Kongokar med oddballs, tetror och ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Kongokar med oddballs, tetror och ciklider

    Hej!

    Efter ett långt uppehåll i akvaristiken fick jag av en slump överta ett 222literskar med 2 Ctenopoma Acutirostre / Afrikansk klätterfisk. Tänkte inreda med mycket rötter och växter, kanske lite löv, och köra på biotop "stillastående vatten i Kongo". Har kollat runt lite på vilka fiskar som man i naturen kan hitta ihop, och vilka som går att få tag på, och har tänkt ungefär såhär:

    De jag har:
    - Afrikansk Klätterfisk (2st)
    - Kongotetra (5st)

    De jag kollar på:
    - Fjärilsfisk
    - Afrikansk fengädda
    - Afrikansk Knivfisk
    - Vändmal

    Sen funderade jag på om det går med någon ciklid, eller om det blir för stökigt för Ctenopomorna, som är rätt skygga. Men typ Röd Juvelciklid eller Blå Kongociklid.

    Vad tror ni går att mixa av arterna ovan? Kommer kongotetrorna bli mat åt fengäddan eller knivfisken? Blir det stressigt för ctenopomorna med ciklider, även om de är fullvuxna och man skaffar små ciklider? Har ni bra tips på växter?
    222 liter Malawi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är definitivt inte så lätt att välja sällskap till en sådan art. Det måste vara en fredlig art samt en som inte stressar för mycket i akvariet. Kanske skulle det funka med några kongotetra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...