Black Ghost med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskbirgitt
    • February 2014
    • 19

    Black Ghost med andra fiskar?

    Har en BG som numera är 25 cm, just nu går han med en elefantnosfisk (planen är inte att de ska gå tillsammans framöver men dumt nog så gör de det just nu, de bråkar dock inte och konstigt nog verkar elefanten gärna vara inärheten av spöket som inte bryr sig öht.) en royal pleco på uppväxt, och en superaggressiv ancistrushane som ska skänkas bort så snart som möjligt.

    Min fråga är om det vore möjligt att ha en grupp afrikanska klätterfiskar tillsammans med dessa. Och även om det vore möjligt att ha ett större stim kongotetror tillsammans med dessa?

    Akvariet är 375 liter, standardmått. Tanken är att flytta detta beståndet fisk, utom elefanten som får bo kvar, till mitt 720 liters med 3 pleco storlek 40 cm. Så fort övriga invånare i detta akvarium fått ett nytt större kar eller eventuellt nytt hem.

    Är det en okej idé eller är det en dålig mix? Vill inte att någon fisk ska bli foderfisk till Ghosten.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Bör nog gå bra, BG äter småfisk, men de du räknar upp är så pass stora att de går säkra.

    Elefantnosen bör, vad jag förstår, hållas i grupp.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fullvuxna så tar de kanske inte de du vill ha ytterligare, men man köper ju dom inte fullvuxna.
      Sedan vet man ju inte heller vad en flytt innebär - det som har funkat tidigare beror ju på att de nuvarande fiskarna har vant sig vid varandra. En flytt innebär att allt bryts upp och en "rangordning" skall upprättas.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Fiskbirgitt
        • February 2014
        • 19

        #4
        Shephard: Tack för ditt svar! Tror faktiskt att elefantnosfisken försöker stimma med Black Ghosten för att den är ensam, samtidigt verkar det råda delade meningar om man bör eller inte bör ha dem i grupp i akvarium. I vilt tillstånd lever de tillsammans, men jag har läst att det är bättre att ha dem själva i akvarium eftersom de kan bli aggressiva mot varandra, kanske skulle jag låta elefanten flytta med resten av fiskarna till 720 liters karet och satsa på en större grupp elefanter så att eventuella bråk blir utspridda? Tror 375 liter är för litet för så många elefanter? Finns det risk för att de i så fall börjar trakassera BG'n istället då? *Många frågor*

        Kjell Fohrman: Det har du rätt i. Kongotetrorna jag tittat på är över 6 cm redan, jag tror de skulle fungera rent storleksmässigt. BG'n vill ha maten i mycket mindre bitar än så än så länge. Fast den kanske kommer tycka det är roligt att jaga sovande kongotetror om natten i alla fall?
        Klätterfiskarna lär ju vara bebisar på 3 - 5 cm när de kommer tyvärr. Får låta dem växa upp i ett annat kar i så fall, eller eventuellt dela av akvariet. Om jag ens får tag i dem, vet inte hur jag ska gå tillväga där. Antar att jag får fråga närliggande akvariebutiker om de skulle kunna ta hem dem åt mig. Men sen får de ju inte vara dumma mot Black Ghosten heller, när de är stora och vuxna firrar, och de ska ju inte heller stressa kongotetrorna...

        Om jag får upp BG'n i full storlek (det lär ju ta ett tag, det har gått fort hitintills men jag har förstått att han bör stanna i tillväxten snart) går vuxna kongotetror säkert även då? De kan trots allt öppna munnen något vansinnigt mycket om de vill? Men de kanske inte tycker det är värt besväret?

        Det verkar på er som om det inte är en klockren mix iallafall, lite mer som att det kanske går men att det kanske lika väl inte går? Tolkar jag det rätt?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Du tolkar nog helt trätt
          Fast det är ju mycket det som akvariehobbyn "går ut på" - ibland funkar det osannolika, ibland funkar inte det sannolika
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fiskbirgitt
            • February 2014
            • 19

            #6
            Så är det! Känns hemskt att eventuellt riskera deras liv bara för att jag tycker de är så vackra dock. Låter nog hellre bli i så fall.

