Säker sälskap till tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Säker sälskap till tigerbarber

    Hej,
    Jag startade för några veckor sedan en 180 liters vision. Körde med en stim av kardinaltetror (11 stycken) som inkörningsfisk. Nyligen kompletterades dessa med en stim av tigerbarber på 15 stycken. Dessa vill jag absolut ha. Jag hoppades att barberstim var tillräcklig stor för att kardinaler skuller lämnas ifred. Tyvärr blev det inte så och kardinaler evakuerades i all fart för deras bästa. Detta trots att det finns gott om växter för att gömma sig (fick växttips för komplettering från akvariebutiken när det blev problem). Men barber jägade kardinaler överallt!
    Nu söker jag säker sällskap till barber som är tillräklig stor och snabb för att inte bli trakasserade. Vill inte ha uppprepning av kardinalernas öde.
    Gärna stimfisk, men även andra. Gärna också något med inslag av röd färg som jag känner saknas nu i akvariet efter att kardinaler försvann. Generellt gillar jag starka färger.
    Läste bland annat om eldtjärt. Är det något att ha i en 180 liters med barber?
    För övrigt finns det två ancitrusmalar nu med och dessa fungerar bra med barber.
    Tacksam för alla tips!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är lite svårt att säga vilka fiskar som skulle passa. Normalt så borde det ha funkat med tigerbarber och kardinaler.
    Eldstjärt kan funka men akvariet är lite i minsta laget.

    Kanske lite större västafrikanska ciklider som paletter och thomasi skulle funka bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Tack för tips, ska kolla dessa ciklider!

      Kommentar

      Arbetssätt...