96 liters asiatisk projekt (dvärgguramis som huvudgäst)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinder85
    • September 2016
    • 2

    96 liters asiatisk projekt (dvärgguramis som huvudgäst)

    Hej!

    Jag håller på med ett nystart på mitt 96 liters, då den har gått fisktom nästan ett år (dock med inredning & vatten). Jag har haft akvarie nästan 10 år, men kört mest ”fisksoppa” med platys och guppys eftersom de var de färggladaste standardfiskarna som fanns. Jag har länge önskat att få tid (och ett inspirationsryck) att starta ett med planerad akvarie och nu är jag där – det blir asien projekt med dvärgguramis par som huvudgäst!

    Jag har läst på som sjutton, men några frågetecken återstår, eller iaf frågor i stil med ”har jag tolkat rätt, blir det rätt om jag gör såhär”.

    Läget just nu: Startad under helgen med stort vattenbyte, ny rot och helt nya växter, dock gamla filter och bottensand.

    Målbilden: Tefärgad svartvatten, där växterna och fiskarna kommer från Asien (kanske inte just precis som samma ställe dock).


    Vattnet:
    • Sänker PH något mellan 6,5 – max.7. Sänkte PH med ett färdigt medel.
    • Temperatur 25-26 C.

    Jag har använd SafeStart uppstartmedel, fast jag hittar lite blandat information. Ofta läser att det är onödigt, men samtidigt att det är väldigt bra att ha för just kommunal Stockholmsvatten iom ”något med vattenrengöringsmetoden och klor osv”.

    Tänkte skapa svartvatten med Seras Blackwater preparat, men hittar dåligt med info ang. det. Någon som har erfarenhet och tips?


    Växter:
    Jag har tidigare använd Happy Lifes Happy Carbo, men jag undrar om det passar ihop med vatten med lägre PH halt. Eller om det är onödigt ifall jag tillsätter Blackwater-medel?


    Fiskar:
    • Dvärgguramis par (eller 1 hane + 2 honor)
    • Rasbora-stim av ca 10 st Moskito/elr drottningsrasbora (tycker galaxyn är fin med liiiite dyr, och förövrigt, är inte det en Danio egentligen, och inte en rasbora...)
    • Några vänliga barb – vilken sort. Gillar tigerbarb med de kanske är för stora? Kopparbarb kanske blir bättre, men hur många?
    • Mal/räkor/annat bottenrengörande och algätande – här står det helt tomt – tips mottas. Skulle gärna testa på räkor eller snäckor från just Asien, men kommer de att tycka att vattnet är för varm?
    Vad tycker ni om fiskmixen, skulle ni byta ut något som passar ihop bättre, eller kanske lägga till något?

    En asiatisk drömfisk är ju Werners regnbågsfisk – men det kanske får blir en regnsbågsfisk-kar i framtiden (efter Malawi, och ciklider och scalare....hur kan det finnas så många ”vill-ha” fiskar...

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Av både rasboror och barber är det bäst med ett stim. Tycker dock att det räcker med en art.
    Dvärggurami + t.ex. drottningrasbora. Finns ju inga fiskar som är bottenrengörare OCH algätare så det är kanske bättre med ett stim med räkor eller snäckor
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Cinder85
      • September 2016
      • 2

      #3
      Tyckte att jag såg att barber vill vara stim också. Då går jag för drottningrasbora-gäng istället!
      Men blir det inte lite klent med fisk i akvariet?

      //J

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Bra idé med drottningrasbora - skaffa ett rejält stim så fyller det ut.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...