Hur stort akvarium behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Hur stort akvarium behövs?

    Hej!

    Jag har tidigare haft en del akvarium (när jag var 15-17 år i nörjan av 2000-talet...) och tänkte nu starta upp med hobbyn igen.

    Men istället för som sist då dåg köpte akvarium fördt och skaffade fisk utifrån det sen så tänkte jag göra tvärtom denna gång. Att bestämma fisk först och sen utefter de välja eätt storlek på akvariet.

    Helst av allt skulle jag vilja ha ett akvarium med stor geografisk diversitet såsom regnbågsfisk från asien ihop med amerkansk ciklider. Men de kanske är fel tänkt redan där?

    Mer specifikt tänkte jag mig:
    10 Boeseman´s regnbågsfisk
    6 Bolivianska fjärilsciklider
    några malar
    sett stim mindre fisk.

    Vad skulle ni säga är minimistorleken för ett sånt akvarium? 200/350/500 liter?

    Om de nu går att ens hålla tillsammans dvs. Kollar man ph och temperaturmässigt verkar de gå iaf.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    De borde gå att hålla tillsammans (Boesemanis regnbågsfisk har fångats i bäckar med lätt surt vatten), men ytan är viktigare än literantalet. Om de malarna du tänker på inte är exempelvis gibbiceps eller något ännu större så är det nog regnbågsfiskarna som ställer störst krav på plats. Jag skulle satsa på ett åtminstone 120cm långt kar, men höjden är inte så viktig, litermässigt blir det nog omkring 300 men då kan du ha ett relativt stort stim med regnbågar.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Tack för svar!

      Jag jag antog att regnbågarna skulle va i störst behov av plats samtidigt blev jag osäker på hur man räknar ut platsbehov när man har olika arter som rör sig i olika delar av akvariet.

      Ta t.ex. 10 regnbåge + 6 ciklider kräver de mindre plats än 16 regnbåge skulle göra eftersom de rör sig i olika delarav akvariet?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Jag har fem bolivianska fjärilsciklider i ett 120 cm långt kar (240L). Det är fyra honor och en hane, så ett par har bildats. De leker ofta och tar då mer än halva bottenytan som revir. Det skulle med andra ord bli trångt med fler par. Med det sagt tror jag att tre par bolivianer är för mycket i ett kar av min storlek men sex individer som inte bildat par skulle funka. Regnbågar kan jag inget om.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Intressant. Att parbildning kan ställa till de så... :P

          Det är som jag förstår det inte jättelätt att könsbestämma dessa arter heller så att minimera antalet hanar till 2 av 6 kan bli svårt.

          Skulle det vara möjligt att begränsa antalet fjärilsciklider till 3-4st eller behöver de vara en större grupp för att trivas?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Jag upplever att de uppskattar att gå i grupp. Du kan ju alltid testa med fem (då blir det ju max två par) och inreda smart så det blir naturliga avgränsningar av kommande revir. När mina inte leker, vaktar rom eller yngel går de alltid tillbaka till gruppen en tid innan leken drar igång igen. Det är riktigt fina fiskar som är robusta och har intressant beteende!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              I ett 500L bör ju även tre par få plats

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Sant 5 borde bli max 2 par ja så länge de inte är polygama. :P

                När de gäller beteende och revir förresten. Är de bara mot egna arten de är revirhävdande eller kan de bli problem om man har dom ihop med t.ex. pansarmalar som kommer för nära deras revir?

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  De kör ju bort även andra fiskar. Jag har en sorts Corydoras och dessa verkar inte fatta det här med revir utan simmar obekymrat in på otillåtet område. Bolivianerna kör bort dem då. Den enda fisk de inte klarar av att hävda sig mot i mitt kar är en ancistrus. Därför flyttade jag den till ett annat kar.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Om du skall ha tio Boesemani tycker jag att du skall satsa på ett akvarium som är minst 150 cm brett. Likt alla stora regnbågar rör sig Boesemani kvickt och över stort område. Det är fiskar som fyller ut stora ytor. Det mår de även bra av.
                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      150cm alltså? De är typ 450 liter (har inte hittat några mer långsmala än JUWEL Rio).

                      Hur är det bör man ha minst 10 av dessa för att de ska trivas?

                      Och isf. Finns det någon annan regnbågsfisk som får plats på 120cm när den är en lagom stor geupp?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...