Fisktips - 60 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Fisktips - 60 l

    Ett litet lättsamt (?) projekt med ett litet akvarium den här gången. Jag har haft ett antal burkar 220 l -720 l tidigare, och ett otal olika fiskarter. Allt från levandefödare till rovfisk.

    Jag hade först tänkt mig ett mindre stim av typ Neontetror eller liknande, men undrar om det inte skulle fungera med en eller två något större filurer i karet.
    De brukar i regel ha ett något mer intressant beteende än de ursnälla små sällskapsfiskarna.

    Vad för art - någon intressant firre som inte bara gullegullar när den får se flingfoderburken, utan har ett liv vid sidan av maten - kan passa i nedanstående setting?

    60 liter
    Finsandsubstrat
    3 sorters växter
    4-5 Korallstenar i knytnävsstorlek
    Mjukt vatten (ur kranen alltså, förmodligen lite hårdare i karet med stenarna då)
    Två starka LED-spottar
    Ett påhängsfilter 4-500 l/tim (väldigt lite filtermassa i detta)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har alltid svårt att rekommendera fiskar eftersom det är beroende av tycke och smak och här handlar det ju om din smak.
    Har du kollat Zoopets artregister - där kan du ju ange ditt akvaries längd och få upp en lista över vilka arter som passar i ett sådant,
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Har alltid svårt att rekommendera fiskar eftersom det är beroende av tycke och smak och här handlar det ju om din smak.
      Har du kollat Zoopets artregister - där kan du ju ange ditt akvaries längd och få upp en lista över vilka arter som passar i ett sådant,
      - Jodå, jag har tittat i registret här. Det finns ett stort antal arter som skulle fungera i min setup, men det är alltid intressant att fiska (!) bland medlemmars egna erfarenheter, plus att det är lite knepigt att utröna vad som är rimligt antal av en viss fiskarts storlek. Om en fisk på 5-10 cm skulle trivas i ett 60-liters, skulle även tre göra det? I artregistret kan man ana rimlig storlek på burk för en viss typ av fisk, men med fler individer i samma miljö kan utrymmet behöva flerdubblas pga typens levnadsbetingelser. Det kan bli en exponentiell ekvation snarare än linjär, menar jag : )

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om du vill ha tuffa fiskar så går det oftast bara med 2 fiskar i ett så litet akvarium.
        Jag hade dock en gång 6 st Lamprologus ocellatus i ett 60-liters, men i det akvariet hade jag då byggt upp siktbarriärer mellan de olika reviren (3 st).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om du vill ha tuffa fiskar så går det oftast bara med 2 fiskar i ett så litet akvarium.
          Jag hade dock en gång 6 st Lamprologus ocellatus i ett 60-liters, men i det akvariet hade jag då byggt upp siktbarriärer mellan de olika reviren (3 st).
          - Ja jag tänker mig ett par. Sen ska det väljas rätt par bara : )

          Kommentar

          Arbetssätt...