Recept på "fisksoppa"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Badgerslayer
    • May 2017
    • 13

    Recept på "fisksoppa"?

    Jag är på gång med ett aquascape med ett visst tema som jag behöver förslag på fisk till.

    Förutsättningarna är 222liters kar, 110x45x45.
    ph 7.5, kh/gh 9.
    Julasand, ev. en sektion med mörkare, grövre sand.
    Blandade växter/mossa.

    Önskemål är:
    1st blågul fisk.
    10-30st små stimfiskar (gärna gröna?)
    1st "ful" mal.
    Om kompatibelt, 1st liten krabba eller Vampyrräka

    Tacksam för förslag som kan fungera
    Senast redigerad av Badgerslayer; 13 September 2017, 02:59.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är alltid svårt att tipsa för det finns ju 10.000 arter att välja mellan och smaken är ju så olika
    Du har inte funderat närmare på från vilka fiskargrupper som fiskarna skall komma.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Badgerslayer
      • May 2017
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är alltid svårt att tipsa för det finns ju 10.000 arter att välja mellan och smaken är ju så olika
      Du har inte funderat närmare på från vilka fiskargrupper som fiskarna skall komma.
      Sant, fast därför kan det även vara bra med tips från andra

      I mitt andra kar har jag Maingano och Petrotilapia "thick bars", så därför funderade jag mest på något annat än ciklider i det nya.
      Stimfisken kan gärna vara tetror av något slag.
      Den ensamma blågula vet jag dock ej..finns det någon blågul Betta som kan leva tillsammans med ett stort stim andra?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Betta splendens finns ju i alla färger så det finns säkert någon blågul också. Och den funkar ju med tetror som inte är väldigt små.
        Annars när det gäller fiskar i blågult så tänker man närmast på Malawi för det finns det flera av fast de passar kanske inte så bra ihop med tetror.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Badgerslayer
          • May 2017
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Annars när det gäller fiskar i blågult så tänker man närmast på Malawi för det finns det flera av fast de passar kanske inte så bra ihop med tetror.
          Mjo, det är ju just det. Pseudotropheus sp. acei passar in fint i mitt färgtänk och utseende.
          Kan Microdevario Kubotai vara lämpligt sällskap? Även fast dom vill ha lägre ph...hmm.
          Det är inte lätt när det är svårt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är definitivt inte något lämpligt sällskap. Skall du ha Malawiciklider så komplettera på sin höjd (förutom med andra malawis) med någon L-mal eller synodontisar
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 September 2017, 21:14.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Badgerslayer

              Mjo, det är ju just det. Pseudotropheus sp. acei passar in fint i mitt färgtänk och utseende.
              Kan Microdevario Kubotai vara lämpligt sällskap? Även fast dom vill ha lägre ph...hmm.
              Det är inte lätt när det är svårt
              Har lite svårt att förstå ditt "färgtänk/fisksoppa"? Varför inte ha arter som trivs tillsammans och kommer från samma "miljö" oavsett färg även om det nu är aquascape?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Badgerslayer
                • May 2017
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det är definitivt inte något lämpligt sällskap. Skall du ha Malawiciklider så komplettera på sin höjd (förutom med andra malawis) med någon L-mal eller synodontisar
                Då skippar vi den kombon.

                Kommentar

                • Badgerslayer
                  • May 2017
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Har lite svårt att förstå ditt "färgtänk/fisksoppa"? Varför inte ha arter som trivs tillsammans och kommer från samma "miljö" oavsett färg även om det nu är aquascape?

                  //Inger
                  Jag vill ju ha arter som trivs tillsammans! Kommer dom från samma miljö ursprungligen så är ju det åxå en bonus. Det är ju därför jag vill ha tips på arter som funkar ihop.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Sen har du svärdbärare och guppy/endlers som har regnbågens alla färger, kanske någon färg passar bland dessa .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...