Regnbågar + sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Regnbågar + sällskap

    Hej!

    Vårt 450l skall få nya invånare. Vad tror ni om kombinationen: röd regnbåge, boesemans, neonregnbåge, botia striata, siamesisk algätare, kopparbarber och kilfläcksrasboror? Tacksam för svar!
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Tror att det kan bli tufft för de mindre fiskarna närmare botten att få tillräckligt med mat, visst regnbågarna är inte aggressiva men de är rätt så glupska.

    Kommentar

    • Furis
      • January 2018
      • 34

      #3
      Tack för input - det hade jag inte tänkt på. Tycker du att jag skall byta art eller bara hålla koll så de får mat?

      Kommentar

      • smallfry
        • April 2018
        • 48

        #4
        Jag har neoner och Boesmani och hade haft röda med om akvariet var så stort som ditt. De röda kan ju bli 15 cm. Men fasen va fina! En annan fin är Lacustris. Angående bottenfiskar och mat, så är mina regnbågar också glupska. De går gärna ner på botten och tar sjunktabletter också, så de andra typ corys och ancistrus m fl kan få det svårt. Inget större problem om man tänker på det och t ex matar bottenfiskarna efter ljuset släckts eller slänger ned tabletterna där regnbågarna inte kommer åt dem. I övrigt går mina regnbågar bra ihop med mina ancistrus men jag undrar hur siameser är? Är de inte lite aggressiva när de blir större?

        Kommentar

        • Furis
          • January 2018
          • 34

          #5
          Tack för tipset - skall tänka på det vid matningen. Lacustris känner jag inte till men skall kolla upp dem och även läsa på om siamesernas temperament.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #6
            Har man flera siameser tillsammans så är de inte aggressiva mot andra fiskar alls enligt min erfarenhet. De är aktiva, snabbsimmande och jagar ibland varandra men jag har aldrig sett dem gå på någon annan fisk. Uppfattar dom som snälla mot andra fiskar faktiskt.

            Kommentar

            • Furis
              • January 2018
              • 34

              #7
              Tack - vad bra!

              Kommentar

              • Soffan74

                • March 2017
                • 158

                #8
                Ursprungligen postat av Furis
                Tack - vad bra!
                Jag har siameser, inga problem där.
                Ända är att de kan bli lite "lata" när det gäller att beta av algerna, om det finns tillgång till annan, lätt-tillgänglig foder. Iaf när de blir större. De små är bättre "jobbare"

                Kommentar

                Arbetssätt...