Förslag på ny "ögonfångare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    Förslag på ny "ögonfångare"

    Hej!
    Adopterade för drygt 1 år sedan en liten eldål som bodde i ett för litet akvarium.
    nu har denna fina ål gått bort, och jag funderar över en ny fisk som hade kunnat passa.

    jag har idag en blandning av mindre, fredliga ciklider, pansarmalar, botior, barber samt algätare.
    alla fiskar i storlekarna 6 - 12 cm.

    kan egentligen vara lite vad som.

    450L.
    ph 6,7.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ett stim med siamensisar är ju iögonfallande, dom blir omkring 15 cm på två år. Men är väldigt bra på att äta allehanda alger.
    "Mindre fredliga ciklider" tur att du har ett kommatecken mellan "mindre" och "trevliga"... vad är det för ciklider nu? jag tänkte isåfall ett par någon mellanstor ciklid, hantel- eller flaggciklid, som jag brukar föreslå, då dom är fredliga, ganska färgrika och iögonfallande. Men om du redan har mellanstora (6-12 cm) ciklider är detta inget bra förslag. Beroende på vad det är för barb du har så kan även det begränsa urvalet.

    Det verkar annars vara litet asiatiskt tema, varför jag föreslog siamensisen, men någon större labyrintfisk, blågureami eller liknande, men med då en barbvarning, ja det är tigerbarben jag inte är någon direkt vän av i sällskapsakvarium. Jag vet att det finns andra åsikter om den, men mina är att den kan vara bita i fenor på andra fiskar. Enstaka tigerbarber är mer huligana än ett helt stim, enligt mina erfarenheter. Ett stim med någon färgglad rasbora kanske kan passa också.

    Men sedan kanske det ändå är bättre att begränsa antalet arter till de fem arterna du redan har, kanske köpa till fler likadana barber, botior eller pansarmalar, dessa är ju mer eller mindre stimfiskar allihop, och även "algätarna" brukar vara det, beroende på vad det nu är för algätare du har. Alltså bättre med fler exemplar av ett mindre antal arter. Epitetet "fisksoppa" brukar ju annars bekräfta akvarium med ett fåtal individer av många olika arter.

    Ja det blev ju litet dubbla budskap här, antingen komplettera med fler arter, eller behålla antalet arter och skaffa fler av varje art.
    -Men tio 15 cm siamensiksar i ett 450 litersakvarium skulle passa fint (min favoritfisk bland de karpliknande fiskarna).

    Kommentar

    Arbetssätt...