Lite funderingar 180L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ch4
    • January 2016
    • 9

    Lite funderingar 180L

    Hej!
    Började planera akvarium redan i vintras (tack för era tidigare svar till mig!), men bestämde mig för att starta upp till hösten. Nu börjar det närma sig och tanken är att köpa ett Juwel Rio 180L (hoppas det är så tyst som folk verkar tycka, det ska stå i tv-rummet).
    Min plan på invånare hittills:
    Ett eller två par kurvciklider.
    Ett rätt stort stim kolglödstetra.
    En ancistrus.
    Ev. något mer? Några tankar eller förslag? Kanske ett gäng otocinclus eller corydoras?

    Osäker på om jag ska ha ett eller två par kurvciklider eller om vore skoj med en annan sorts ciklid eller kanske gurami?
    Har hört att de flesta köper en grupp unga ciklider/guramis och låter de bilda par, det låter smart, men jag måste åka en timme för att hitta kurvciklider och vill helst slippa lämna tillbaka. Finns det kunniga som kan se kön på unga fiskar så jag får med mig ett eller två par hem? Eller säljs det äldre fiskar med? Funderade på att åka till akvarielagret eller annan butik i sthlm (tips?).
    Vilka fiskar är lämpligast att låta flytta in först, kolglödstetrorna kanske?
    Tips på växter, sand (finkorn, ljus), övrig inredning och foder tas tacksamt emot också, ge mig inspiration!
    Senast redigerad av Ch4; 15 August 2016, 16:07.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Varför inte ett stim med Corydoras?
    Det är ofta svårt att se könsskillnad på små fiskar men å andra sidan är sådana lättare att anpassa till ett akvarium.
    Jag hade börjat med 2 Ancistrus.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...