Dvärggurami och thomasciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Dvärggurami och thomasciklid?

    Hej!

    Kan man kombinera dvärgguramis och thomasciklider?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Ja, men det beror helt på hur stort akvariet är.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Furis
      • January 2018
      • 34

      #3
      180 l.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Då är det en dålig ide, tomas är en rätt tuff ciklid med hårt bett.
        Sannolikt kommer de att skada och/eller stressa ihjäl guramierna.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Furis
          • January 2018
          • 34

          #5
          Tack för svaret! Då slopar jag den idén och satsar på pärlrasbora ihop med guramin istället.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ja, det är ett betydligt bättre val.
            Vad har du mer tänkt ha i akvariet?
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Furis
              • January 2018
              • 34

              #7
              Metallpansarmal och kerritetra.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Jag skulle skippa kerri fall du vill ha rasbororna, de funkar dessutom rätt dålig med guramierna då de är livliga och guramier vill ha lugnt i sin omgivning.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Furis
                  • January 2018
                  • 34

                  #9
                  Det skulle vara roligt att ha ytterligare någon art i akvariet förutom guramierna, rasbororna och malarna. Vilken art tror du skulle passa?

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Nöj dig med dessa arter.
                    Möjligen kan du tillsätta fyra siamensisar, om du har växter och litet alger.
                    Siamensisarna är rätt livliga dom också, men jag tror inte att dom stör dvärguramin.
                    Siamensiarna uppehåller sig sällan uppe vid ytan, där dvärgguramin håller till.

                    I ditt fall är det dvärguramin som styr innehållet. Om du byter ut dem mot exempelvis mosaikgurami kan du ha litet livligare fiskar.
                    Annars är kilfläcksrasboran en trevlig stimmande livlig fisk som går bra ihop med lugnare fiskar.

                    Kommentar

                    • Furis
                      • January 2018
                      • 34

                      #11
                      Tack för dina råd, jag tar till mig dem!

                      Kommentar

                      • Furis
                        • January 2018
                        • 34

                        #12
                        Åh förresten: hur många dvärggurami tror du blir lagom i akvariet?

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Furis
                          Åh förresten: hur många dvärggurami tror du blir lagom i akvariet?
                          Jag hade provat med två par, men jag tror inte någon annan skulle göra det, ett par eller en trio, alltså en hane och två honor är nog mer lämpligt.
                          Guramihannar kan bli rättaggressiva mot varandra innan och under leken, inte som ciklider, men de kan buffa på varandra och stressa varandra en hel del.
                          Sedan vill dessa fiskar ha en hel del flytväxter, eller flygblad, att gömma sig under och fästa sitt skumbo under. Sänk vattenytan några centimeter, och mata upp med levande foder, kanske någon grads temperaturhöjning också, så är det stor chans att de börjar leka. Ala gurami vill ha varm luft mellan vattenytan och eventuella täckglas. Om det är kallt och dragit kan de får "lunginflammation" i labyringorganet och dö.
                          Det är rätt svårt, men inte omöjligt, att dra upp dvärgguramiyngel, då de är pyttesmå, och man skall ge dessa infussoirer att äta första tiden.

                          Kommentar

                          • Furis
                            • January 2018
                            • 34

                            #14
                            Då får det nog bli den försiktigare varianten med en hane och två honor. Tack igen!☺

                            Kommentar

                            • pikachu

                              • December 2007
                              • 1189

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björn J.
                              Nöj dig med dessa arter.
                              Möjligen kan du tillsätta fyra siamensisar, om du har växter och litet alger.
                              Siamensisarna är rätt livliga dom också, men jag tror inte att dom stör dvärguramin.
                              Siamensiarna uppehåller sig sällan uppe vid ytan, där dvärgguramin håller till.

                              I ditt fall är det dvärguramin som styr innehållet. Om du byter ut dem mot exempelvis mosaikgurami kan du ha litet livligare fiskar.
                              Annars är kilfläcksrasboran en trevlig stimmande livlig fisk som går bra ihop med lugnare fiskar.
                              Jag blir lite knäpp på dina råd, trodde vi rätt ut att 180l är för litet för mosaiker.
                              Dessutom så är det för litet för siamensis plus att det är en stor snabb art = mycket dåligt förslag.
                              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...