Behöver förslag på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Behöver förslag på fiskar

    Behöver lite tips på vilka fiskar jag kan ha i mitt 125 liters akvarium. Har 10 st neontetror och 2 st fjärilsciklider för tillfället. Tänkte köpa en ancistrus mal om någon vecka. Min tanke från början var att ha dessa sorter, men nu när jag skaffat dom känns det lite tomt i akvariet. Vad mer kan man ha?
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Hur långt är karet? Är fjärilscikliderna ett par? De gillar väl att gå i grupp så om det inte är ett etablerat par skulle du ju kunna ha två till sådana förutsatt att karet är tillräckligt långt. Kanske bäst med en hane och tre honor i så fall för karet är nog för litet för två par. Jag hade skippat ancistrusen om jag var du. Får du lek på fjärilarna är risken stor att ancistrusen äter upp rommen. Den kommer också att bli på gränsen till för stor i ett 125L. Amanoräkor är trevliga! Kanske kan du också ha någon snäll mindre gurami om du inte har något emot att blanda Asien med Sydamerika.

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av Nando
      Hur långt är karet? Är fjärilscikliderna ett par? De gillar väl att gå i grupp så om det inte är ett etablerat par skulle du ju kunna ha två till sådana förutsatt att karet är tillräckligt långt. Kanske bäst med en hane och tre honor i så fall för karet är nog för litet för två par. Jag hade skippat ancistrusen om jag var du. Får du lek på fjärilarna är risken stor att ancistrusen äter upp rommen. Den kommer också att bli på gränsen till för stor i ett 125L. Amanoräkor är trevliga! Kanske kan du också ha någon snäll mindre gurami om du inte har något emot att blanda Asien med Sydamerika.
      Köpte fjärilscikliderna idag, så dom är förmodligen inget par än. Men dom simmar med varandra emellanåt och verkar inte vara ovänner. Akvariet är 80 cm långt. Läste att det kunde bli mycket bråk om man hade två par, så jag valde att börja med enbart 2 fjärilsciklider. Hade tanken på att köpa 2 honor och en hane, men ville inte att en av dom skulle bli utanför sen. Okej, har du förslag på någon annan algätare? Är amanoräkor bra på att ta bort alger? Stod och tittade på dvärggurami idag. Väldigt fina fiskar! Men läste att även dom kunde vara lite bråkiga. Har du någon erfarenhet av Dom? Tänkte om det går att blanda fjärilscikliderna med dvärgguramisar?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Ursprungligen postat av Rajblask
        är amanoräkor bra på att ta bort alger?
        De äter alger men de är inte så effektiva. Man behöver många om det ska göra någon större skillnad.

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av stefant

          De äter alger men de är inte så effektiva. Man behöver många om det ska göra någon större skillnad.
          Okej, då kanske det är bättre med någonting annat. Läste att otocinclus äter alger, men att det är en stimfisk. Hur många måste man i så fall köpa? Och är det en fisk som skulle funka? Vill inte att det ska bli överbefolkat i karet.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Amanos äter alger men inte på det effektiva sättet att det syns någon större skillnad. Ottosar äter vissa alger men inte alla. De är fina och fredliga men något känsliga och i mitt tycke anonyma. Kanske beter de sig annorlunda i större stim.

            Har ingen erfarenhet av dvärggurami.

            Kommentar

            • Rajblask
              • January 2010
              • 92

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Amanos äter alger men inte på det effektiva sättet att det syns någon större skillnad. Ottosar äter vissa alger men inte alla. De är fina och fredliga men något känsliga och i mitt tycke anonyma. Kanske beter de sig annorlunda i större stim.

              Har ingen erfarenhet av dvärggurami.
              Okej, Ja, jag läste att dom va känsliga. Får se hur man gör. Väldigt svårt att komponera ihop ett passande gäng. Man vet ju att guppys, platys och sådana fiskar är bra och enkla, men vill prova på lite andra fiskar denna gång. Har du erfarenhet av någon annan gurami?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Nej, men ska köpa några mosaikguramis nästa vecka. Har därför läst en del om guramisar och insett att de verkar vara intressanta fiskar de också! Har annars snöat in på fiskar, särskilt ciklider, från Sydamerika.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Man vill ju gärna ha fiskar som inte alla konkurrerar om samma yta i akvariet, dvs några bottenätare, några i mitten och några som trivs högt upp. Även om de naturligtvis inte kommer att hålla sig strikt till sin del.

