Tank med växtätare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Lindqvist
    • January 2019
    • 69

    Tank med växtätare.

    Jag gillar att göra tokiga och motsträviga saker. Därför går jag i tankar att köra en ren växtätar tank.

    Har fastnat för Chindongo Heteropictus. Det står här på zoopet att den är ren växtätare. Dock står det i texten samtidigt att det ska kompletteras med fryst. Med fryst antar jag att man menar bloodworms, mygglarver och liknande. Vad är det som gäller igentligen. Fel kost brukar ju vara samma som kortare livslängd och det undviker jag helst.

    Skulle gärna ha några L-malar i tanken också men de vill ha något lägre PH. Vet inte exakt vad mitt vatten ligger på men det är över 8. (testkit på väg).

    Har ni några tips och idéer kring detta?
    Den tilltänkta tanken är på 760l.

    Är inte långt ifrån att skrota denna knepiga idé. Men jag tänkte jag ger det ett försök till med eran hjälp.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Växtätare är inte en så bra beteckning på dessa fiskar. De lever i naturen på s.k. aufwuchs, dvs algbeväxtning på klippor o liknande. Algmattan här innehåller en massa små organismer som ger ett tillskott av animaliskt föda. I akvariet är de snarare allätare men huvudfodret bör vara växtbaserat eftersom de behöver mycket fibrer.
    Tobbe

    Kommentar

    • Mikael Lindqvist
      • January 2019
      • 69

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Växtätare är inte en så bra beteckning på dessa fiskar. De lever i naturen på s.k. aufwuchs, dvs algbeväxtning på klippor o liknande. Algmattan här innehåller en massa små organismer som ger ett tillskott av animaliskt föda. I akvariet är de snarare allätare men huvudfodret bör vara växtbaserat eftersom de behöver mycket fibrer.
      Tobbe
      Tack för den förklaringen har sett i beskrivningarna på en del ciklider att dem är så kallade aufwuchs (tysk benämning?!) Men hitta ingen motsvarande info på heteropictus. Kanske borde dem listas som Allätare i detta fall.

      Aja då blir det nog en tank med allätare helt enkelt.

      Kommentar

      Arbetssätt...