Svart scalare vs. Black Molly...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Svart scalare vs. Black Molly...

    Detta låter kanske lite udda, men... Har ett Juwel Lido 120 (kub) där det går en liten guldscalarehane och en liten svart scalare, som jag tror är en hona. Ihop med dem går bl.a en stor lyrstjärtad Black Mollyhane (honan går för att yngla i ett annat kar), och hans två små avkommor. Det jag tycker är lite konstigt är att den svarta scalaren hyser en hel del agg mot mollyhanen och även de två små. H*n gör titt som tätt utfall mot honom, medan däremot guldscalarehanen inte kunde bry sig mindre om den stora svarta mollyn, på sin höjd kan han följa efter sin svarta kompis när h*n ger sig efter mollyn, för att se vad det är fråga om, bara för att konstatera att det inte var intressant, och simma därifrån.

    Det verkar ju nästan som om den svarta scalaren ger sig på mollyn för han också är svart, men bryr de sig verkligen om så'nt? De borde väl gå på annat än färg i första hand, som t.ex kroppsform, beteende och släktskap, och dessutom är ju helsvart ingen naturlig färg för scalarer (eller för molly), så varför skulle h*n bry sig om en fisk som har samma framodlade färg? Guldscalaren bryr sig som sagt inte om mollyn det minsta.
    Senast redigerad av Shepard; 05 March 2016, 22:09.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hmm önskar om jag kunde hjälpa till, men har tyvärr ingen erfarenhet av det

    Hoppas någon kan hjälpa dig snart
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du får prata med en djurpsykolog
      Nåväl man får nog acceptera att alla fiskar är indiver och kan reagera lite ologiskt (liksom vi ibland)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du får prata med en djurpsykolog
        Nåväl man får nog acceptera att alla fiskar är indiver och kan reagera lite ologiskt (liksom vi ibland)
        Fiskarna är mer logiska än vad vi är människor Kjell 😁😂
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du får prata med en djurpsykolog
          Nåväl man får nog acceptera att alla fiskar är indiver och kan reagera lite ologiskt (liksom vi ibland)
          Ja, du kanske känner nå'n bra fiskviskare? Men har en känsla av att det rör sig mer i deras små fiskskallar än folk tror.

          Bisho: Tja, finns nog inte så många forskare häckande här som sitter inne med svaret. Men nå'n som sett nå't liknande kanske finns här
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard

            Bisho: Tja, finns nog inte så många forskare häckande här som sitter inne med svaret. Men nå'n som sett nå't liknande kanske finns här
            Haha man vet aldrig :P
            Du vet väl att jag skojade 😁😂
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Bisho

              Haha man vet aldrig :P
              Du vet väl att jag skojade 😁😂
              Hehe, om vad?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard

                Hehe, om vad?
                Att fiskarna är mer logiska med sina beteende än vi "människorna"
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bisho
                  Att fiskarna är mer logiska med sina beteende än vi "människorna"
                  Tja, vi människor är ju djur Och en del är fula fiskar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard

                    Tja, vi människor är ju djur Och en del är fula fiskar.
                    Man kan också tänka så här ibland :P
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nu har mollyhonan i alla fall ynglat, och ynglen bor tillsammans med ett litet gäng vita zebraciklidungar. Extra kul med ynglen, eftersom han i butiken sa att han hade fått mollyna i inbyte av en som har haft, och odlat på dem länge, och kommit till honom med yngel då och då. Men nu var han tydligen för gammal för att orka hålla på, så han valde att göra sig av med dem. Kul om den linjen kan få leva vidare, de är rejäla och fina, och verkar mycket tåliga, och kräver inget salt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Nu har mollyhonan i alla fall ynglat, och ynglen bor tillsammans med ett litet gäng vita zebraciklidungar. Extra kul med ynglen, eftersom han i butiken sa att han hade fått mollyna i inbyte av en som har haft, och odlat på dem länge, och kommit till honom med yngel då och då. Men nu var han tydligen för gammal för att orka hålla på, så han valde att göra sig av med dem. Kul om den linjen kan få leva vidare, de är rejäla och fina, och verkar mycket tåliga, och kräver inget salt.
                        Vad fint
                        Ja molly är en fin fisk, speciellt när man blandar svart, silver och den vanliga orange varianten tillsammans så får man fin mix till slut med massa olika färger. De finns nog många som inte gillar att mixa, men det gillar jag chansa på
                        Min syster är så sugen på dem, så tänkte ge henne mitt 54 liters kar för att köpa några till henne
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        Arbetssätt...