Dvärggurami och thomasciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Ursprungligen postat av Furis
    Det skulle vara roligt att ha ytterligare någon art i akvariet förutom guramierna, rasbororna och malarna. Vilken art tror du skulle passa?
    Någon lugnare tetra som kardinal, grön neon eller kolglödstetra skulle kunna göra sig bra.
    Om du fortfarande vill ha någon ciklid så skulle Apistogramma Borelli kunna funka ihop med dessa.
    2+4 av dvärgar kan du lugnt ha om du vill.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Furis
      • January 2018
      • 34

      #17
      Åh, jag skall kolla upp dem! Tack!

      Kommentar

      • Furis
        • January 2018
        • 34

        #18
        Vad roligt det är att planera för ett akvarium! Nu tror jag dock att jag har bestämt mig för följande:

        10 st metallpansarmalar
        4 dvärggurami (en hane, tre honor)
        3 apistogramma borelli (en hane, två honor)
        20 pärlrasboror

        Nu behövs bara tålamod att skynda långsamt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av pikachu

          Jag blir lite knäpp på dina råd, trodde vi rätt ut att 180l är för litet för mosaiker.
          Dessutom så är det för litet för siamensis plus att det är en stor snabb art = mycket dåligt förslag.

          Förväntade mig en kommentar!
          Rådet var "gör inte som jag gör, eller gjort, utan gör som jag säger!".

          Dvärgguramins hanar är enligt artbeskrivningar rätt så ofördragsamma mot varandra under leken, och kanske annars också. Själv har jag bara haft dem parvis. Dottern hade dock två par under en period i ett 250 liters akvarium, gick väl varken bra eller dåligt, det blev ingen lek. Även om hanarna nu inte bet ihjäl varandra så var det en hel del tydliga revirmarkeringar. Det fanns en växtbarriär som avdelade akvariet litet, samt ett större stim med kilfläcksrasbora.
          Men som jag skriver, så hade jag kunnat tänka mig att testa igen, men rekommenderar ingen annan att göra det, ett par eller en trio med dvärggurami är säkerligen bäst. Däremot ser jag ett stim med mosaiker på bilder i en projekttråd här, och jag har sett samma sak IRL för inte så längesedan, och då funkar det bra, då gruppen numerärt övergår till att bli ett stim, och det gäller flera olika fiskar.

          Angående siamensis, javisst, dom blir stora, under en period på två till tre år kan de bli omkring 15 cm långa. Men som små, då dom gör mest nytta, tycker jag visst att man kan ha en mindre grupp även tillsammans med lugnare och litet mer tillbakadragna fiskar. Tvärt om, kan siamensisarna tjäna som "framskrämmare" alltså livligare fiskar som kan signalera åt andra fiskar "att kusten är klar" att det är riskfritt att vistas i de "pelagiska" områdena....

          Men visst är det underbart med akvaristiken där det sällan finns saker som är exakta utan rätt flexibelt i det stora hela, visst finns det saker som är rätt eller fel, men utrymmet mellan ytterligheterna är ändå så stort och mångfacetterat.
          Senast redigerad av Björn J.; 05 February 2018, 10:21.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #20
            Ursprungligen postat av Björn J.


            Förväntade mig en kommentar!
            Rådet var "gör inte som jag gör, eller gjort, utan gör som jag säger!".

            Dvärgguramins hanar är enligt artbeskrivningar rätt så ofördragsamma mot varandra under leken, och kanske annars också. Själv har jag bara haft dem parvis. Dottern hade dock två par under en period i ett 250 liters akvarium, gick väl varken bra eller dåligt, det blev ingen lek. Även om hanarna nu inte bet ihjäl varandra så var det en hel del tydliga revirmarkeringar. Det fanns en växtbarriär som avdelade akvariet litet, samt ett större stim med kilfläcksrasbora.
            Men som jag skriver, så hade jag kunnat tänka mig att testa igen, men rekommenderar ingen annan att göra det, ett par eller en trio med dvärggurami är säkerligen bäst. Däremot ser jag ett stim med mosaiker på bilder i en projekttråd här, och jag har sett samma sak IRL för inte så längesedan, och då funkar det bra, då gruppen numerärt övergår till att bli ett stim, och det gäller flera olika fiskar.

            Angående siamensis, javisst, dom blir stora, under en period på två till tre år kan de bli omkring 15 cm långa. Men som små, då dom gör mest nytta, tycker jag visst att man kan ha en mindre grupp även tillsammans med lugnare och litet mer tillbakadragna fiskar. Tvärt om, kan siamensisarna tjäna som "framskrämmare" alltså livligare fiskar som kan signalera åt andra fiskar "att kusten är klar" att det är riskfritt att vistas i de "pelagiska" områdena....

            Men visst är det underbart med akvaristiken där det sällan finns saker som är exakta utan rätt flexibelt i det stora hela, visst finns det saker som är rätt eller fel, men utrymmet mellan ytterligheterna är ändå så stort och mångfacetterat.
            När de är siamensisar är små funkar de i 180l ja, men då bör man vara tydlig med det också eller så rekommenderar man något som funkar permanent.

            Och det framgår inte jättetydligt att du menar på "gör inte som jag gör/gjort, utan gör som jag säger" anser iaf jag.
            2 hanar av dvärgar i 180l är normalt inga problem, klart det kan bli lite bråk men det blir det mellan honor också och honor kan till att slåss med hanar så.

            Absolut kan siamensisar funka som framskrämmar fiskar ja, men den uppgiften kan även rasbororna fixa om man får de att känna sig lite trygga.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #21
              Ursprungligen postat av Furis
              Vad roligt det är att planera för ett akvarium! Nu tror jag dock att jag har bestämt mig för följande:

              10 st metallpansarmalar
              4 dvärggurami (en hane, tre honor)
              3 apistogramma borelli (en hane, två honor)
              20 pärlrasboror

              Nu behövs bara tålamod att skynda långsamt.
              Bättre att köra på 1+1 av Borelli, apistogramma honor kan vara riktigt jävliga mot varandra.
              Har du 2 finns risken att ena honan tar över hela karet och då måste du sära på de.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Furis
                • January 2018
                • 34

                #22
                Ok. Då får det bli ett par.

                Kommentar

                Arbetssätt...