                  Kommentar

                  • Rajblask
                    • January 2010
                    • 92

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Man vill ju gärna ha fiskar som inte alla konkurrerar om samma yta i akvariet, dvs några bottenätare, några i mitten och några som trivs högt upp. Även om de naturligtvis inte kommer att hålla sig strikt till sin del.
                    Just det. Det är bra att tänka på! Mosaikguramisar är riktigt snygga. Vad har du själv för andra fiskar?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Jag har tre kar; 570L, 240L och 120L. I det stora har jag boliviansk fjärilsciklid, rosentetra, ancistrus, otocinclus, siamesisk algätare, amanoräka och så ska det tillkomma scalare samt corydoras trilineatus. I mellankaret har jag kopparbarb, botia striata och siamesisk algätare. Här ska det tillkomma mosaikgurami och garra flavatra. I det lilla har jag neontetra, platy, banditpansarmal, kakaduaciklid, otocinclus och amano. Tycker cikliderna är väldigt spännande att iaktta! Även botiorna verkar kul, jag har dock inte haft dem så länge än. Avgjort bäst algätare av de jag har är siameserna. Men de behöver större kar än ditt och vill gärna gå i stim.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Jag har ett akvarium på 350 liter och tre olika arter, men desto fler av varje art...

                        Inledningsvis hade jag föreslagit att du dubblerar neontetrorna, någon säger säkert att det blir för många i ett 125 litersakvarium, men jag tycker inte att det är någon risk, i naturen går dessa i så täta stim att det knappt finns plats för vatten mellan fiskarna.
                        Sedan nöjt dig med ett par fjärilsciklider, ok, kanske två par eller hane med tre honor. Samt kanske någon mindre mal, såsom ancistrus, av någon typ på botten.

                        Bättre med många av ett fåtal arter än tvärtom, få individer av många olika arter kallar vi för "fisksoppa".
                        Och som redan föreslagits, sprid ut arterna i olika vattenlager.

                        Ja... jag har ju då tre stora hantelciklider, hane och två honor, som leker hela tiden, sedan fanns det från början 20 kolombiatetror, dessa är nu många fler då dom ynglar av sig hela tiden, trots värmeböljan, eller kanske just därför. Sedan då min älsklingsfisk, siamensisk algätare, dom var rätt små när jag köpte dem, 4-5 cm, nu mellan 12 och 15 cm... Jag tror jag har åtta stycken, stimmar jättefint tillsammans. Och siamensisarna är väldigt bra algätare, äter nästan alla sorters alger, ja nästan... Stora etablerade penselalger ger de sig inte på, men innan de hunnit växta till sig beter dom av dem.

                        Jo jag har ett 125 litrersakvarium i gång också, hade där ett stim med kilfläcksrasbora, trevlig fisk! men dessa är nu rätt gamla och bäst före datum håller på att gå ut, inte så många kvar. Evakuerade några kolombiatetror dit, ja nu är det rätt väldigt många sådana i det akvariet också. Maken till lättlekt tetra finns nog inte...(?)
                        Finns det preventivmedel till tetror?
                        Senast redigerad av Björn J.; 09 August 2018, 20:18.

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rajblask

                          Okej, då kanske det är bättre med någonting annat. Läste att otocinclus äter alger, men att det är en stimfisk. Hur många måste man i så fall köpa? Och är det en fisk som skulle funka? Vill inte att det ska bli överbefolkat i karet.
                          Man ska ha minst sex är stycken efter vad jag har läst. En kul men svårskött fisk. Alla är vildfångade och kan föra med sig parasiter. Om de överlever måste du ha en plan för att mata dem när algerna är slut.

                          Kommentar

                          • Rajblask
                            • January 2010
                            • 92

                            #14
                            Måste säga att det är lyxigt med 3 akvarium. Själv har jag inte plats för något större. Hade en gång i tiden ett 250 liters och då var mina favoriter scalarer.

                            Ja, att köpa fler neontetror kanske är smartast. Tyckte att det såg ut som att mina neontetror lekte för några dagar sedan, men har förstått att det är svårt att få yngel. Fick faktiskt neonyngel i mitt första 50 liters akvarium utan att göra något särskilt. Skulle varit kul om det hände igen, men det är nog önsketänkande.

                            Skulle gärna köpa en hona och hane till av fjärilscikliderna, men finns det inte en risk att det blir revirbråk då?

                            Skulle faktiskt vara rätt kul med några räkor också. Det finns inga risker att dom blir uppätna av fiskarna? Och vilka räkor är lättast? Körsbärsräkor har jag läst ska vara ganska enkla och tåliga. Men dom kanske är tråkiga?

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              När det gäller fjärilarna tror jag det kan funka bra med en hane och tre honor. Två par däremot blir nog trångt om de börjar leka. Räkor är kul! Neoner går inte på amanos i alla fall och jag har även svårt att tro att de skulle försöka äta körsbärsräkor. Fjärilarna lämnar nog stora amanos ifred. Jag har boliviansk fjärilsciklid ihop med stora amanos och har inte sett dem jaga/äta räkorna.

                              Ja, tre kar är härligt! Men fler än så blir det inte för mig. Tror jag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...