Kan man ha två stim i ett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Primakim
    • November 2018
    • 2

    Kan man ha två stim i ett akvarium?

    Hej! Jag har idag två akvarium. Ett på endast 17 liter som köptes o var tänkt för yngel. Just nu är det dock ett stim på 10 kardinaltetror i akvariet. Det var något som en säljare i fiskaffär sa är helt okej eftersom jag har pump, men jag tycker inte alls det känns bra. Det andra akvariet jag har är 54 liter. I det har jag nu några guppys och ett stim med kilfläcksrasbora (8st). Jag undrar om det går stoppa ner tetrorna ihop med detta stim? Rasbororna känns allmänt ganska bitska och kan man ens ha två stim på 54 liter?
    mvh Kim
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ordet stim används ju ofta lite fel eftersom det i regel handlar om en skyddsmekanism - dvs fiskar som är lite rädda känner sig säkrare om de håller sig ihop med andra av samma art. Så alltefterhand så håller få fisk efter en tid (när de inte längre känner sig otrygga) ihop i stim. Detta gäller även för de flesta tetror och de enda tetror som jag har haft och som fortfarande stimmar efter några veckor/månader har varit rödmunstetror.
    En annan sak att tänka på är för att man skall få stimkänslan estetiskt så gäller det att inte blanda flera olika arter för även om dessa olika arter kan råka simma ihop så ser det ju ändå inte ut som en stim.
    Så- med andra ord. 2 stim i ett 54 liters akvarium kommer inte att bli 2 olika stim utan bara en jäkla massa fisk
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Primakim
      • November 2018
      • 2

      #3
      Tack för svar! Men då mår inte fiskarna dåligt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Dom mår som sagt absolut inte dåligt om dom inte stimmar och egentligen inte heller när dom stimmar.
        Dock så är det 54 liters akvarium för litet för så många fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          I akvariesammanhang brukar man säga att ett stim består av minst sju individer. Personligen tycker jag att det gott och väl kan vara minst tio individer.
          Färre än sju individer räkans av någon anledning som en "grupp". Två, hane och hona, tro det eller ej, men då pratar man om "ett par"...

          I stora akvarier kan man ha ungefär så många stim som man har plats för, men återigen, mina personliga åsikter är dem att det sällan är lyckat i vanliga hemmaakvarium med volymer uppåt omkring femhundra liter, med fler en ett stim, och då ett större stim med många individer, kanske ett hundratal beroende på fiskens storlek.

          Risken med flera stim, även om fiskarna trivs bra ihop, är att de bildar ett enda stim tillsammans, med då kanske två eller flera olika arter. Det gör ju ingenting, men effekten tas ju ut, det ser mer ut som fisksoppa än som ett enda sammanhållet homogent stim.

          Det klassiska felet är att blanda kardinaltetror med neontetror, dom trivs bra ihop, lever ihop i naturen, på ett ungefär i alla fall. Men i akvariet framstår de något blekare och färgsvagare neontetrorna som bleka och sjuka.

          Sedan då dina båda akvarier, med rätt små volymer....
          Behåll det som det är, öka inte antalet kardinaltetror i det mindre akvariet, i det något större 54 liters akvariet kan du utöka antalet kilfläcksrasboror något litet, kanske sammanlagt 10 stycken... men då är det MYCKET! Kilfläcksrasboran gillar att "simma mot strömmen" alltså de står gärna och simmar på stället i pumpens utströmmande vatten. Dom är pigga och lättskötta.
          Iofs så funkar det med kilfläcksrasbororor och kardinaltetror tillsammans, då dom är väldigt olika i färg, form och beteende tror jag inte att dom stimmar så mycket tillsammans, jag har haft sådana tillsammans i 375 litersakvarium, för 30 år sedan... går bra, men det blir bättre effekt med EN art och istället många individer av denna art än motsatsen.

          Dina akvarier är som redan sagts, och dessvärre, litet för små för att tänka i dina banor egentligen. Och det är väl vis av denna vetskap som nybörjarakvaristen köper på sig fler och större akvarium.

          Själv har jag nu i ett 350 litersakvarium ett stim med bortåt 30 kolombiatetror (dom ynglar av sig) samt ett mindre stim eller mindre grupp av siamensisk algätare, 7-8 stycken... Dessa båda stim/grupp simmar aldrig ihop, dom har alldeles för olika simsätt och beteende, dessutom är dom väldigt olika varandra i färg, teckning och form. Detta sagt som ett exempel, för att åskådliggöra hur jag tänker.

          Fisksoppa är gångbart på restaurang eller på det egna köksbordet, det blir sällan bra i ditt akvarium!
          Bättre med en större mängd av samma art, än spridda exemplar av olika arter!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Vad som är ett stim i ett akvarium är mest tycke och smak om estetik. Fiskarna bryr sig egentligen inte, precis som Kjell antyder. Vill man absolut få fiskarna att hålla ihop i ett stim får man lov att skrämma dem - på ett eller annat sätt. Att flytta dem till ett nytt akvarium eller släppa i en rovfisk (verklig eller fiktiv) är två sätt. YouTube-klipp med ett tätt stim är oftast ett resultat av att fiskarna är precis isläppta (undantag alltså rödmunnar som blir "avtrubbade" ganska långsamt).

            Blandade stim i naturen av åtminstone tetror är inte ovanligt. Det förklarar också varför olika arter inom samma område kan vara väldigt lika. Men även en ensam serpatetra bland 1000 silverblanka tetror har ett större skydd mot fiender än om den går för sig själv.

            Att kardinaltetror och neontetror lever ihop i naturen är ganska relativt. Ca 50 mil emellan...

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Vad som är ett stim i ett akvarium är mest tycke och smak om estetik. Fiskarna bryr sig egentligen inte, precis som Kjell antyder. Vill man absolut få fiskarna att hålla ihop i ett stim får man lov att skrämma dem - på ett eller annat sätt. Att flytta dem till ett nytt akvarium eller släppa i en rovfisk (verklig eller fiktiv) är två sätt. YouTube-klipp med ett tätt stim är oftast ett resultat av att fiskarna är precis isläppta (undantag alltså rödmunnar som blir "avtrubbade" ganska långsamt).

              Blandade stim i naturen av åtminstone tetror är inte ovanligt. Det förklarar också varför olika arter inom samma område kan vara väldigt lika. Men även en ensam serpatetra bland 1000 silverblanka tetror har ett större skydd mot fiender än om den går för sig själv.

              Att kardinaltetror och neontetror lever ihop i naturen är ganska relativt. Ca 50 mil emellan...
              Jasså det är inte mer än femtio mil, där ser man...
              När man besöker grossistfirmorna man ju emellanåt att det finns andra fiskar bland tetrastimmen i plastpåsar och senare i karantänsakvarierna, kallas väl för "bifångster".
              Det förekommer ju även att andra arter smyger sig in i stimmen för att i smyg äta upp stimmen innifrån, fiskar av helt andra arter men med liknande form och färg,

              Nåväl, jag kan väl få tycka att mina colombiatetror håller ihop stimmet rätt bra, och siamensisarna är väldigt tajta i sitt sätt att söka av inredningen efter ätbara alger eller annat gott,

              Kommentar

              Arbetssätt...