Yngelkar - tips och råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Yngelkar - tips och råd

    Nu när jag startat upp mitt nygamla 260 lit så har ju de små liven börjat yngla av sig... :-D Ynglen blir dock uppätna ett efter ett så nu har jag lagt över dem i ett litet plastakvarium tills vidare.

    Men så kom jag på att jag har några akvarier stående som jag inte använder för tillfället så kanske jag skulle starta upp ett av dem och ha som yngelkar?

    Jag har två 20 liters och ett 30 liters. Jag antar att det bara är guppyyngel som kommer vara i det (de andra sorterna jag har är fjärilsciklid, corydoras, stiphodon, otocinclus och framöver grön neontetra). Jag antar att jag inte kommer få några yngel av dessa? Eller vad tror ni?

    (Om någon av dem lägger ägg - kan man då ta bort äggen och låta dem kläckas i yngelkaret?? Eller måste äggen kläckas innan man i så fall fångar in ynglen?)

    Vilket av karen tycker ni att jag ska ta? 20 eller 30 lit?

    Spelar det någon roll om jag har sand eller fint grus?

    Jag kommer ha lite växter, stenar och rötter i så klart. Jag kommer också att använda vatten från stora karet och hälla över i det lilla med jämna mellanrum så att det blir samma vattenvärden.

    Om jag har gyppyyngel (och ev andra yngel?) i karet - vad tycker ni att jag kan ha mer? Körsbärsräkor? Amanoräkor? Snäckor? Vad för andra fiskar kan man ha som INTE äter yngel? Typ malar osv?

    Tacksam för alla tips. Har haft många akvarier men aldrig något speciellt yngelkar så detta är nytt för mig :-D
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej!
    Jag förstår din önskan av att få yngel. Men börja med att ställa dig frågan, "varför vilja ha många yngel och vad ska du ha dem till"?
    Spar du alla yngel lär du snart få platsbrist. Vill du odla och sälja får du nog rikta in dig och skaffa utförlig information om den art du ska odla samt bygga ett system för yngeluppdragning. Det räcker inte med ett yngelkar och hälla i lite vatten då och då. Det tar också väldigt mycket tid med yngel.
    I annat fall tycker jag du ska inreda och skapa ditt 260 liters så att enstaka yngel överlever och lyckas växa upp. Bara det i sig kan ju vara tillfredställande och kul.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Du har helt rätt ICC. Det är lätt att bli för ivrig för att man tycker det är så roligt.

      Jag skippar yngelkar och njuter av de som lyckas istället.

      Tack!
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • badpitt
        • December 2015
        • 53

        #4
        Sedan kan det ju gå som hos mig.. Jag har nästan samma fiskar som du i ett 240, jag har 4 par Fjärilsciklider, 6 st Bolivianska fjärilar några Corydoras Panda, och 8 st Otocinclus, en 10 st ca Endlers guppy (vuxna) och körsbärsräkor.. Jag har massor med guppyyngel, i början åt fjärillarna upp de flesta ynglen men som det var slutade de att äta yngel, nu har jag massor med yngel, det ser ut som partiklar i akvariet minst ett 50 tal. Eftersom de slutade jaga yngel testade jag med räkorna, och det fungerade.. jag har massor av räkor i akvariet nu, de är framme fullt synligt. I början blev det full jakt av räkorna men det lugnade ner sig nu är de framme och ingen jagar dem.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Men oj!! Vad kul Ja vi får se vad som händer här hos mig. Spännande
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • badpitt
            • December 2015
            • 53

            #6
            Det viktiga är att du ser till att det finns gömställen i akvariet så underlättar du för de små liven.

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Japp!!
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              Arbetssätt...