Vilka fiskar passar tillsammans med Dorsigerus i ett Lido120 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannaj66

    • October 2017
    • 11

    Vilka fiskar passar tillsammans med Dorsigerus i ett Lido120 liters?

    Jag har ett Lido 120 liters med sandbotten. Där bor nu 2 Dorsigerus , 2 gröna svärdbärare och 1 ancistrushane

    Jag skulle behöva lite förslag på sällskap till dom

    Jag skulle vilja ha:
    Någon mer dvärgciklid som fungerar ihop med Dorsigerus, t.ex röd dvärgciklid, kakadua eller fjärilciklid eller någon annan färglad ciklid, hur många får plats isåfall? Och ska jag välja en eller två dvärgciklidarter till, förutom de 2 Dorsigerus som jag har

    6-10 corydoras
    1-2 ancistrushonor

    Och ev. ngn stimfisk som t.ex fantomtetra om det får plats.

    Alla förslag på fiskkombo mottages tacksamt
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Tycker att det räcker med Dorsigerus,bottenytan är ganska liten i ett Lido 120,har ett själv,vet du om dina Dorsigerus är ett par ?

    Kommentar

    • Johannaj66

      • October 2017
      • 11

      #3
      Då nöjer jag mig med Dorsigerus och tar någon stimfisk för att fylla ut. Jag tror de är ett par. Jag fick med fiskarna med karet, och den ena har fått mycket starkare färger nu. Jag har inte haft ciklider förut, hur ser ser man om de är ett par?

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Läs på Zoppets artbeskrvning av fiskar så ser du lite information.

        Jag har själv haft fyra Dorisigerus i ett Lido 120 ett litet tag men som fick flytta över till mitt Rio 350,mycket trevliga och vackra fiskar och väldigt fredliga.
        Senast redigerad av Christer5; 05 January 2018, 11:55.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Tycker att det räcker med Dorsigerus,bottenytan är ganska liten i ett Lido 120,har ett själv,vet du om dina Dorsigerus är ett par ?
          Ett bra svar!
          Men satsa istället på någon, några fiskar, kanske ett stim som simmar högre upp i akvariet!
          Du nämnde fantomtetror.... Kan ju bli bra.
          Även jag har ett Lido 125, det har varit en del mindre ciklider i detta, inga konstigheter, men jag hade väl för många paletter ett tag, blev konflikter mellan hanarna. Nu senast två par fjärilsciklider som fungerade bra ihop. Dessutom 10 kilfläcksrasboror och x antal siamensisar.
          Fjärilarna flyttade senare till ett störra akvarium, men jag tror nog dessa gjorde sig bättre där de var.

          Kommentar

          • Johannaj66

            • October 2017
            • 11

            #6
            Tack för bra svar! Jag tror mina Dorsigerus är ett par, man ser lite skillnad på dom nu då dom fått väldigt fina färger och håller till i ett hörn av akvariet bakom en massa växter och motar bort fiskar som kommer för nära deras hörn. Dom är otroligt charmiga och kommer fram och "hälsar" när man närmar sig akvariet.
            Det får nog bli ett gäng fantomtetror och några corydoras som städpatrull.
            Hur stort stim tetror kan vara lagom i akvariet tror ni?

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Beroende på vilken fantomtara du väljer, men den stora svarta kan ju bli 5 cm, så max 8- max 10sådana...av de mindre kan du ha fler, kanske 10-12 st.
              Corydoras är ingen "städfisk" visserligen äter den foder som hamnar på botten, men inget annat. Troligtvis kommer du att få slänga i foderttabletter till corydorasarna då det sjukna torrfodret sällan är tillräckligt.

              Kommentar

              • Johannaj66

                • October 2017
                • 11

                #8
                Jag vet att de bara äter foderrester, men jag brukar kalla corydoras städfiskar eftersom dom äter foder som ramlar ner på botten och som de andra fiskarna inte bryr sig om Jag brukar alltid ge maltabletter till dom i de andra karet jag har.
                Finns det olika storlekar på fantomtetror? Jag trodde de svarta och de röda blev lika stora.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  På denna webplats artbeskrivningar presenteras tre olika fanromtetror. I den så kallade "naturen" särskilt i Amazonas med alla sina biflöden, händer det rätt ofta att man finner än fler olika slags ännu ej vetenskapligt beskrivna arter, måhända fler av fantomens okända släktingar.

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    själv skulle jag ha smyckestetra med dorsigera..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...