Där rök Kuhliål igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Där rök Kuhliål igen...

    Jäkla skit!!

    Har alltid velat ha kuhliålar men har aldrig haft riktigt rätt kar till dem.

    Nu ska jag starta upp et 230 lit hörnkar, lowtech / walstad och tänkte att det blir perfekt till dem!!!

    Tills jag kom på det där med täckglas. Suck!!! Jag har ju inget täckglas så där sket det sig.

    Tar gärna tips på andra fiskar som kan passa i ett växttätt kar oå 230 lit med medium belysning och låg eller ingen cirkulation. Jord och grusbotten, temp ca 22 grader.

    I mitt andra kar har jag Ottocinclus, corydoras, regnbågsgoby, blodfenstetra och två vanliga fjärilsciklider. Så helst något annat än just dem. (Fjärilar kan jag dock tänka mig i andra karet också).

    Där kommer finnas räkor så ingen extrem räkjägare.

    Det ska bli ett ”Magiska skogen” tema så gärna någon fisk med lite spec färg eller utseende. Gärna småååå och kanske 1 eller 2 större.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Täckglas går väl att fixa? Prata med dem i din närmaste akvarieaffär.

    Ändring: Kuhli-ål går inte till Walstad-akvarium ändå för de ska ha finkornig sand.
    Senast redigerad av stefant; 16 January 2018, 11:47.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Vill inte ha täckglas.
      Aha, då sket det sig ändå ju.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Du behöver ju inte ha ett helt täckglas, om du sänker vattenytan lite och ordnar med en 5-10cm glaskant runt insidan så borde kuhliiålar fungera. Har själv kuhliis i ett öppet hembyggt akvarium, en lutande glasskiva och 1,5dm från glaskanten till vattenytan, har varit igång lite drygt ett år och ingen har smitit än.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Nu har jag letat runt och här är ett gäng söta små fiskar som jag undrar om ni har erfarenhet av. Jag lägger in skärmdumpar av dem så slipper jag skriva alla.

          berätta gärna era erfarenheter av dem och om ni tror att några av dem kan passa i mitt kar.
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            Du behöver ju inte ha ett helt täckglas, om du sänker vattenytan lite och ordnar med en 5-10cm glaskant runt insidan så borde kuhliiålar fungera. Har själv kuhliis i ett öppet hembyggt akvarium, en lutande glasskiva och 1,5dm från glaskanten till vattenytan, har varit igång lite drygt ett år och ingen har smitit än.
            Hm, så tänkte jag inte. Ska kolla lite på karet. Att sänka vattennivån lite är inga problem men ska kolla hur jag kan göra med en glaskant. Borde inte vara omöjligt men jag ska ha växter hängande på kanten till karet och deras rötter ska ju ner i vattnet... men ska klura på det. Tack för tipset!!
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Jösses, såg nu att karet faktiskt HAR en glaskant runt hela karet!
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Kom på att glasmal kanske kan vara coolt i ett ”fantasy-kar” ?!
                Vad skulle kunna vara ett bra komplement till dem tror ni?
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sjöhane
                  Täckglas går väl att fixa? Prata med dem i din närmaste akvarieaffär.

                  Ändring: Kuhli-ål går inte till Walstad-akvarium ändå för de ska ha finkornig sand.
                  Nu är ju inte detta aktuellt enligt trådskaparen, men nya täckglas låter man glasmästaren skära till. Det brukar inte kosta så många kronor.
                  Jag har aldrig varit med om att kuhliålar hoppat ur, däremot tvärtom, att de grävt ned sig och inte synts till förrän flera år senare då akvariet avvecklats.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.

                    Nu är ju inte detta aktuellt enligt trådskaparen, men nya täckglas låter man glasmästaren skära till. Det brukar inte kosta så många kronor.
                    Ja det är nog billigare, men vissa akvarieaffärer gör det också



                    Kommentar

                    Arbetssätt...