Räk, och snäckvänlig fisk från Sulawesi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Räk, och snäckvänlig fisk från Sulawesi?

    Jag köpte ett begagnat akvarium, av en väninna, åt en väninna. Det medföljde ett gäng räkor, och jag har löfte på ett par snäckor, när jag har hanterat de eviga "kanelbullarna" som finns i karet i dagsläget.

    Räkorna tror jag är: Caridina dennerli
    Snäckorna ser ut som den på bilden ovan, och ska då vara: Tylomenia sp.

    Har ni tips på fisk som skulle vara "biotopkorrekt" att ha i karet ska jag presentera dem för väninnan, och försöka styra bort henne från klassisk fisksoppa.
    Själv gillade jag den här, men jag hittar inget artnamn, så att se om de går och få tag i är... svårare. Att gå på bilder som den här för att avgöra storlek är rent livsfarligt, så det kan vara en mycket stor, eller pytte pytte liten fisk. Rent spontant känns det som om den är i området runt neontetra, möjligen lite större, så 3-5 cm, gissningsvis. och om det går att få dem att stimma om så bara lite, i ett knappt 200L kar... kanon, det kunde bli skitsnyggt.

    (Skönt att man inte alls är överinvesterad i någon annans akvarium. Sitter här 4'a på morgonen, har man inget bättre att göra... Som att sova?)
    B!
    Senast redigerad av Mr B; 02 July 2016, 02:58. Anledning: Forumet bestämde sig för att sabba mina länkar mellan förhandsgranskningen och det att de faktiskt publicerades på forumet. Hur fan det är möjligt...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker nog att du skall satsa på ett mindre akvarium till dina C. dennerli. Den hör ju till de minsta räkorna och försvinner lätt i ett så stort akvarium. Den ligger dessutom i farozonen för de flesta fiskar. jag skulle nog bara hålla den med de allra minsta som t.ex. Microrasboror
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Eftersom de ingick i dealen på akvariet, i stil med "ta dem, annars får du inte akvariet" så får de bli mat åt resten av fiskarna om det är ett måste. Förhoppningen är dock att det ska gå att få till överlevnad genom att ge dem en möjlighet till trygghet i inredningen. Tidigare gick de, och "elefanterna" ensamma i karet, men väninnan som ska ha baljan vill ha "mer", så mer får hon handla.
      B!

      Edit
      Ursprungligen postat av Mr B
      Själv gillade jag den här, men jag hittar inget artnamn, så att se om de går och få tag i är... svårare.
      Artnamnet ska tydligen vara Marosatherina ladigesi, och Celebes Rainbowfish, eller Sulawesi Rainbowfish.Om någon annan bryr sig, annars så har jag artnamnet där för egen del i alla fall.
      /Edit
      Senast redigerad av Mr B; 02 July 2016, 19:09.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker inte att den är så himla lik den arten https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_s...si&andor=+and+ men om det nu är den så är i alla fall risken uppenbar att de äter upp räkorna. Trevlig art annars, men C. dennerli är också extremt trevliga och vackra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Ja, jag hittade den i artregistret när jag fick fram det latiska namnet. Den finns tydligen i röd, gul och blå variant. De ser mycket trevliga ut, men med 9cm som vuxen är det tveklöst för stort. Räkorna blir inte ens dagens rätt, det är bara smågodis, och fullt så kul behöver vi ju inte ha. I värsta fall slutar det med fisksoppa när hon shoppat loss, och så får jag gräva fram en större vas eller något att ha räkorna i här hemma hos mig...
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...