            Jag har minsann problem med sällskap till mitt spöke, antingen så äter han det eventuellt, eller så är det eventuellt elakt mot honom eller så gillar han bara inte sällskapet eller så gillar jag inte sällskapet ifråga. Kanske helt enkelt bara ska ha honom själv, det kanske är det han försöker säga till mig. :P

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag har hört, så bör man inte ha elefantnosar i par eller små grupper, eftersom de kan vara aggressiva mot varandra då, och att det därför brukar rekommenderas att ha dem ensamma. Men helst bör de nog hållas i större grupper. BG bör man ha ensamma vad jag förstår, även om den faktiskt har odlats. Jag gissar att din elefantnos tyr sig till din BG för att de liknar varandra så tillvida att båda använder elektricitet att kommunicera och söka föda med.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Fiskbirgitt
                • February 2014
                • 19

                #8
                Tror du har helt rätt i det där med elektriciteten, och bara för att spöket accepterar elefantnosfisk ständiga närvaro behöver det ju inte betyda att han gillar det.

                Jag satt och lusläste allt jag kunde komma över om elefantnosarna igår och har bestämt mig för att våga köpa på mig ett gäng. Jag chansar. Börjar med åtminstone 5 st småttingar och ser om det räcker eller om jag behöver fler framöver. De verkar inte visa så mycket aggressivitet när de är yngre heller så eventuella framtida problem får jag lösa då. Tack för ditt råd!

                Ska till akvarieaffären redan idag och hoppas på att de fortfarande har tillräckligt många av elefantnosarna kvar till mig!

                Kommentar

                • Fiskbirgitt
                  • February 2014
                  • 19

                  #9
                  5 st inhandlade små magra rackare, köpte alla som fortfarande var vid liv och hoppas att de överlever. De äter iallafall men ser extremt undernärda ut.

                  Beställde även 4 st afrikanska klätterfiskar så nu får framtiden helt enkelt utvisa om de går ihop med Black Ghost.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, trots att elefantnosen är från Afrika och BG är sydamerikansk så har de ett liknande sätt att kommunicera och söka föda, så de "förstår" nog varandra hyfsat. Däremot är väl som sagt BG mer av en ensamvarg än elefantnosen.

                    Hoppas att dina små elefantnosar klarar sig. Var själv och handlade lite ny fisk idag.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Fiskbirgitt
                      • February 2014
                      • 19

                      #11
                      Det gick inte bra.

                      Min elefant hade nästan ihjäl de två som det var lite sämre med, har aldrig sett en argare fisk, hon är ändå ganska skygg för händer i akvariet men nu struntade hon fullständigt i det, slutade inte jaga och bita dem trots att jag jagade henne.

                      Akvariet är avdelat nu, tror inte de två som mår sämst överlever. De andra tre kanske gör det men de är bitna de med. :'( Även nu, om de håller till för nära nätet attackerar hon från andra sidan nätet... Herregud.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Oj. Låter som en jobbig upplevelse när man ser att något spårar ur men att man inte hinner göra nåt.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fiskbirgitt
                          Det gick inte bra.

                          Min elefant hade nästan ihjäl de två som det var lite sämre med, har aldrig sett en argare fisk, hon är ändå ganska skygg för händer i akvariet men nu struntade hon fullständigt i det, slutade inte jaga och bita dem trots att jag jagade henne.

                          Akvariet är avdelat nu, tror inte de två som mår sämst överlever. De andra tre kanske gör det men de är bitna de med. :'( Även nu, om de håller till för nära nätet attackerar hon från andra sidan nätet... Herregud.
                          Du kanske skulle byta in den stora, och skaffa ett gäng i samma storlek?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Fiskbirgitt
                            • February 2014
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Oj. Låter som en jobbig upplevelse när man ser att något spårar ur men att man inte hinner göra nåt.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Ja, det var riktigt hemsk. Förväntade mig lite tjafs, men inte att hon skulle ha mord på agendan!

                            Kommentar

                            • Fiskbirgitt
                              • February 2014
                              • 19

                              #15
                              Ursprungligen postat av Shepard

                              Du kanske skulle byta in den stora, och skaffa ett gäng i samma storlek?
                              Fast det var ju för hennes skull jag köpte flera. Henne vill jag ha kvar. Sen är de allihopa från samma leverans, enda anledningen till att min är större och starkare är att hon har fått mängder med bra mat och en sundare miljö än de hade i butiken.

                              Så jag hoppas på att jag kan jämna ut storleksskillnaden lite mer, kan jag inte få henne att acceptera de nya så skänker jag bort dem till en akvariebutik jag vet tar väldigt väl hand om sina fiskar. Men först måste jag åtminstone få dem att lägga på sig och bli livskraftiga nog, just nu tror jag de skulle dö av ett miljöbyte.

                              Men ja, det Kanske behövs ett mycket större gäng elefantnosar i samma size + flytt till nytt större kar så att ingen och ffa inte min har ett revir att hävda öht. Drar mig till minnes att jag valde den mest störiga/aktiva elefantnosen i karet när jag köpte henne till råga på allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...