90 l amazonasbiotop- fisksorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dammfisk
    • December 2014
    • 6

    90 l amazonasbiotop- fisksorter

    Har nyligen startat upp ett akvarium på 90 l. Tänker mig lite Amazonas biotop inriktning. Jag har 10 kardinaltetror och har nyligen införskaffat två st. bolivianska fjärilsciklider samt tre kakaduaciklider, 1 hanne och två honor. I zoo -butiken försäkrade de att cikliderna skulle gå bra ihop, men det funkar inte alls. Antar att det beror på akvariets storlek. ( Just nu kan jag inte ha större.) Kardinaltetrorna trivs och får vara i fred, men kakaduahannen och den ena kakaduahonan jagar och mobbar fjärilscikliderna och den andra honan. Känns som att jag behöver mig göra av med några, men vilka? Skulle gärna vilja ha fjärilscikliderna, men antar att de behöver vara fler än två om det ska kunna bildas par. Skulle också vilja ha ett par ancistrus eller kanske corydoras. Hur skulle de gå ihop med cikliderna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är alltid en chanstagning vid uppstart av ett så litet akvarium även om de 2 ciklidarterna i sig annars borde funka ihop.
    Nöj dig med en revirhävdande art och skaffa ett litet stim med Corydoras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • dammfisk
      • December 2014
      • 6

      #3
      Tack för tipset! Vilken av ciklidarterna skulle du föreslå att jag behåller? Har hört att de bolivianska fjärilscikliderna helst skall vara flera, och då blir det kanske för litet? Om den ena kakaduahonan jagas av både den andra honan och hanen, innebär det att det inte finns plats för mer än en hona i akvariet? Går ancistrusar inte ihop med de övriga?

      Kommentar

      • dammfisk
        • December 2014
        • 6

        #4
        Vill som sagt gärna ha de bolivianska fjärilscikliderna, men frågan är om akvariets storlek är ok för flera av dem?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har man ett fungerande par är det mycket svårt att släppa ner fler i efterhand. Har man ett grupp som får växa upp ihop skulle det mycket väl kunna funka arr få ihop 2 par.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...