Förslag till 300 liter, önskar tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjita1
    • August 2016
    • 4

    Förslag till 300 liter, önskar tips

    Halloj!
    Hastigt och lustigt råkade jag köpa ett begagnat 300-literskar som jag har startat upp. Stoppade i mina Platy för att hjälpa det igång, och har idag flyttat dit mina 3 Thomasciklider som jag tror det var lite förhastat att stoppa i mitt 70-liters, och dom ser faktiskt ut att trivas bättre redan bara några timmar efter introduktionen.
    Frågan är vad jag gör nu..
    Den absoluta drömmen vore att hålla Diskus, kanske tillochmed odla, men förutom att det är svindyrt så är det väl vad jag har förstått också väldigt svårt.
    En annan fisk jag tycker är vacker är förstås Scalare. Klurar på om dom går att hålla tillsammans med Thomascikliderna (platyna kan gott flytta tillbaka till 70-litersbaljan sen om det blir problem), och om man kan hålla några andra ciklider med dom. Jag gick förbi en ciklidart som heter Prickig rödciklid som är tjusig som inget annat, men jag antar att den är lite mer aggresiv.
    Jag har börjat köra det lite som planterat akvarium med Rådasand och lite växter. Jag har "ingen aning" (jag vet ju vad dom heter, men jag har inte läst på nåt om dom) vad för växter jag har stoppat i, mer än Hornsärv och Javaormbunke.
    Kan tilläggas att jag har fick med ett litet skitfilter, det flödar duktigt men filtervolymen är pytteliten, det är typ en liter vanliga svampar i och det är det hela, men jag har istället beställt ett FX4 som ska i. Risken är väl isåfall att det blir lite för bra flöde för de arter som inte trivs med det.

    Jag behöver helt enkelt lite inspiration och tips och råd för vad jag ska hitta på.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle inte släppa ihop skalarer och tomas i samma tank, provade det med mitt 240l och det var inte för lyckat.

    Vill du ha två ciklid arter ihop med lite storlek så skulle jag rekommendera nyckelhål och skalare.

    Gällande filter så har du redan ett väldigt bra filter, nämligen gruset i det så finns hur mycket bra bakterier och så som helst.

    Så länge det flödar bra så är resten inga problem, jag skulle om du nu vill ha ytterfilter hellre köra på ett mindre eller så.

    Själv har jag endast ett akvarium med pump och det är ett Eheim ytterfilter experience 250, där kan du reglera hur starkt vattnet ska komma ut också.

    Personligen skulle jag säga att den du beställer nu känns väldigt overkill fall du inte ska ha megaskitande fiskar som typ stora rovfiskar.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...