Sällskap till Microctenopoma Ansorgii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Sällskap till Microctenopoma Ansorgii

    Hallå där!
    Jag har ett 115-liters med afrikanskt tema. 4 st Microctenopoma Ansorgii, 5 st Epiplatys Dageti och 4 st Microsynodontis går i baljan. Dagetin är senaste tillskottet. Tyvärr är klätterfiskarna väldigt på deras fenor och har lyckats ha ihjäl den minsta i gruppen. Jag undrar om någon av er har tips på någon art som kan funka tillsammans med M Ansorgii? Dom är skygga och stillsamma egentligen men väldigt rovgiriga mot mindre fiskar. Så det måste vara en art som varken är för mobbande eller för mesig att själv bli mobbad. Lite svårt läge men tycker akvariet skulle behöva något mer. Jag räknar nu med att Epiplatys kommer försvinna en och en eftersom...annars hade ju dom varit perfekta för att lyfta intrycket på akvariet. Funderar på Thomasciklid eller någon Nanochromis? Ja jag är öppen för alla förslag. Helst afrikansk men är inte jättehård vad gäller det om det inte går att hitta någon som passar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kanske skulle ett par med A. thomasi funka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Är dom snällare än paletter och Nanochromis-arter? Även vid lek? :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja, jag tycker att de är något "snällare". Dock alla ciklider är ju mer eller mindre tuffa
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...