Fiskar som äter MTS till 30L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    Fiskar som äter MTS till 30L

    hej!
    Något förslag på fiskar som äter MTS men som går tillsammans med en kampfiskshona.
    det är till ett 30L akvarium där jag även har sniglar.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    En okunnig undrar lite undrande vad MTS står för eller är?

    Kommentar

    • matemed
      • March 2016
      • 16

      #3
      Jag antar att MTS står för malaysian trumpet snail, alltså sandsnäcka? Om det är det du menar kan du testa helenasnäckor.De kommer äta upp alla typer av snäckor i ditt akvarium.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jaha, jag undrade också vad mts var för något, något nytt lär man sig nästan varje dag.

        Jo, snigel- och snäckätande fiskar, jag själv har alltid satt in den traditionella praktbotian när sniglar och snäckor är på invasionshumör.
        Min dotter hade läst att skukbotian var ett strå vassare och köpte sådana som så småningom hamnade i ett av mina akvarium, som efter det var snäckfritt i flera år.
        Botior är ju livliga stimfiskar, men några mindre exemplar skall väl kunna samsas med kampfiskhonan även i ett litet akvarium.
        Även den kufiska kulfisken lär vara bra på att förtära sniglar, har dock ingen egen erfarenhet av den, det är väl dessuton en bräckvattenfisk..?

        Men ett 30 liters akvarium är ju rätt litet, i allmänhet rätt så lätt att utrymma för några timmars sanering.
        Tag ut allting, köp nytt grus, eller frys ned befintligt grus i frysfacket, eller lägg ut det i vinterkylan, en del sniglar och snäckor kan ju övervintra, men jag tvivlar på att dessa tropiska arter kan det, fela mig om jag har rätt.

        Skölj av växterna noggrant, tvätta akvariumet i något basisk ämne som bryer ned kalken i eventuella kvarvarande sniglar och snäckors skal, målarlut kanske, men jag tror att vanligt diskmedel eller maskindiskmedel går lika bra. Skölj väldig noggrant, i med nytt eller det frysta gruset (nytt är säkert det bästa) plantera de omsorgsfullt sköljda och kontrollerade växterna, kanske du även kan hälla i en halv sats med snigelmördarmedel för att vara på den säkra sidan.


        Senast redigerad av Björn J.; 27 November 2017, 22:01. Anledning: stavfel

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Varför vill du ha bort snäckorna? De kommer inte göra någon skada, är det väldigt många så är det ett symptom på övermatning så plocka bort de du ser och se till så mindre mat hamnar på bottnen. Om du verkligen vill ha bort dem så rekommenderas som matemed säger helenasnäckor, men de kommer äta upp alla snäckor oavsett art. Jag skulle inte använda kulfiskar (de skulle förmodligen tycka fenorna på kampfisken var betydligt roligare än snäckor) att släppa ner en botia som utan problem växer över en dm i ditt 30 liters är inte heller någon bra idé.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            Varför vill du ha bort snäckorna? De kommer inte göra någon skada, är det väldigt många så är det ett symptom på övermatning så plocka bort de du ser och se till så mindre mat hamnar på bottnen. Om du verkligen vill ha bort dem så rekommenderas som matemed säger helenasnäckor, men de kommer äta upp alla snäckor oavsett art. Jag skulle inte använda kulfiskar (de skulle förmodligen tycka fenorna på kampfisken var betydligt roligare än snäckor) att släppa ner en botia som utan problem växer över en dm i ditt 30 liters är inte heller någon bra idé.
            Jag tänkte också litet på det, att låta det vara som det är, men tycker personligen själv att snäckor inte ser så trevliga ut, ävensom de utgör ett naturligt inslag i en biotop.
            Botior är ju inte direkt akvaristens mest lättfångade fiskar, jag tänkte som så att man kan lägga i några mindre exemplar av exempalvis skukbotian som inte blir lika stor (10 cm) som praktbotian (30 cm) och fånga upp dem när snäckorna är uppätna + ytterligare två veckor ungefär. Men med stor håv i ett litet akvarium skall man väl kunna fiska upp sådana.

            Inom akvarieföreningen funderade vi ett tag på "leasingbotior" ja det var väl inte så allvarligt menat, men att ha ett stim utlångisbotior till medlemmar som hade problem med snäckorna.... nä, det förslaget blev aldrig realiserat.

            Antisnigelmedel vet jag aldrig att jag använt, men det lär funka har akvarievänner berättat.

            Kommentar

            • MattiasH
              • December 2016
              • 40

              #7
              många fina svar! Egentligen är det inget problem, tänkte mest dra nytta av det och kanske skaffa en dvärgkulfisk, eller liknande för att kunna mata den "gratis", med lite kul mat.
              tyvärr verkar det som att de flesta kulfiskar som hade passat storleksmässigt, är väldigt aggressiva och/eller vill ha högre ph halt.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag har ju aldrig haft egna, men studerade kulfiskar senast idag, verkar inte alls vara nån rolig fisk. Men ett märkligt utseende.
                Om de nu biter i fenor på andra fiskar är de ju mindre kul... Och med tanke på att de egentligen är bräckvattenfiskar kanske gör sig bättre i ett specialakvarium.
                Men jag kan lova sig att skunk- och praktbotian käkar singlar och snäckor, det krasar dödskönt mellan käkarna när de biter sönder skalen.

                Kommentar

                • matemed
                  • March 2016
                  • 16

                  #9
                  Själv tycker jag dvärgkulor är trevliga firrar. De äter gärna sniglar och ska INTE gå i bräckt vatten. Tror det skiljer sig från fisk till fisk men min dvärgkula kan gå med andra fiskar och han har aldrig skadat dem. Däremot skulle jag inte ha dvärgkulor med en kampfisk, då båda kan vara väldigt aggressiva. Dvärgkulor behöver inte stora kar så ditt 30 liters skulle funka utmärkt för en.

                  Kommentar

                  • matemed
                    • March 2016
                    • 16

                    #10

                    Kommentar

                    Arbetssätt...