Komplettera efter palettciklid och guldgurami dött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piter
    • August 2015
    • 18

    Komplettera efter palettciklid och guldgurami dött

    Hej,

    Vi har haft ett palettciklidpar länge där nu honan dött. Även ett guldguramipar där hanen dött. Vi provade att köpa en ny guldguramihane men honan dödade den nya hanen inom några få dagar. Det känns ofullständigt med bara en var av dessa parfiskar och skulle gärna få till nya par, men vet inte om det går eller hur man bäst gör för att lyckas?

    Tacksam för tips!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är alltid svårt att släppa ner 1 ny fisk för den brukar alltid bli hackkyckling.
    Bäst vore att släppa ner ett gäng med små palletter samt ett samma för guramisarna och låta dessa växa upp och para ut. Fast jag vet ju inte hur stort ditt akvarium är
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Piter
      • August 2015
      • 18

      #3
      Tack för svaret Kjell! Det är ett 260l kar. Har också fem svärdbärare, tio drottningrasboror, en pakistanbotia och tre ancistrus. Men finns ju plats för mer.

      Ja, kanske skulle satsa på fler istället då. Ska man köpa till jämna par så att det tex blir tre honor och tre hanar av varje, eller hur bör man tänka?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Köper man små är det ofta svårt att se könsskillnad
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Nu är ju inte guramier parfiskar och har aldrig varit så där har du anledningen, de är gruppfiskar som hålls bäst i en grupp om minst 6 individer och vad gäller Trichopodus thrichopterus (guld, blå, marmor mm) så är könsfördelningen överlag totalt oviktig utan det är antalet som spelar roll.
          Har man för få så blir en hackkycling och dukar under pga stress och så fortsätter det till man bara har en kvar.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...