Fisktips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fisktips

    Behöver tips på hur vi kan utöka beståndet i vårt 112 liters kar. Har startat det för 3 v sen och har nu 10 neontetror, fem Mollys (+3 bebisar) samt två malar. Vill ha någon lite större sort, gärna färgglad som går i par.. .
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Då mollys blir ca 8-10 cm och är väldigt aktiva så är bara de en art som behöver större.
    Något som är betydande större i storlek är inte möjligt, akvariet är för litet.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Oops, då blir det trångt med de små när de växer till sig... Blir så trött på djuraffärerna som säger att det går bra när man frågar om det inte blir för tight...

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Har funderingar på två st honungsgurami om vi försöker hålla nere antalet Mollys, skulle det funka?

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Vet du vilken sorts mal det är? En gibbiceps får det väldigt trångt som fullvuxen.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Risken finns att mollyna kommer att gå på guramierna och guramierna vill i vilket fall som ha en lugn omgivning vilket ju klingar dåligt med mollys som drar fram som galningar.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Risken finns att mollyna kommer att gå på guramierna och guramierna vill i vilket fall som ha en lugn omgivning vilket ju klingar dåligt med mollys som drar fram som galningar.
              Jag anser ju inte precis att mollynesior "drar fram som galningar" i akvariet, däremot är dom pigga och aktiva, jag har under mina mer än 50 akvaristiska år aldrig sett mollys som bråkar med andra fiskar, men det kanske förekommer ibland...?

              Å andra sidan har ju Pikachu rätt då han som jag anser att ditt akvarium är för litet för fler fiskar än de du redan har.
              Mollynesiorna och tetrorna simmar ju dessutom i ungefär samma vattenlager, dom kontrasterar ju fint mot varandra i färg och form, men kanske det kan bli konkurrens om maten?
              Malarna kanske "ligger lågt" det vill säga håller sig på botten, så det blir väl bra så långt.
              Men då, guramis, stora som små, vill ha lugn och ro, vill inte ha fiskar som stör, och en stör skall du inte under några omständigheter ta in i det akvariet, och det var väl heller aldrig tanken...?

              Det är väl i dessa lägen som unga och nya akvarister ja även äldre och erfarna, ger sig i väg för att köpa nytt eller begagnat större akvarium, så att man kan fixa en ny bouillabaisse, fisksoppa alltså, bättre att hålla sig till ett större antal exemplar av en art än flera fiskar av olika arter.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Jag anser ju inte precis att mollynesior "drar fram som galningar" i akvariet, däremot är dom pigga och aktiva, jag har under mina mer än 50 akvaristiska år aldrig sett mollys som bråkar med andra fiskar, men det kanske förekommer ibland...?
                Om man är en gurami som gillar lugn och ro så är mollys sådana som drar fram som galningar.
                Jag har varit med om både mollys och svärdbärare som varit på guramier.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av pikachu

                  Om man är en gurami som gillar lugn och ro så är mollys sådana som drar fram som galningar.
                  Jag har varit med om både mollys och svärdbärare som varit på guramier.
                  Njae... det beror mycket på hur mycket plats fiskarna, alla olika typer av fiskar som vanligtvis förekommer i akvarium, har att röra sig på.
                  Skämda fiskar kan fara fram som galningar och simma rakt in i rutan eller hoppa ur akvariet. Ensamma och enstaka siamensisar kan fara fram som vådaskjutna torpeder, men i stim beter de sig klart annorlunda.
                  Guramis, labyrintfiskar vill ju ha det lugnt omkring sig, men jag har många gånger haft sådana tillsammans med svärdbärare, platy, tetror och rasboror, ja även med coola skalarer och det går bra, Senast jag hade sådana tillsammans var det mosaikgurami och kilfläcksrasboror, de senare är ju rätt så aktiva, simmar mot strömmen, liksom jag gör, och det går ju bra.
                  Men som alltid är det akvariets storlek som sätter begränsningarna, och jag hade dessa i olika omgångar i ett 375 litersakvarium som jag inalles hade på olika platser under 18-19 års tid.

                  Men det var väl kanske inte Albert E, som sade att allting är relativt, däremot hade han någon lättförståelig relativitetsteori, som knappast är tillämpbar inom akvaristiken, eller det kanske den är? E=mc2...

                  Många fiskar = större akvarium
                  Stora fiskar = stora akvarium

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jämfört med mollys så är både kilfläcksrasbora och svärdbärare generellt sett lugna.
                    Friska mollys är det go i hela tiden, precis som med guppys.
                    Kilfläckar tycker om att simma mot en ström som från en pump tex, men mollys är överallt ungefär hela tiden.
                    Många arter tetror är väldigt lugna utöver när de får mat och ser man till sim mässiga biten så är ju skalarer klockrena, att de däremot tenderar att kunna trycka undan guramierna från att kunna vistas på samma yta av akvariet (vilken båda föredrar) är en annan femma.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...