Behöver förslag på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Amanos äter alger men inte på det effektiva sättet att det syns någon större skillnad. Ottosar äter vissa alger men inte alla. De är fina och fredliga men något känsliga och i mitt tycke anonyma. Kanske beter de sig annorlunda i större stim.

    Har ingen erfarenhet av dvärggurami.

    Lämna en kommentar:


  • Rajblask
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    De äter alger men de är inte så effektiva. Man behöver många om det ska göra någon större skillnad.
    Okej, då kanske det är bättre med någonting annat. Läste att otocinclus äter alger, men att det är en stimfisk. Hur många måste man i så fall köpa? Och är det en fisk som skulle funka? Vill inte att det ska bli överbefolkat i karet.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Rajblask
    är amanoräkor bra på att ta bort alger?
    De äter alger men de är inte så effektiva. Man behöver många om det ska göra någon större skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • Rajblask
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur långt är karet? Är fjärilscikliderna ett par? De gillar väl att gå i grupp så om det inte är ett etablerat par skulle du ju kunna ha två till sådana förutsatt att karet är tillräckligt långt. Kanske bäst med en hane och tre honor i så fall för karet är nog för litet för två par. Jag hade skippat ancistrusen om jag var du. Får du lek på fjärilarna är risken stor att ancistrusen äter upp rommen. Den kommer också att bli på gränsen till för stor i ett 125L. Amanoräkor är trevliga! Kanske kan du också ha någon snäll mindre gurami om du inte har något emot att blanda Asien med Sydamerika.
    Köpte fjärilscikliderna idag, så dom är förmodligen inget par än. Men dom simmar med varandra emellanåt och verkar inte vara ovänner. Akvariet är 80 cm långt. Läste att det kunde bli mycket bråk om man hade två par, så jag valde att börja med enbart 2 fjärilsciklider. Hade tanken på att köpa 2 honor och en hane, men ville inte att en av dom skulle bli utanför sen. Okej, har du förslag på någon annan algätare? Är amanoräkor bra på att ta bort alger? Stod och tittade på dvärggurami idag. Väldigt fina fiskar! Men läste att även dom kunde vara lite bråkiga. Har du någon erfarenhet av Dom? Tänkte om det går att blanda fjärilscikliderna med dvärgguramisar?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur långt är karet? Är fjärilscikliderna ett par? De gillar väl att gå i grupp så om det inte är ett etablerat par skulle du ju kunna ha två till sådana förutsatt att karet är tillräckligt långt. Kanske bäst med en hane och tre honor i så fall för karet är nog för litet för två par. Jag hade skippat ancistrusen om jag var du. Får du lek på fjärilarna är risken stor att ancistrusen äter upp rommen. Den kommer också att bli på gränsen till för stor i ett 125L. Amanoräkor är trevliga! Kanske kan du också ha någon snäll mindre gurami om du inte har något emot att blanda Asien med Sydamerika.

    Lämna en kommentar:


  • Rajblask
    startade ett ämne Behöver förslag på fiskar

    Behöver förslag på fiskar

    Behöver lite tips på vilka fiskar jag kan ha i mitt 125 liters akvarium. Har 10 st neontetror och 2 st fjärilsciklider för tillfället. Tänkte köpa en ancistrus mal om någon vecka. Min tanke från början var att ha dessa sorter, men nu när jag skaffat dom känns det lite tomt i akvariet. Vad mer kan man ha?
Arbetssätt...