Lite funderingar - Guldfisk (som gått i damm över sommaren)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    Lite funderingar - Guldfisk (som gått i damm över sommaren)

    Lite funderingar har jag, då jag inte helt bestämt mig för hur jag ska göra och därmed tänkte fråga här vad ni andra anser.

    Har en damm på ca 2500 liter (som funnits i nära 15 år där två små rudor gått - och går än). I somras köpte jag 6 st guldfiskar á 6-8 cm, som nu är ca 12 cm.
    Skaffade mig ett 540 L kar, som jag hade tänkt ha som övervintring för guldfiskarna. Fick även med ett 130 liters kar - som det medföljde några malawi ciklider, - ett lekpar + ca 3-4 st yngel.

    Nu har ju mitt akvarieintresse åter blivit uppväckt. Har haft akvarium i omgångar, men alltid haft en viss förtjusning för SA och då speciellt påfågelscikliden - Oscar.

    Akvariet jag köpte begagnat, visade sig läcka. Men, det håller vatten om jag har ca 55-60%: då läcker inget. Dock känner jag mig lite för lat att laga det - så häromdagen köpte jag ett helt nytt 540

    Nu till min fundering:

    Ska jag låta guldfiskarna gå kvar i dammen över vintern tillsammans med de två ruda?

    Jag kommer skaffa 4 st mindre påfågelsciklider. Dessa är alltså ämnade för det nya 540. Ska jag även ha guldfiskarna där? Lagom till nästa dammsäsong har ju inte "påffarna" blivit mer än ca 12 cm - så de kommer ju inte se guldfiskarna som mat.

    Som sagt, tanken var ju först att ha guldfiskarna i 540 över vintern. Dock känner jag nu igen för att ha min favorit: påfågelsciklid. De blir så oerhört personliga och jag tycker de e så snygga.

    Tacksam för era ideer och råd.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har mina guldfiskar kvar i min damm utomhus året runt och det är inga problem. Men om det skall funka beror ju på många faktorer som dammens djup och hur den sköts på vintern (hålls den t.ex. isfri)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Mina guldfiskar är i dammen året runt, har funkat i 15 år. Har en cirkulationspump igång som ser till att det alltid är hål isen så det blir genomluftning men det finns även andra lösningar. Dina sex guldfiskar kommer att bli många fler så i längden kan du nog inte använda akvariet, kanske har du redan yngel. Eftersom rudorna klarat sig så borde det finnas förutsättningar att guldfiskarna också klarar sig.

      Kommentar

      • MikBac
        • September 2012
        • 39

        #4
        Tack!
        Dammens djupaste del är 70 cm, dock förra vintern då jag bara hade rudorna - så skaffade jag en "isfri pump" (se länk). Den höll en "vak" isfri.
        Kanske det räcker.
        Så, de kommer alltså yngla av sig? Är det vanligt att guldfiskar gör det?

        Har en plan på att nu i slutet av augusti/ september göra en total rengöring av dammen - eller är det fel? D v s att tömma den helt + att ta upp alla näckrosor.
        Efter rengöringen; är det bara att fylla och sen sätta i näckrose "massan" och den kommer klara sig?

        Förra året gjorde jag typ ingenting, bara lät det vara - men då var det inga guldfiskar där i dammen.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hålls den "isfri" borde det inte vara något problem. Min damm är inte isfri men är å andra sidan betydligt djupare (idag ca. 120 cm) och det funkar bra.
          Tror inte att du behöver tömma dammen helt om du bara städar upp dammen på hösten (t.ex. plockar upp löv, klipper ner näckrosorna etc.)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MikBac
            • September 2012
            • 39

            #6
            Great! Ja, förra vintern ordnade den där "isfri pumpen" ett ca 10x15cm öppen vak - jag hade även satt i en syresten/ luftpump
            Men då var dammen utan Guldfiskarna. Beställde idag en flytbar doppvärmare i titan - då ser ju den till att det inte fryser igen.
            Städningen är något påbörjad, men tänkte ta en dag i september och verkligen ta bort löv, o resten av näckrosorna.

            Kommentar

            Arbetssätt...