Småfisk i 260 liter, men vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Småfisk i 260 liter, men vad?

    Jag har ett 260 liters kar där jag i många år haft malawi (samt 2 öronålar). Nu ska jag göra om karet och ha småfisk istället tänkte jag. Denna gången vill jag inte ha sådana galna grävare som mina malawis... pust! Nu vill jag ha växter, rötter och stenar som sitter kvar där man sätter dem ;-) och som inte äts upp direkt.

    Jag funderar på allt från guppy, tetror, gobys, fjärilsciklider osv osv.

    Har ni tips? Jag vill inte ha för många olika sorter utan hellre många av 1 (eller 2) och några enstaka av något annat.

    (sanden jag har nu är vit men det går ju att byta ut om det behövs, jag har mycket sten och rötter men det går också att ändra så klart, växter har jag inga alls så det behöver jag skaffa)

    Jag har 2 öronålar och en Pleco som kan bo kvar om det går men annars kan jag ge bort dem.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Börja med att använda zoopets artregister för fisk och växter. I ditt tänkta 260-småfisk tänker jag mig på botten några L-malar som blir max decimetern. Sedan några pansarmalar som livar upp bottenregionen. Ciklider i form av kurv-bågfen-apistogramma ciklidart i mitten och botten av akvariet. Från mitten och uppåt hade jag kikat mot honung/dvärggurami, bilbuksfisk, endlerguppy, kardinalfisk eller till och med zebrafisk. Detta var bara lite ideér som dök upp i huvudet när jag såg din rubrik. Hoppas det var lite hjälp på vägen, men skapa helst din egen vision och önskemål.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Tack för tipset!!! Ska läsa på om dessa
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Nu har du utrymme till någon vacker stimfisk. Ett hundratal stimfiskar i ett väl planterat akvarium blir mäktigt. Blanda inte för mycket, bättre med få arter men många.

        Tobbe

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Svart film på bakrutan, liite dämpad belysning och sen mycket redmoor-rötter och lite växter som inte kräver så mycket ljus och sen nåt hundratal galaxy rasbora (blir dock mycket kostsamt)! Men rödmunstetran eller den vackra kardinal/neon tetran är ju otroligt maffig i stora stim och gnistrar fint i dämpad belysning!!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Ska du ha kvar öronålarna så får du tänka på att de kan leva lääänge och betraktar mindre fisk som mat. Dessutom inte så lätta att få tag på i ett akvarium som har mkt att gömma sig i. Om du skulle ändra dig senare menar jag. Likaså Plecon blir väl stor och kan se lite malplacerad ut i ett kar med småfisk.
            // Annicka

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Ok, nu har jag funderat lite fram och tillbaka och läst på om lite olika fiskar. Vad tror ni om detta:

              På botten några zebrapleco?? Eller "vanliga ancistrus" (vet inte vad de heter)

              Några pansarmalar som livar upp bottenregionen - där tänkte jag någon av dessa: Harald Schultz´s pansarmal/mosaik-corydoras eller Fläckig pansarmal eller Schackbrädes-pansarmal
              eller Sands Pansarmal som jag tycker är superfin men den är lite svårare eller??


              Ciklider i mitten och botten av akvariet - där tänkte jag antingen kakadua- regnbågs- eller fjärilsciklid. Vad tror ni? Och hur många?

              Från mitten och uppåt - honungsgurami eller dvärggurami? Mängd?

              Eller ska jag strunta i guramis och ha ett gäng kardinaltetra / neontetra / endlers guppy istället? Eller kan jag ha dessa SAMT gurami?
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Hej igen
                Nu har jag börjat lite smått :-) Först och främst har jag tagit ur öronålarna, malawin och plecon. Så jag börjar om från början med ett "tomt" kar.

                Jag köpte idag 10 st guppy och jag har för mig att han sa att det var endlers guppy men de ser inte ut som de endlers jag haft tidigare. Skickar med en bild.

                Köpte även 4 st fjärilsciklider, 2 st "vanliga" och två st electric blue

                Sedan blev det ett gäng malar med men jag glömde ju skriva upp vad de hette!!! Någon som kan se av bilderna vad det är?

                Hur tycker ni jag ska fortsätta nu?

                Funderingarna går åt några dvärggurami eller några fler fjärilsciklider?

                Ett gäng tetror och/eller bilbuk?

                Jag köpte lite växter också men jag är helt kass på växter så jag vet inte vad det är, vet bara anubias.

                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  bilden på guppys kom visst inte med:
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Har du fått ordning på bildinläggandet?
                    Endlers kan ha väldigt olika färger
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Ser ni bilden på mina endlers här ovanför? Jag ser den men ser ni den?
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Torreador
                        Ser ni bilden på mina endlers här ovanför? Jag ser den men ser ni den?
                        Nej jag ser bara en fyrkant med ett kryss i.

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Testar igen med bilderna
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          Arbetssätt...