Scalare och fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Karin_z
    svarade
    Hemma från affären; det blev två fjärilshonor och ett stim serpatetra. Läste nu i efterhand att endel haft otur med att de varit fenbitare men än så länge finns inga sådana tendenser. Blev lite sugen på att köpa ytterligare två scalarer nu, men vi får se hur jag gör. Tack för hjälpen hur som helst!

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    Ursprungligen postat av Karin_z

    En till fråga ang. scalarena. Anledningen till att jag endast köpte två var att handlaren inte tar tillbaka fiskar.
    Om du tycker om scalare ska du naturligtvis ha några till. Men byt handlare! (Sedan kan man ändå ta överbliven fisk till en storauktion) Akvariet är så pass stort att du kan 8-10 scalare. Det är bara när dom leker som det blir bråk, och då är det bättre med många överblivna än en eller två. Inred med en storbladig växt (t ex stor svärdplanta) i ena änden av akvariet. När scalarena leker så har resten av fisken bättre utrymme än om dom leker mitt i akvariet.

    EDIT Fantomtetror går utmärkt. Det enda man bör tänka på är att när cichlider, som fjärilar och scalarer, leker så blir dom stressade om det finns för mycket tetror i akvariet - eller så leker dom inte alls. 10-20 av 2-3 arter kan fungera. men 40 st av 6-7 arter är för mycket (och kräver dessutom ganska täta vattenbyten).
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 17 January 2016, 10:55.

    Lämna en kommentar:


  • fisheye
    svarade
    Jag har inte haft fantomtetra. Men skulle inte tänka mig att det är något som helst problem med scalarer.
    Fisheye

    Lämna en kommentar:


  • Karin_z
    svarade
    Tack för svar!
    Scalarena kommer överens med varandra (och fjärilarna). De är ju förstås bara ungdomar än, så det kanske kan ändras? Då skippar jag nog fler scalarer så behöver jag inte leta nya hem åt de som inte bildar par.
    Blir två fjärilsciklid honor idag då :-)

    Siamesiska algätarna är mycket riktigt där för särskilda syften... Fick med tofsalger från en växt som jag hoppas att de ska hjälpa mig med

    Funderar på röda fantomtetror, funkar de med scalarer?

    Lämna en kommentar:


  • fisheye
    svarade
    Hej,
    1) Färilar: jag skulle bara köpt två honor. Fjärilar bildar par och risken finns att det blir lite ensamt för de udda honan. Bäst är att köpa en grupp yngre fjärilar och låta dem växa upp tillsammans.
    2) Scalarer: menar du att de två scalarerna kommer överens eller menar du att de kommer överens med fjärilar. Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver fler scalarer.
    3) överbefolkning: I min värld har du gott och väl plats med 10-15 tetror.

    Siameserna är förstås lite udda i ett SA sammanhang. Men du kanske har dem för särskilda syften :-)

    Fisheye

    Lämna en kommentar:


  • Karin_z
    startade ett ämne Scalare och fjärilsciklid

    Scalare och fjärilsciklid

    Jag har ett akvarium som jag skulle behöva lite hjälp med fiskbesättningen till. Akvariet är 211 liter med måtten 119 cm x 60 cm och inrett med rötter, stenar och mkt växter. Bestämt mig för SA tema. Startade för 2 månader sedan och har sedan dess skaffat:
    1 ancistrus
    3 siamesiska algätare
    2 scalarer
    2 fjärilsciklider
    6 panda corydoras

    Tyvärr visade sig fjärilscikliderna vara två hannar. Ska nu köpa fler, men ska jag nöja mig med två, eller ska jag köpa tre honor?

    En till fråga ang. scalarena. Anledningen till att jag endast köpte två var att handlaren inte tar tillbaka fiskar. Var detta jättedumt av mig? De kommer fint överens hittills, men de är ju också små fortfarande. Ska jag åka tillbaka och köpa fler? I så fall hur många?

    Önskar även skaffa ett stim med tetror, men blir det då "överbefolkat"?

    Tacksam för input!
Arbetssätt...