Hjälp, vem är mördaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazzo
    • April 2015
    • 4

    Hjälp, vem är mördaren?

    Hej för ca en vecka sedan köpte jag ett gäng regnbågsfiskar(Melanotaenia boesemani ) och ett gäng asiatiska algätare. Igår hittade jag fyra indiska glasmalar döda och döende, alla med svansen avbiten. Två kan fortfarande simma så jag vet att det inte handlar om att fenorna blivit ätna efter döden.
    jag misstänker siameserna eftersom jag haft regnbågsfiskar med glasmalar förut. Men jag vill ju inte lämna tillbaka fel fiskar och dödandet fortsätter.
    vad tror ni?
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    #2
    Kanske inte till så mkt hjälp, men har Boseman med skalarer, kardinaler, siameser och koppartetror. Inget uppätet och alla fenorna sitter kvar.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Om det är den siamesiska algätaren, Crossocheilus oblongus så är den troligtvis också oskyldig, jag har haft sådana i många år utan att de gett sig på andra fiskar, även yngel lämnar den ifred, däremot kan de kanske ha snott rom. Men det finns ju några olika arter som är mer eller mindre snarlika Crossocheilus oblongus, någon av dessa kanske kan vara rovgiriga huliganer? Intevetjag, det är lurigt med försäljningsnamnet "siamensik algätare" då det, som sagts, finns några olika arter som är väldigt lika varandra till det yttre iallafall.
      Crossocheilus oblongus kan ju fajtas med varandra och så, men aldrig så de skadar varandra, det är min erfarenhet.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Min erfarenhet är att för varje erfarenhet någon har med en viss fisk finns det alltid någon som har en annan. Det vill säga, säger någon "jag har den här fisken, den är fredlig" så lovar jag att det finns någon som har/haft samma fisk men kallar den mördare.

        Med andra ord: det blir nog svårt att avgöra vem mördaren är, med mindre än att du sätter dig och väntar tills du ser det ske.
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Pazzo
          • April 2015
          • 4

          #5
          Dom här fiskarna var dom första jag köpt på säkert ett år och glasmalarna har jag haft i ca 3år utan problem så är ju rätt säker på att det är någon av nykomlingarna. Men det är ju som björn skrev inte alltid som zoobutiken har koll på exakt vilken fisk dom säljer.
          Jag tog nog i lite när jag skrev mördare, vi pratar ju faktiskt om fiskar

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jag har nog aldrig haft glasmalar vad jag minns, men hur gamla kan dom bli? känns spontant som om dessa treåringar har passerat pensionsåldern..?
            Men det är svårt att vara lika bra och träffsäker i detektivarbetet som Poirot eller Barnaby. Men i all felsökning när det gäller andra grejer, så frågar man ju alltdid "vad var den senaste förändringen, innan felet uppstod" och som du skriver, vilka fiskar sattes senast ned i akvariet innan massakern började?
            Och då är det ju naturligvis lätt att misstänka de senaste nykomlingarna.

            När det gäller zoobuiker, sådana där kombinerade som mest säljer kattsand, hundhalsband, kaninpellets och en och annan fisk, brukar jag ibland besöka dessa och ställa kluriga fiskfrågor till personalen.

            "Hur stora blir dom här dvärgcikliderna?" Kan man ha dom här pirayorna tillsamans med citrontetror?" " Kan man ha fyra skalarer i ett Juwel Rio 125?" "Kan jag ha mosaikgurami tillsammans med tigerbarber?"
            Nu för tiden förefaller det som även de yngsta medarbetarna har gått den där obligatoriska EU-kursen, för de svarar oftast rätt på mina frågor, men för en del år sedan har jag sett hur även buikens ägare sålt skalarer tillsammans med neontetror att sättas ned i samma 100-litersakvarium.... Eller då man sålt växtätande fiskar till en kund med tätplanterat växtakvarium....

            Men den där Crossocheilus oblongus (som troligtvs, dessutom snart byter namn) har en och annan släkting som inte bara är snarlik, utan väldigt lik den "äkta" siamesiska algätaren, den som just nu heter Crossocheilus oblongus. Den "äkta" skall bara ha ett brett svart band längs sidomittlinjen som går ända ut i stjärtfenan. Det finns en art som har ett tunt rött band under det svarta, en art har ett knappt synligt smalt grått band, och en annan art har ett tunt svart band över eller under det breda svarta bandet. Någon art har ett svart band som inte går ända ut i stjärfenan och som dessutom har en gråare nyans i ryggfenan, den fisken har jag också haft, den äter alger bra den också, men inte penselalgerna.
            Sedan kanske det finns ytterligare varianter.... Denna fiskart är ju inte speciellt väl beskriven, man vet ju väldigt litet om den, inte hur den förökar sig eller egentligt någonting mer än att den äter alger och trivs i strömmande vatten. Och man vet väl inte speciellt mycket om närbesläktade arter heller. Jag tror att det bara är de zoobutikerna som är inriktade på akvairehiobbyn, de så kallade "fiskaffärerna" och dess personal som kan känna igen Crossocheilus oblongus. Det kan vara farligt att generalisera, men jag har en och annan misstanke om att personalen som i zoobutiken som har god omsättning på kattsand och hundleksaker, inte har en susning om viken av dessa arter av "siamesiska algätare" är den rätta och bästa algätaren.

            Sedan kan jag väl få näma, igen, att den siamesika algätaren gör skäl för sitt namn innan den nått ungefär 5 cm längd, när dom blir större fortsätter de visserligen att äta alger, men är inte lika effektiva. I större växtakvarium bör man ha ett stim på omkring 10 stycken mindre exemplar, där går de fram som en skördetröska över inredning, rutor och växter, utan att skada växterna och käkar effektivt upp de flesta av de alger som kan förekomma i akvarium.
            Senast redigerad av Björn J.; 26 November 2017, 16:19. Anledning: stavfel och komplettering.

            Kommentar

            Arbetssätt...