375l rovfisk light

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    375l rovfisk light

    Inkörsfisk i detta relativt nystartade kar har varit en stim kolglödstetror.
    Har nu beställt 1st fläckig ctenopoma och 2 st Polypterus delhezi.

    Utöver dessa vill jag ha någon halvstor lugn ciklid. Funderar på Hantelciklid, Flaggciklid eller Blåciklid. Fler bud?

    Jag skulle också vilja ha någon bottenröjare, typ corydoras, men det blir väl svårt här med tanke på deras ringa storlek? Kanske en synodontis istället?

    Tacksam för hjälp.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag har väldigt goda erfarenheter av all de cikliderna du nämner, kanske blåcikliden kanbli litet tuff, den äter gärna yngel till frukost, lunch och middag.
    Jag har hantelciklider just nu... Och dessa bryr sig inte om mina tetrayngel

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Har du någon erfarenhet av Nyckelhålsciklid? Verkar vara en trevlig ciklid

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Yadina
        Har du någon erfarenhet av Nyckelhålsciklid? Verkar vara en trevlig ciklid
        Nyckelhålscikliden är en trevlig, intressant och rätt charmig ciklid med en del personlighet, som är hyfsat fredlig, men ändå verkar kunna stå på sig så länge inte sällskapet är alltför tufft. Den är en av mina favoritciklider. Har ett par nu, men enligt "min" butik så har den blivit svår att få tag i på sistone.

        Bifogar några bilder på de nämnda arterna, så kan du se och jämföra vilka du gillar bäst Hantlar och flaggor kan väl äta en del växter vad jag förstår, och de blir även rätt mycket större än nyckelhålscikliden.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Snygga bilder! Tack för att du delar.
          Min lokala butik har Nyckelhålsciklider inne, dock väldigt små.
          Blåciklid är väldigt vacker.
          Just sån där gul-orange hantelciklid har jag haft tidigare.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Yadina
            Snygga bilder! Tack för att du delar.
            Min lokala butik har Nyckelhålsciklider inne, dock väldigt små.
            Blåciklid är väldigt vacker.
            Just sån där gul-orange hantelciklid har jag haft tidigare.
            Tack! Nyckelhål kan vara rätt svåra att könsbestämma, så att skaffa ca 6 ungfiskar och låta dem växa upp ihop är ett bra sätt att få ett par, och att de funkar ihop.
            Ja, just dessa på bilden var nog några av de snyggaste blåciklider jag haft. Den gula hanteln är hanen i ett lekpar jag hade, saknar dem, de var ett fint blickfång. Finns gula hantlar med röda prickar, skulle vilja ha tag i så'na.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Jag är dock rädd att om de är för små så kan Polypterusarna ta sig en tugga (även om dessa är små nu i början)
              Ja väldigt vackra!

              Vad är skillnaden mellan flaggciklid och hantelciklid i beteende?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Yadina
                Jag är dock rädd att om de är för små så kan Polypterusarna ta sig en tugga (även om dessa är små nu i början)
                Ja väldigt vackra!

                Vad är skillnaden mellan flaggciklid och hantelciklid i beteende?
                Hantlar är aggressivare mot artfränder vad jag minns, och svåra att para ut, så man måste börja med flera ungfiskar, om man inte skaffar ett redan bildat par. Flaggor är väl lugnare rent allmänt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Bild på mina nyanlända Fengäddor. Är ca 7-9 cm långa.

                  Senast redigerad av Yadina; 15 March 2018, 16:14.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ser ut som Polypterus delhezi? Har också haft så'na
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Ser ut som Polypterus delhezi? Har också haft så'na
                      Vad bra, för det var det jag beställde =)
                      Är det en sån på din bild med? Den ser inte så randig ut? Men cool var den!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yadina

                        Vad bra, för det var det jag beställde =)
                        Är det en sån på din bild med? Den ser inte så randig ut? Men cool var den!
                        Japp, det är en delhezi, ränderna varierar nog lite från individ till individ
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #13
                          Det är roliga firrar. De äter redan nu NLS sjunkande ciklid granulat (minsta storleken).

                          Vad hände med dina?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yadina
                            Det är roliga firrar. De äter redan nu NLS sjunkande ciklid granulat (minsta storleken).

                            Vad hände med dina?
                            Ja, fengäddor är coola Och trots sitt uppenbara rovfiskutseende, så är de inte särskilt svåra att få att äta granulat och fodertabletter (t.o.m vegetabiliska!). Har även haft senegalus, och pansarål (Erpetoichthys calabaricus), som trots namnet är en fengädda. Bilden visar ett pansarålspar jag hade för ett antal år se'n, honan till vänster och hanen till höger.

                            Jag kände att de inte riktigt passade in i mitt kar, de blir lite stora, och funkar inte med småfisk, så jag bytte tillbaka dem till butiken efter ett tag.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Yadina
                              • December 2014
                              • 367

                              #15
                              Plötsligt var det bara 7 st zebrafiskar kvar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...