Fiskar som bråkas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitucis
    • June 2016
    • 3

    Fiskar som bråkas

    Hej... Nybörjare med akvarium. Vi skaffade 93 liters akvarium och nu har köpt in 2 (par) gurami, 3 glasaborrar, en kampfisk och 10 neontetror. Allt skulle passa ihop enligt säljaren i zoobutiken. Men nu efter tre dagar olika fiskar blivit bråkigare. Gurami hane jagar gurami honan. En av glasaborre är elak och aggressiv mot de två andra glasaborrar, de ska ju trivas i liten stim, tre glasaborrar, men nu den agressiva splittrar alla tre. Sedan någon av neontetror tuggar och biter kampfisken i fenor. Vad kan vara anledning att fiskar beter sig så där? Gör jag något fel? Matar jag för lite? Det ska ju vara lugn och fredlig i akvarium som jag förstår. Finns det någon åtgärd?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja 3 glasabborrar är knappast ett stim, du skulle ha behövt fler.
    Vet inte vilken gurami du har, de olika arterna är mer eller mindre tuffa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Vitucis
      • June 2016
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja 3 glasabborrar är knappast ett stim, du skulle ha behövt fler.
      Vet inte vilken gurami du har, de olika arterna är mer eller mindre tuffa.
      Tror de heter dvärggurami. Säljare sa att jag ska köpa minst tre glasaborrar, ska jag köpa några till? Blir de fredligera ju fler de blir?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Dvärgurami brukar lugna sig.
        Man skall nog ha minst 6 st glasabborrar och ja de blir fredligare ju fler man har, men de bör köpas samtidigt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Jag skulle skaffa två guramier till, de är inte och har aldrig varit parfiskar. De brukar däremot funka någorlunda bra i "par" då kan vara väldigt lugna mot varandra.
          Hur länge har du haft akvariet igång?
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Vitucis
            • June 2016
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av pikachu
            Jag skulle skaffa två guramier till, de är inte och har aldrig varit parfiskar. De brukar däremot funka någorlunda bra i "par" då kan vara väldigt lugna mot varandra.
            Hur länge har du haft akvariet igång?
            Vi köpte akvarium förra veckan och fiskarna fick vi i onsdags 22 juni.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Oj - det var många fiskar du startade med. Då får du nog ha lite tur för att det inte skall bli nitrit i akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...