Kompabilitet mellan Galaxy rasbora (danio) och Harlequin rasboras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p1234
    • January 2015
    • 8

    Kompabilitet mellan Galaxy rasbora (danio) och Harlequin rasboras

    Har just nu en Juwel lido 120 med 3 olika räksorter, olika sniglar, 4 guppies och ~10 Galaxy rasboras. Som det är just nu verkar mina galaxy rasboras gömma sig i ett hörn på botten av akvariet, men de kommer ut när det är dags för mat och/eller man inte utför för hastiga rörelser.

    Problemet är att de flesta av akvariets invånare håller sig på botten, därför funderar jag på att skaffa fiskar som simmar i övre delen av akvariet, gärna fiskar som håller sig i stim.

    Det jag undrar är ifall Harlequin rasboras är kompatibla med mina nuvarande Galaxy rasboras. Kommer minna Galaxy rasboras att känna sig mer modiga med dessa nya fiskar, eller kommer de att gömma sig ännu mer?

    Finns det några andra fiskar som stimmar som håller sig i övre delen av akvariet och som fungerar bra med mina galaxy rasboras?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kilfläcksrasbororna blir ju betydligt större än galaxyna så det finns en risk att de blir skrämda av dessa. Jag hade nog hellre valt någon Boraras-art.
    Annars är det jus om du skriver - dvs att ju fler fiskar desto mindre blir oftast skyggheten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • p1234
      • January 2015
      • 8

      #3
      Tack för ditt svar!

      Känner du till någon boraras-art som simmar i stim och som håller sig till i den övre delen av akvariet?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja - det är väl få fiskar som överhuvudtaget simmar i stim - stimbeteendet är ju till största delen ett skyddsbeteende och egentligen ett tecken på att de är rädda i akvariet (vilket ju är dåligt). De enda fiskar jag har haft som stimmar hyfsat är rödmunstetra.

        Boraras håller till i större delen av akvariet, i likhet med t.ex. kilfläcksraboror
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • p1234
          • January 2015
          • 8

          #5
          När jag kollade lite på nätet och i affären hittade jag eld/kolglöds tetror (Hyphessorrycon amandae) som ser rätt intressanta ut (de är även väldigt små). Enligt informationen på sidan http://www.seriouslyfish.com/species...rycon-amandae/ ska de fungera hyffsat i mitt akvarium när man kollar på storlek/ph/temperatur.

          De nämner dock att det inte ska vara starkt filtering i akvariet. Jag använder just nu orginalfiltret och mynningen är riktad lite snett uppåt så att ytan rör sig. Orsakar detta för starkt drag i vattnet för dessa tetror när de håller sig i övre/mellanskiktet av akvariet? eller klarar de av detta?

          Kommentar

          Arbetssätt...