Välja fisk till 180 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Välja fisk till 180 l

    Hej!

    Jag är akvarienovis och planerar just nu mitt 180-liters. Vad tror ni om följande fiskkombo:
    2 ancistrus
    4 st mosaikgurami (en hane, tre honor)
    10 blodfenstetra
    9 leoparddanio

    Tacksam för svar!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tja, varför inte...!?
    Men spontant kanske det känns för trångt med två stim.
    Blodfenstetror har jag ingen erfarenhet av, vet inte vilket vattenlager dom håller sig i.
    Men leoparddanion simmar i nästan alla vattenskikt, kanske inte närmast botten, men annars litet överallt, en pigg och väldigt stimmig fisk.
    Men erfarenhet av mosaikkguramin säger att du kan ha två par, jag har aldrig råkat ut för att mosaikanar bråkar.
    Om du har ett par av ancistrus så är chansen stor att du får yngel.
    Och om du skal ha växter (det gillar guramin och danion) så kanske du skall ha några siamensisar också, dom äter mycket alger.
    Men nöj dig med ett stim, och istället öka antalet individer i stimmet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Säger som Björn - visst det borde funka.
      Även jag föredrar dock att man bara väljer 1 stim. Ta istället fler av dem.
      Kanske kompletterat med en Corydoras-grupp
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Säger som Björn - visst det borde funka.
        Även jag föredrar dock att man bara väljer 1 stim. Ta istället fler av dem.
        Kanske kompletterat med en Corydoras-grupp
        Alltid skönt att få medhåll...
        Pansarmalar/corydoas är ju aldrig fel. Fyra exemplar av någon av de mindre arterna kanske.
        Leoparddanion är ju rätt liten, så 15-20 stycken kanske du ha.

        Tänk på att "befolka" akvariumet i de olika vattenskikten, guramis högst upp, danio på mitten, corydoras på botten. Och om du väljer även min favoritfisk, siamensisar så håller dessa sig på växterna i första hand.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Alldeles för litet för så många mosaiker, 1 mosaik får plats men inte aldrig 4 vuxna på 10-12 cm.
          Om du vill ha guramier så satsa på en mindre art som honung, dvärg eller läpp gurami.
          Björn, danios är ytlevande så mitten med danio är ju feltänkt.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jag har haft två par mosaikgurami i akvarium mindre än så.
            Men det är klart, det gäller ju hur akvariet ser ut, är det ett rätblocksakvarium eller ett mer kubistiskt?

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Jag skulle inte ha siameser i ett så litet akvarium (om det inte är ett hemmabygge med väldigt stor yta) min största är cirka 1,5 dm och de är inte alltid de smidigaste av fiskar. Ett gäng amanoräkor skulle passa bättre. Angående guramisarna håller jag med pikachu, någon av de nya kampfiskarterna kan kanske också vara intressant.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Det är klart att siamensiarna blir 15 m långa ganska snabbt (1-2 år) och då har dom vuxit ur det akvariet...

                Nja angående leoparddanio så har jag haft sådana tills nyligen, mina fiskar hade kanske inte läst sin artbeskrivning eller ens varit inne på detta forum, eftersom dessa rörde sig ledigt i de flesta vattnenlagren. Då hade jag dem i ett Lido 125, lätt kubistiskt akvarium. (nu har jag kilfläcksrasboror och sex mosaikgurami istället, mosaikguramisarna är dock tillfälliga gästar där)

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Jag har haft två par mosaikgurami i akvarium mindre än så.
                  Men det är klart, det gäller ju hur akvariet ser ut, är det ett rätblocksakvarium eller ett mer kubistiskt?
                  Överlag så är allt under 200l (standard mått) för litet för vuxna mosaiker på 10-12 cm och alldeles för litet för 4 sådana, för 4 krävs definitivt 200l som minst.
                  Helst ska det vara absolut minst 240l (120x40x50 cm), annars är det för litet. Belastningen på karet blir för hård och utrymmet blir för snålt.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu

