Välja fisk till 180 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    #16
    Tack snälla för svaret och alla tips! Med hjälp av dem skall jag nog våga testa dvärgguramin i alla fall.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av Furis
      Tack snälla för svaret och alla tips! Med hjälp av dem skall jag nog våga testa dvärgguramin i alla fall.
      Gör det, du kommer inte att ånga dig!

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.

        Överlag... skall man ju se till att akvariet är tätt planerat med en hel det flytväxter oavsett hur många mosaikgurami man har.
        Belastningen vet jag inte hur du tänker om... Men den påverkas ju av hela fiskbesättningen, och hur effektiv filtrering man har, labyrintfiskar, gurami, vill ju inte ha så där kraftig genomströmning, de vill ha ett ganska så lugnt vattenflöde.
        En fisk på 10-12 cm ger en betydligt hårdare belastning på ett akvarium än en på typ 5-6 cm och trådskaparen är ute efter 1+3 vilket i min värld är 4 mosaiker på 10-12 cm vardera.
        Nu är inte mosaiken den mest rörliga guramin men ett akvarium på 100x40x45 cm blir ganska trångt för 4 vuxna mosaiker som dessutom ska samsas med andra fiskar, bara för att du har haft och lyckats i mindre än 180l betyder inte per automatik att du höll de i ett akvarium som till storleken sett var lämpligt.
        När jag var ung (typ 10-13 år) och okunnig så hade jag ett gäng (13 som mest om jag minns rätt) Trichopodus trichopterus och leeri (blå och mosaik) i 160l, det fungerade ja men såhär i efterhand så inser jag att det vart för trångt för de.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av pikachu

          En fisk på 10-12 cm ger en betydligt hårdare belastning på ett akvarium än en på typ 5-6 cm och trådskaparen är ute efter 1+3 vilket i min värld är 4 mosaiker på 10-12 cm vardera.
          Nu är inte mosaiken den mest rörliga guramin men ett akvarium på 100x40x45 cm blir ganska trångt för 4 vuxna mosaiker som dessutom ska samsas med andra fiskar, bara för att du har haft och lyckats i mindre än 180l betyder inte per automatik att du höll de i ett akvarium som till storleken sett var lämpligt.
          När jag var ung (typ 10-13 år) och okunnig så hade jag ett gäng (13 som mest om jag minns rätt) Trichopodus trichopterus och leeri (blå och mosaik) i 160l, det fungerade ja men såhär i efterhand så inser jag att det vart för trångt för de.
          Det var ju nu snart 28 år sedan jag hade mosaikgurami på detta sätt.
          De två paren hade delat upp sig och akvariet i två delar, höger och vänster överdel, strax under vattenytan, och vill minnas att jag förstärkte gränsen, kanske inte på ett berlinskt vis, men väl men en större mangrovverot.
          Och som sagts, massvis med vallisneria och diverse flytväxter, detta var innan jag började med näckrosor.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #20
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Det var ju nu snart 28 år sedan jag hade mosaikgurami på detta sätt.
            De två paren hade delat upp sig och akvariet i två delar, höger och vänster överdel, strax under vattenytan, och vill minnas att jag förstärkte gränsen, kanske inte på ett berlinskt vis, men väl men en större mangrovverot.
            Och som sagts, massvis med vallisneria och diverse flytväxter, detta var innan jag började med näckrosor.
            Om vi betänker att det var 28 år sedan så kan det vara så att minnet sviker en, det kanske inte var så frid och fröjd som du minns.
            På 10 år hinner man glömma mycket och nära 30 år är väldigt mycket tid att hinna glömma detaljer.
            Vidare så ska vi vara försiktiga med att få TS att börja tro att guramier är parfiskar (vilket de inte alls är), då det lätt kan bli tokigt med den typen av tänk.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...