Galaxy raspora och vilka mer kan jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Galaxy raspora och vilka mer kan jag ha?

    Hej

    Har en liten stakars galaxy, som snart ska få fler kompisar.
    Denna fisken är så otroligt fin men jag har svårt att bestämma mig vilka fler sorters fiskar jag ska ha.

    Mitt kar är på 110l så inte så stort, ska ha runt 15-20 galaxy, har även två kuhlii-ål och en mal.
    Vill ha fiskar från asien, gärna en till stimfisk och kanske någon fisk som man bara har 3-5 st av, hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni fråga.
    Funderar på dessa fiskar men är osäker då dom av olika anledningar kanske inte passar, har ändast haft kardinalfisk tidigare men det är typ 10 år sedan.
    Så jag känner inte till någon av dom övriga som jag har hittat.
    Kanske vet ni några andra fisk sorter som kan passa även om jag inte skrivit upp den här.
    Har hårt vatten, 7.

    Kardinalfisk- denna vill ha lite svalare vatten, max 24, så vet inte om jag kan ha denna.
    Nätbarb- troligtvis för agresiv samt vill ha lite svalare vatten
    Lakrisgurami- troligt vis för känslig, har ingen aning utan bara vad jag läst och hört.
    Glasmal- kan inget om denna och har aldrig haft den, så vet inte om typ 3-5 st skulle fungera.
    Neonregnbåge- kanske för stor, äter kanske upp galaxyn.
    Dvärg kardinalfisk - vet inget om denna fisken och om den skulle passa.

    VILL INTE HA
    Kilfläcksrasbora

    Hoppas någon kan hjälpa mig, så svårt när jag inte kan bestämma mig och inte kan alla fiskar och hur dom passar ihop med andra sorter.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nå'n mer danioart förutom Galaxydanio kanske?

    Kopparbarb är rätt liten, fredlig, och vacker, så den kanske kan vara intressant?
    Lakritsguramin är enligt min erfarenhet inte så vansinnigt känslig, om man bara håller den rätt. Som alternativ finns ju pygmé/knorrade gurami.
    Har haft glasmal, och tycker att de verkade vara rätt tåliga, men de ska inte hållas med för stökigt och glupskt sällskap, och vad jag förstår så bör de inte vara för få, för då kan de tyna bort, skulle nog inte skaffa färre än 10, gärna fler. Neonregnbågen är en av de mindre Melanotaeniaarterna, och tror inte de är nå'n fara för Galaxydanion. Dvärgkardinalen har väl samma temperaturpreferenser som den vanliga. Drottningrasboran är vacker, och se'n finns det ju en del små "nanorasboror" som är mindre än galaxyn.

    Några fler kuhlii skulle nog också vara bra, då de verkar bli mindre skygga då.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Badis Badis - inte stimfisk men trevlig
      Dvärgkula - mycket trevlig

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Tack för era svar.

        Ska titta mer på kopparbarben, men tror jag kommer prova med neonregnbågs fisk och se hur det går.
        Får lite känna mig för så det inte blir för mycket fisk, kanske bara ha galayn och regnbågs fiskarna med lite mal, snäckor, amon räkor och ålarna.

        Kulfisk blir det inte i detta karet.
        Badis badis, det jag än så länge läst låter intressant men den är troligen för stor till detta lilla karet, 110l.
        Såg där va någon mindre men den hette daris daris, såg jätte fin ut.

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Badis Badis behöver knappast större än 110 liter. Jag hade ett par som ynglade av sig i ett 40 liters med ett gäng rasboras. Dock kan de vara ganska kinkiga med maten och vill gärna ha levandemat.
          Dario Dario är mycket vacker men sägs vara riktigt aggressiv.
          Kopparbarben är förstås en trevlig liten fisk också.

          Kommentar

          • Delta2004
            • November 2016
            • 77

            #6
            Hej,
            jag blev varnad från flera håll att neonregnbågar är numera väldigt känsliga. Se min tråd i regnbågs-subforum här.
            Dessutom ska man ha de i en stim, och känslan är att man vill nog ha mer än 110 liters.
            Jag dock kan lite om regnbågar än så länge. :-)

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Badis Badis behöver knappast större än 110 liter. Jag hade ett par som ynglade av sig i ett 40 liters med ett gäng rasboras. Dock kan de vara ganska kinkiga med maten och vill gärna ha levandemat.
              Dario Dario är mycket vacker men sägs vara riktigt aggressiv.
              Kopparbarben är förstås en trevlig liten fisk också.
              Blir varken Badis Badis eller Dario Dario, känns inte som rätt fisk för mig.

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #8
                Ursprungligen postat av Delta2004
                Hej,
                jag blev varnad från flera håll att neonregnbågar är numera väldigt känsliga. Se min tråd i regnbågs-subforum här.
                Dessutom ska man ha de i en stim, och känslan är att man vill nog ha mer än 110 liters.
                Jag dock kan lite om regnbågar än så länge. :-)
                Såg och har läst ditt inlägg, så just nu tänker jag bara inrikta mig på Galaxer och sen får jag se längre fram.
                Har ju inte bråttom, mitt kar är precis startat så det ska stå och puttra in sig ett tag nu.
                Kan vara att jag chansar på regnbågar om jag känner att minst 10 st får plats, tittar även runt på andra små rasporer och även endlers, men inget är som sagt bestämt.

                Kommentar

                Arbetssätt...