Sällskap till praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Erfarenhetsmässigt vet jag att ett stim med praktbotior går bra i hop med de flesta både större och mindre men stabila fiskar.
    Det som Kjell redan föreslagit, liksom stabila ciklider i olika storlekar, vidare kan tetrastim funka bra, stim med rasboror etc.
    Den siamensiska algätaren beter sig på likartat sätt då den kommer i stim, och sådana har funkat hemma hos mig tillsammans med praktbotior.
    Det man skall tänka på är ju att praktbotian är en livlig fisk, ständigt simmande, vilar sällan. Enstaka exemplar kan få för sig att mobba andra fiskar, därför skall praktbotiorna (och andra stimfiskar) hållas i stim, då beter de sig på ett helt annat sätt, då mycket överskottsenergi går åt till att hålla ihop stimmen än att ge sig på andra fiskar.
    Praktbotian är bra på att äta snäckor, så om du haft sådana är dessa nu ett minne blott.

    Praktbotian beskrivs gärna som "akvariets clown", den håller ihop stimmet och gör uppvisningar med halsbrytande övningar i akvariet, loopingar, rollar och störtdykningar om jag nu får ta till konstflygets termer.

    Så svaret på din fråga kan vara: Köp fler praktbotior, samt andra stabila fiskar, undvik dvärggurami och andra fiskar som vill ha lugn och ro. Kan vara tveksamt med skalarer, men om skalarena har litet storlek och kan säga ifrån så är det inga problem. Likaså kanske diskusfiskar kan bli stressade av dessa duracelladdade botior?? jag har aldrig haft diskusar, skalarer och praktboior samtidigt så jag vet inte, men kan gissa.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Kanske någon liter större gurami, eller ett gäng med lite större barber.

    Lämna en kommentar:


  • NeoMaja
    startade ett ämne Sällskap till praktbotior?

    Sällskap till praktbotior?

    Hej!
    Nu behöver jag tips och hjälp med att skaffa sällskap till mina små praktbotior. De går just nu i ett 320l (kommer större senare). Men det ser så tomt ut.

    Har sandbotten och en hel del växter och gömställen. Temp ca 24, pH 6.8,

    ​​​
Arbetssätt...