                    Överlag så är allt under 200l (standard mått) för litet för vuxna mosaiker på 10-12 cm och alldeles för litet för 4 sådana, för 4 krävs definitivt 200l som minst.
                    Helst ska det vara absolut minst 240l (120x40x50 cm), annars är det för litet. Belastningen på karet blir för hård och utrymmet blir för snålt.
                    Överlag... skall man ju se till att akvariet är tätt planerat med en hel det flytväxter oavsett hur många mosaikgurami man har.
                    Belastningen vet jag inte hur du tänker om... Men den påverkas ju av hela fiskbesättningen, och hur effektiv filtrering man har, labyrintfiskar, gurami, vill ju inte ha så där kraftig genomströmning, de vill ha ett ganska så lugnt vattenflöde.
                    Under leken kan ju hannarna bli stökiga mot varandra, men inte alls på samma sätt som ciklider, men trådskaparen skrev om en trio, två honor och en hane, så det är väl då kanske bra att hålla fast vid det.

                    Kommentar

                    • Furis
                      • January 2018
                      • 34

                      #11
                      Tack alla för respons och råd! Jag tar till mig era tankar och funderar vidare.

                      Kommentar

                      • Furis
                        • January 2018
                        • 34

                        #12
                        Björn, jag glömde svara på din fråga. Det är ett rätblocksakvarium och 1 m långt. Tack igen!☺

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Furis
                          Björn, jag glömde svara på din fråga. Det är ett rätblocksakvarium och 1 m långt. Tack igen!☺
                          Utan att veta, utgick jag från det när jag svarade. Mosaikgurami är trevliga och lugna fiskar, men hanarna kan ju bråka under leken, men hos mig lekte dom väldigt sällan, och min utgångspunkt var ju då att jag hade dem i ett tättplanterat växtakvarium. Jag hade långt senare dvärggurami, och dom lekta mer ofta.

                          Kommentar

                          • Furis
                            • January 2018
                            • 34

                            #14
                            Jag har tvekat inför dvärggurami eftersom de klassas med svårighetsgrad 3 på zoopet och jag är osäker på om jag som nybörjare klarar av dem. Har du något tips där?

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av Furis
                              Jag har tvekat inför dvärggurami eftersom de klassas med svårighetsgrad 3 på zoopet och jag är osäker på om jag som nybörjare klarar av dem. Har du något tips där?
                              Jag har haft ett par av en fisk som då hette Colisa lalia, med reservation för felstavning. Dvärggurami, detta i ett 100 litersakvarium, ett par, då guramiexperten i den akvarieförening jag då var medlem i sade att dessa inte var så svåra men att hannarna var rätt aggressiva mot varnandra även vardagsvis, hur det var med aggressiviteten vet jag själv inget om då jag bara hade ett par, och hannen var inte alltför "het på gröten" gentemot honan heller. Men vare sig hanen eller honan visade något intresse för de andra fiskarna i akvariet, de simmade mest under ytan i den skuggigaste delan av akvariet, och uppskattade stora blad i ytan och flytväxter.

                              Jag hade matat med vattenloppor och kanske även mygglarver, och hade sänkt vattennivån med kanske 5 cm, hade mycket flytväxter, och långa kabombor som då var tillåtna inom EU.... Jag hade väl gjort vattenbyten också... Så började hanen bygga skumbo, och leka av honan, inga konstigheter så långt.
                              Men det svåra var att driva upp ynglen, jag lyckades aldrig med det, dom är väldigt små, jag hade fått infussorier, och köpte sedan en slags mjölkig kräm som man droppade i akvariet som då skulle bilda infussorier men jag lyckades aldrig driva upp några yngel.

                              Minns nu inte vad det var för andra fiskar i det akvariet, men troligtvis kardinaltetror, och jag flyttade senare dvärguramiparet till ett lekavarium, skumbo, lek och mikroskopiska yngel, men inget överlevde mer än kanske några dagar. Men jag vet akavrister som lyckats bättre, som då haft infussorier och andra mindre djur som ynglen ätit upp.

                              Efter detta försökte jag mig på att odla mosaikgurami, men gav upp då det aldrig ens blev några skumbon, trots att jag utfärdat byggnadstillstånd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...