Så ett gäng amano, 5-6 Otocinclus och kanske någon snäcka hade varit en bra städpatrull?

                            Kommentar

                            • Tyko
                              • April 2015
                              • 279

                              #29
                              Borde inte en fullstor scalare kunna äta en otocinclus? De är ju inte mycket större än kardinaltetror (som är kända för att kunna bli uppätna). Jag skulle vänta med algätare tills jag ser hur karet utvecklas, har du mycket växter (gärna flytväxter), byter vatten regelbundet och har lagom med ljus så är det inte säkert att du får något problem med alger. Jag skulle dock fortfarande ha något på botten, men det är kanske mest för att det finns så mycket roliga möjliga arter (som corydoras och många andra malar).

                              Kommentar

                              • Neruza
                                • April 2019
                                • 32

                                #30
                                Haha dessa scalarer....ingen fisk går säker

                                om man utgår från min lilla fisk mix, är det någon fisk som jag bör köpa först eller sist? Spelar ingen roll?

                                Följer ditt råd och väntar lite med städare tills det behövs!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...