Blåciklid och?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Blåciklid och?

    Har ett par blåciklider i mitt 240 l kar. Vill ha en ciklidsort till men vilken utan att starta blodbad?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns nog inte något exakt svar, eftersom dels fiskar är individer så ibland kan det funka med vissa arter, ibland inte. Sedan är det alltid svårare att släppa ner en ny ciklidart när du redan har en art i akvariet som har etablerat revir. Men någon av de mindre Crenicichlorna skulle säkert funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Finns nog inte något exakt svar, eftersom dels fiskar är individer så ibland kan det funka med vissa arter, ibland inte. Sedan är det alltid svårare att släppa ner en ny ciklidart när du redan har en art i akvariet som har etablerat revir. Men någon av de mindre Crenicichlorna skulle säkert funka.
      Visst!
      Min erfarenhet av blåcikliden är att den är VÄLDIGT revirhävdande. Mina gav sig inte på pansarmalarna, men alla andra fiskar inklusive ett stim med feta kardinaltetror jagades upp i ett av akvariets hörnen, när det var perioder av; förberedelse till lek, lek, äggvaktning samt yngelvård på gång, och något av dessa perioder var det alltid... samma erfarenheter då jag bytte från 375 liter till 540 litersakvarium.

      Kommentar

      Arbetssätt...