Små skalare, stora ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Små skalare, stora ciklider?

    Vuxna blåciklider (Andinoacara pulcher) tillsammans med skalare på 4-6 cm.
    Funkar det eller blir skalarna skadade eller rentav mat? :/
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag har haft den kombon, men både blåcikliderna och skalarna var mindre när dom flyttade ihop, och växte sedan tillsammans.
    Funkade väl kanske inte helt optimalt, då blåcikliderna lekte ganska ofta och jagade upp skalarerna i ett hörn. Jag hade bilbuksfiskar också, och dom hoppade ur... Nja det finns nog bättre ciklidkombinationer. OM man nu skall kombinera annat än afrikanska ciklider med varandra.
    Ja detta var ändå i ett 540 litersakvarium, med två par skalarer och ett par blåciklider.
    I samma akvarium hade jag senare tuppkamsciklider, en geophagus och andra skalarer, det funkade mycket bättre. Då hade jag även dolkstygnstetror för första gången. Jag hade GAFs största bestånd av vallisneria, tremetersmodellen, i det akvariet, och i detta bestånd gömde sig skalarerna.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Jag har haft den kombon, men både blåcikliderna och skalarna var mindre när dom flyttade ihop, och växte sedan tillsammans.
      Funkade väl kanske inte helt optimalt, då blåcikliderna lekte ganska ofta och jagade upp skalarerna i ett hörn. Jag hade bilbuksfiskar också, och dom hoppade ur... Nja det finns nog bättre ciklidkombinationer. OM man nu skall kombinera annat än afrikanska ciklider med varandra.
      Ja detta var ändå i ett 540 litersakvarium, med två par skalarer och ett par blåciklider.
      I samma akvarium hade jag senare tuppkamsciklider, en geophagus och andra skalarer, det funkade mycket bättre. Då hade jag även dolkstygnstetror för första gången. Jag hade GAFs största bestånd av vallisneria, tremetersmodellen, i det akvariet, och i detta bestånd gömde sig skalarerna.
      Hur funkade dina dolkstygnstetror med scalarerna? Jag köpte 10 dolkstickar för ett par år se'n, men tog tillbaka dem till butiken illa kvickt, då de slurpade i sig scalarernas bukfenor som om de vore spaghetti! Även pansarmalarnas (Brochis splendens om jag minns rätt) såg slitna ut så länge jag hade dolkstickarna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Shepard

        Hur funkade dina dolkstygnstetror med scalarerna? Jag köpte 10 dolkstickar för ett par år se'n, men tog tillbaka dem till butiken illa kvickt, då de slurpade i sig scalarernas bukfenor som om de vore spaghetti! Även pansarmalarnas (Brochis splendens om jag minns rätt) såg slitna ut så länge jag hade dolkstickarna.
        Inte dolkstickstetror, utan dolkstygnstetror, i min värld är detta två olika arter, men jag vet att förvirringen är eller iallafall var total.
        Den hette på den tiden Hyphessobrycon erythrostigma men den, som många andra, har väl fått nytt namn.
        Det är iallafall inte samma fisk som den på bilden i zoopets arbeskrivning för dolkstickstetra som också tycks heta H. erythrostigma.
        Min dolkstygnstetra var rödare, hade högre och rundare kroppsform. Men det är väl som med sill och strömming...
        Jo den tetran gick bra med scalarer, skalarerna käkade upp mindre spolformade och självlysande tetror, men brydde sig inte om de större rundare arterna.
        Och dessa dolkstygnstetror gick heller inte till angrepp på andra fiskar. Jag har haft sådana i flera omgångar, oftast med just skalarer och en gång med diskusar. Även med dvärgciklider och grenmalar, jag kan dock inte minnas om jag hade pansarmalar just då.
        Idag är just dolkstygnstetran svår att få tag i. Hur det är med dolkstickstetran vet jag inte.
        Men namnet kan ju vara bundet till olika dialekter eller geografiska områden, eller så är det en förvirring där olika arter fått smma populärnamn, eller tvärtom, eller inte ens så, vem vet?
        Det låter ju nästan som om du fått tag i ett stim av den förskräckliga dvärgpirayan Huliganus mortalus.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Men till trådskaparen:
          Det är tveksamt att kombinera blåcikliden med andra mellanstora ciklider. Det kan kanske funka med dvärgciklider som håller sig närmare botten. Jag har dock aldrig provat.
          Det är väl något mindre tveksamt att kombinera skalarer med andra ciklider, kan kanske funka med flaggciklid eller hantelciklider, kanske, eventuellt, möjligtvis, men även det är tveksamt. Även här är det nog bättre att kombinera skalarer med någon bottenlevende dvärgciklid, eller liten ciklid. Mina barn har haft skalarer tillsammas med palettciklider och det har fungerat.
          Och då skalarer tillsammans med mindre och lysande tetror, neon-, kardinal-, glödbandstetra samt liknande, glöm det! Det är visserligen bra för skalarerna att få levende foder, men det finns billigare sådant att köpa...):

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Vad jag förstår är det två namn på samma fisk, vissa väljer att kalla den dolkstygn, andra kallar den dolkstick, stick är väl ett nyare, mer modernt ord för stygn, båda orden syftar på att den har en röd "blödande" fläck på sidan. Om det finns olika former som skiljer i t.ex färgintensitet, så är det nog olika lokalformer av samma art, skulle jag gissa. Populärnamn kan vara mer en lovligt godtyckliga, och kan t.o.m skilja mellan olika butiker. Hur som helst, scalarerna tyckte inte om dem, och "min" butik hade inte hört talas om att de skulle bete sig så, och han sa också att den är svår att få tag i numera.

            Just nu har jag ett scalarepar med kejsartetror och kardinaltetror, vilket funkar utmärkt, scalarerna verkar inte bry sig ett dugg om kardinalerna. Blåciklider ihop med så små fiskar är dock ingen bra idé. Har haft blåciklider med vitfenade rosentetror och briljanttetror (se bilderna), och det gick bra, men mindre fiskar än så bör man undvika. Små scalarer är inte särskilt snabba, och rätt ömtåliga, och när blåcikliderna leker så kan scalarerna råka illa ut, även om de inte försöker äta dem. I ett tillräckligt stort kar så är dock vuxna scalarer ihop med blåciklider ingen omöjlighet.
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Sammanfattningsvis då till trådskaparen, det kan gå att kombinera skalarer med andra ciklider, om akvariet är tillräckligt stort, men inte med blåcikliden och liknande ciklider, jag tänker på guldsömscikliden som är närbesläktad, lutet större och har ett likartat beteende.

              Briljanttetror är fina och trevliga, men undrar om man kan ja sådana i ett juwelakvarium?

              Och då till trådskaparen igen, inte du frågade om, men ett "bonussvar"; skalarer äter mindre tetror med god aptit, det kan funka med stora fullvuxna kardinaltetror, men oftast inte... Däremot större tetror med en högre och rundare kroppsform, såsom dolkstygn-, dolkstickstetror, sorgmanteltetror etc. fungerar mycket bättre.

              Och det var ett vistt mått av ironi i min utläggning och stick och stygn....

              Kommentar

              Arbetssätt...