Fiskskål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Christer5
    Tack Kjell det är mycket att leva upp till med bara en skål till förfogande.
    Ja inte ens mitt 3.000 liters akvarie uppfyller alla punkter.
    Det påpekade jag för övrigt till den då högst ansvarige för dessa frågor på Jordbruksverket ringde mig och var sur (av en annan anledning) för några år sedan: Jag talade om för honom att jag har flera akvarier som inte uppfyller era regler och jag talade då om för honom att eftersom jag nu hade påtalat ett lagbrott för honom som tjänsteman så var han nu skyldig att anmäla mig. Inte tusan vågade han göra det, vilket jag tyckte var synd.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #17
      3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
      De här kraven ska väll uppfyllas även om det inte är en kupa? Så länge de uppfylls så kan ju behållaren se ut hur som helst mer eller mindre.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja inte ens mitt 3.000 liters akvarie uppfyller alla punkter.
        Det påpekade jag för övrigt till den då högst ansvarige för dessa frågor på Jordbruksverket ringde mig och var sur (av en annan anledning) för några år sedan: Jag talade om för honom att jag har flera akvarier som inte uppfyller era regler och jag talade då om för honom att eftersom jag nu hade påtalat ett lagbrott för honom som tjänsteman så var han nu skyldig att anmäla mig. Inte tusan vågade han göra det, vilket jag tyckte var synd.

        Tja....om man nu vill ha saken prövad i domstol så kan man anmäla sig själv......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Tyko

          De här kraven ska väll uppfyllas även om det inte är en kupa? Så länge de uppfylls så kan ju behållaren se ut hur som helst mer eller mindre.
          Jepp, exakt samma regler gäller för alla sorters akvarier, dock som påpekats så är de svårare att uppfylla i ett klotformat akvarie.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson


            Tja....om man nu vill ha saken prövad i domstol så kan man anmäla sig själv......
            Ja men tanken var ju att få myndigheten att anmäla mig för att de skulle få bevisa att mitt 3.000 liters akvarie var olagligt

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Dock - nu var det ju inte lagen vi skulle diskutera här utan den fråga som Alzette ställde.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Vad jag kan se så har inte Alzette skrivit eller givit mer information om sin skål, skulle vara intressant att få veta mera
                Senast redigerad av Christer5; 29 January 2016, 21:54.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  HTML-kod:
                  Man kan lagligt ha fisk i kupor. Men det blir komplicerat, man ska uppfylla flera krav om insynsskydd, inredning, botten, volym, yta mm. Det blir inte så enkelt, jag vet inte om jag direkt kan säga att jag sett nåt helt lyckat exempel. Man krånglar helt enkelt till det för sig, det är så mycket enklare att lösa det i ett vanligt akvarium.
                  Ja absolut - enkelt är det definitivt inte att "följa" lagen om man har en kupa, men visst går det.

                  HTML-kod:
                  Däremot får man nog tolka reglerna som att Zoobutikerna inte får sälja kupor till ändamålet att ha fisk i, inte utan många förklaringar iaf. Säljer man kupor som fiskbostad lättvindigt så kan det bli problem, bland annat kan kunden kräva att få lämna tillbaka och få pengar åter.
                  Det där tror jag inte på - det finns inte en affär i Sverige som har åtalats för detta. Sedan skall man förstås inte sälja något "lättvindigt" - oavsett vad man säljer så skall man informera.

                  HTML-kod:
                  Jag kan inte se någon poäng överhuvudtaget
                  Men där hamnar vi på vad man gillar och det är det ju inte fråga om. Det finns väldigt många som inte ser någon poäng att överhuvudtaget hålla fiskar i akvarium
                  Det går att få till det i en stor kupa, det gör det. Men varför krångla till det för sig?

                  Jamen det är ju klart att ingen åtalats för brister i information. Länsstyrelserna går inte den vägen, det kan ändå bara bli böter om man bryter mot L 80 så det är inte värt besväret. I stället börjar ökenvandringen med föreläggande, tillsynsavgifter och som slutstation djurförbud vilket numera inte är så långt bort. Det är det man ska vara bekymrad för, inte åtal, det kommer in i de där fallen där det ligger drivor av döda kor och flyter i gödsel.

                  Men bekymret i det här fallet ligger kanske inte så mycket i L 80 som i konsumentköplagen. I 16 § sägs att för att inte vara felaktig ska varan "vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål". Säljer man en kupa och fisk så inser man oundvikligen syftet och får man inte ha fisk i kupan eller åtminstone inte utan en massa krångel så är inte varan ägnad för ändamålet. Vidare är varan felaktig om "om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet". Köparen ska kunna räkna med att bli upplyst om problemen med att hålla fisk i kupa, i all synnerhet som det finns skyldighet att lämna information enligt L 80. Inget snack om att det är fel i varan och då är det bara att gå vidare till reglerna om hävning och skadestånd.

                  Det finns folk som inte tycker att man ska ha djur i fångenskap överhuvudtaget men när det gäller hur man bör hålla djur så kan vi nog lämna dem utanför diskussionen. Frågan är, finns det nån fördel med kupa jämfört med vanligt akvarium? Jag kan inte se det.

                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    HTML-kod:
                    Frågan är, finns det nån fördel med kupa jämfört med vanligt akvarium? Jag kan inte se det.
                    Inte jag heller - men det är ju en personlig åsikt och det finns många saker jag tycker utan att jag för den saken vill pådyvla andra min personliga smak.

                    Om ni vill diskutera frågan om klotformade akvarier eller inte (vilket man mycket väl kan göra) så starta en sådan diskussion i rätt kategori (inte i Mix fisk-frågor) istället för att kapa denna tråd. Inlägg som inte behandlar ursprungsfrågan kommer att deletas.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 January 2016, 15:01.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Alzette
                      • January 2016
                      • 2

                      #25
                      Tack allihopa för den bra information ni har gett mig! Så, har nu lyckats mäta min fiskskål/kupa, och den är drygt 15, lite mindre än jag trodde ifrån början! Öppningen är ca 20 cm, som bredast är den 36 och 25 i höjd.
                      Och som sagt innan, jag har fått detta akvarium ifrån min mamma, som haft fiskar som frodats i det förut.
                      ( Hon har också haft ett 3,000 l akvarium när hon hade sköldpaddor haha )
                      Med denna information, är det bättre att jag satsar på några snäckor/räkor och dylikt istället för en fisk, och vänta tills jag har pengar för ett stort akvarium för att skaffa fisk?
                      Senast redigerad av Alzette; 31 January 2016, 03:54.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ja 15 liter är väl litet och lite krångligt att sköta också - men med lite enklare räkor och en snygg snäcka kan det bli bra.
                        Mata försiktigt bara
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Axman
                          • January 2013
                          • 188

                          #27
                          Kanske istället för fisk kan vara ett aquascape-projekt med räkor och snäckor? Tycker det borde funka bra och komma till sin rätt i en skål jämfört med alla höga räkkuber. Så har man ingen värme och bara ett svampfilter kanske som man kan gömma så smått. Sedan när du skaffat stort akvarie kan alla övertaliga invånare flytta till det och leva/bli mat där.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #28
                            Eller varför inte ett bottenfilter som försvinner helt.

                            Biorb kör med det i nästan alla sina kupor.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...